پنجمین همایش ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و جمع زیادی از استادان، متخصصان و مسئولان حوزه ICT و اپراتورهای کشور هفته گذشته در هتل المپیک تهران برگزار شد.

همایش ارتباطات

به گزارش همشهری، وزیر ارتباطات در این همایش با اشاره به سند چشم‌انداز 20ساله کشور اظهار داشت: ‌ در افق 1404، اهداف روشنی برای کشور تعیین کرده‌ایم که به‌واسطه آن رتبه اول برای کشور در میان کشورهای منطقه به‌دست خواهد آمد و حتی علاوه بر این می‌توانیم الگویی برای سایر کشورهای جهان در جهت توسعه و پیشرفت باشیم. اما باید بدانیم که در حال حاضر فاصله زیادی تا آن جایگاه داریم ولی رگولاتوری می‌تواند با نظام‌دهی و نظام‌بخشی در این حوزه جایگاه ما را بالاتر ببرد.
دکتر داود زارعیان، دبیر کمیته علمی همایش ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان استقبال جامعه مخاطبین رگولاتوری از این رخداد، آن را نشان دهنده نیازی دانست که به تولید محتوای علمی در این حوزه احساس می‌شود.

وی با بیان تاریخچه شکل‌گیری سازمان‌های رگولاتوری در جهان افزود: سابقه تاریخی رگولاتورهای ارتباطات و فناوری اطلاعات در دنیا به اوایل دهه 80 میلادی و کشور فرانسه بازمی‌گردد. به گفته وی، 2دانشمند فرانسوی با نام‌های نورا و منک پس از انجام سلسله مطالعاتی طولانی، نتایج بررسی‌های خود را در 3 جمله ارائه کردند. طبق اعلام آنها دولت‌ها 3 راه بیشتر ندارند؛ می‌توانند تمامی امور را فرماندهی کنند، رها کنند یا نظم دهند.

دکتر زارعیان افزود: براساس نتایج به دست آمده، بسیاری از کشورها اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 بخش نظام دهنده یعنی راه حل سوم با عنوان رگولاتوری را انتخاب و تعریف کردند. وی اطلاعات تشکیل رگولاتوری ارتباطی در کشور ما را پس از ورود اینترنت توسط بخش خصوصی به کشور عنوان کرد و گفت: در حالی که 2هزار ISP در کشور مجوز فعالیت داشتند، رگولاتوری برای ساماندهی آنها وجود نداشت. وی افزود: از 7 سال پیش با تشکیل رگولاتوری هم ISP‌ها و هم سایر بخش‌های فعال در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات سامان گرفتند. دکتر زارعیان با ذکر اهمیت جایگاه رگولاتوری برای نظام‌دهی روند خصوصی‌سازی‌ در کشورها گفت: با توجه به تعداد و موضوعات مقالات ارسالی برای این همایش می توان این طور استنباط کرد که رگولاتوری در حال فراگیر شدن است و اصولا موضوع رگولاتوری توجه بسیاری را به خود معطوف داشته است.

نقش رگولاتوری

دکتر رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این همایش گفت: امیدواریم رگولاتوری با نظام‌دهی و ایفای نقش تاریخی در این برهه حساس کشور، شرایطی را فراهم کند تا استعدادها و ظرفیت‌ها و توان داخلی کشور در صدر اخبار تمام جوامع دنیا قرار گیرد. وزیر ارتباطات ادامه داد: با توجه به رسالت رگولاتوری در مدیریت دانش در سطح ملی، گسترش این حوزه می‌تواند در راهیابی دانش و تفکر ملی به دنیا مؤثر بوده و زمینه تأثیرگذاری و الهام‌بخشی تنظیم مقررات را در کشور تقویت کند. دکتر رضا تقی‌پور اظهار کرد: تأثیری که امروزه ICT در جوامع برعهده دارد، بر کسی پوشیده نیست و به‌عنوان حوزه تحول‌ساز می‌تواند به‌عنوان یک موتور اصلی و محرک ایفای نقش کند.

او افزود: امروزه ICT در جهت حرکت به سمت جوامع دانش‌بنیان قرار گرفته که می‌تواند نقش بسیار اساسی در سایر حوزه‌ها ایفا کند و ما نیز اگر در این راستا نتوانیم حمایت‌ها و هدایت‌های خود را در جهت محورهای توسعه این بخش ایفا کنیم، نه تنها در راستای تعالی این حوزه گام برنداشته‌ایم بلکه موجب ایجاد مانعی برای پیشرفت سایر حوزه‌ها نیز خواهیم بود. وی تصریح کرد: ایران جزو نخستین کشورهایی است که در اتحادیه جهانی مخابرات عضو شد تا بتواند از تجربه و راهبردهای سایر کشورهای عضو بهره‌مند شود. او تصدی‌گری دولت را در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور بسیار پایین دانست و گفت:‌ دولت‌ها با تصدی‌گری و اعمال فرماندهی، مانع توسعه‌ بخش‌های مرتبط با ICT خواهند بود، اما امروزه شاهدیم که کشور و دولت ما به دور از تصدی‌گری‌های دولتی، ضرورت پیشرفت را درک کرده و به‌واسطه آن بخش‌های غیردولتی را برای توسعه ICT فعال کرده است؛ هر چند باید دانست اعمال نظارت و مدیریت از سوی حکومت و دولت انکارناشدنی است.

او توجه ویژه به رگولاتوری را به سال 83 و حال حاضر مربوط دانست و گفت: در این مدت‌زمان کوتاه، فعالیت‌های خوبی توسط این بخش انجام شده که موضوع آزادسازی و خصوصی‌سازی در حوزه ICT - که توانست سریع‌تر از سایر حوزه‌ها به نتیجه برسد- می‌تواند مرهون فعالیت‌های این بخش باشد. وزیر ارتباطات، دفاتر ICT روستایی کشور را یکی از عمده محورهای برجسته در راستای اهداف وزارت ICT عنوان کرد و گفت: سال گذشته در اجلاس اتحادیه جهانی مخابرات در ژنو، یکی از همکاران نقشه این دفاتر را ارائه کرد که این موضوع برای بسیاری از کشورها از جمله کشورهای اروپایی حائز اهمیت بود تا جایی که خواستار انتقال تجربیاتمان شدند.

وی افزود: خصوصی‌سازی در حال حاضر جایگاه ویژه‌ای در متن فعالیت‌های ما دارد و با صدور پروانه توسط این وزارتخانه شانه به شانه و قدری جلوتر از نیاز مباحث تشخیص داده شده، حرکت می‌کنیم و با صدور پروانه‌های لازم و تسلط و شناخت کافی موجب ثبات در این حوزه شده‌ایم و نگذاشته‌ایم که ورود تکنولوژی جدید موجب هرج و مرج و آسیب‌ شود. تقی‌پور عنوان کرد: ‌امروزه کشور در حوزه ارتباطات صوتی و دیتا، جایگاه ویژه و مناسبی دارد؛ هرچند که در حوزه تصویر نیاز به توجه ویژه‌ای داریم و شاید یکی از دلایل عدم پیشرفت حوزه، فقدان دانش مقررات در آن بوده است زیرا تمامی جوامع در برخورد با تکنولوژی‌های جدید نیازمند تسلط بر آن دانش هستند. او افزود: با وجود اینکه امروزه در بحث ارتباطات باند پهن، در بسیاری از کشورها شاهد ابهام و نوعی آشفتگی هستیم، خوشبختانه کشور ما با پرداختن به کشیده شدن فیبر نوری تا در منازل، استقبال خود را از این موضوع نشان داده است.

بازیگر ششم

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز گفت: بازیگر ششم باید در کشور وارد صحنه شود زیرا جای سرمایه‌گذاری بیرونی در حوزه سرمایه و تکنولوژی بسیار کم است که رگولاتور باید با پایداری مقررات، تسهیل آن و با رعایت تمامی منافع ذی‌نفعان، زمینه را برای ورود آنها فراهم کند.

وی افزود: ‌بازیگر ششم را افرادی شامل می‌شوند که در خارج از کشور فعالیت دارند و به واسطه فعالیتی به داخل کشور حضور پیدا می‌کنند؛ افرادی که مبانی عقلی و متدولوژی قوی دارند و تنها به واسطه مهندسی به آنها نگاه نمی‌شود زیرا بازیگر ششم در حال حاضر حوزه پیچیده‌ای را به خود اختصاص داده که کار پیچیده‌ای نیز باید برای آن صرف شود زیرا تمامی علوم‌اجتماعی، حقوق، فلسفه و بسیاری از موضوعات دیگر نیز در ارتباط با آن بیان می‌شود.

اینترنت، ضرورتی برای بشر مدرن

سوده حسینی در مقاله‌ای با عنوان استراتژی‌های قیمت‌گذاری در بازاریابی، تأکید کرد: امروزه پدیده اینترنت و جهانی شدن به‌عنوان لازم و ملزوم یکدیگر مطرح شده‌اند و اینترنت، به یکی از لوازم ضروری بشر مدرن و رو به توسعه تبدیل شده است و دنیای الکترونیک همه ابعاد زندگی بشر را دستخوش خود کرده است و به تبع آن بازارها نیز دچار تغییرات ماهیتی شده‌اند. بررسی نقش مدیریت تغییرات در رضایت مشتریان پروژه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات مقاله‌ای بود که محمد رضاپور و حسن رضاپور به‌صورت مشترک ارائه کرده بودند. در این مقاله تأکید شد: تغییرات سریع در عرصه فناوری، موجب ضرورت توجه به موضوع مدیریت تغییرات در پروژه‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات شده‌‎اند. به‌علاوه، تغییرات در خواسته‌های مشتریان نیز موضوعی است که اگر در مسیری صحیح و برنامه‌ریزی‌شده، مدیریت نشوند، می‌توانند منجر به عدم موفقیت در پیاده‌سازی چنین پروژه‌هایی شوند.

روی‌آوری به فناوری ابر

سینا افشاری‌نیا، نویسنده مقاله رویکرد حاکمیت امنیت اطلاعات در رایانش ابری اظهار داشت: پس از گذشت نزدیک به 2دهه از پیدایش رایانش ابری، روی‌آوری به فناوری ابر به قدری فراگیر شده است که متخصصان سیستم‌های اطلاعاتی، رایانش ابری را پارادایم آینده رایانش می‌نامند. اما ملاحظات امنیتی، در بسیاری از موارد مانع از آن می‌شود که سازمان‌ها داده‌های حساس کسب و کارشان را به ابر بسپارند. در سخنان وی همچنین لزوم اتخاذ رویکرد حاکمیت امنیت اطلاعات در رایانش ابری و توصیه‌هایی برای بهره‌گیری امن از ابر، مطرح شد.

ابعاد مختلف رگولاتوری در بخش دسترسی شبکه‌های نسل جدید و چارچوب پیشنهادی برای دسترسی باز به شبکه‌های FTTH عنوان مقاله مشترک نسیم کاظمی فرد و علی سپهری راد بود. در این مقاله مطرح شد: در دنیای امروز، دسترسی به اینترنت پرسرعت، برنامه‌های کاربردی متنوع، سرویس‌های ویدئویی در کنار شبکه صوتی سنتی از جمله انتظارات انسان‌ها در جوامع پیشرفته است و این توقع بیش از پیش صنعت مخابرات جهانی را درگیر کرده است، به نحوی که یک تحول و گذر بنیادین در شبکه‌های مخابراتی صورت پذیرفته است و نسل جدیدی از شبکه‌ها با امکانات و زیرساخت‌های خاص خود و بالطبع با الزامات و مقررات جدید ظهور کرده‌اند.

کد خبر 128108

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز