گروه شهری: خانه و باغ تاریخی اتحادیه که سال ۱۳۸۳ در فهرست میراث ملی کشور به‌ثبت رسیده بود در آستانه خروج از فهرست آثار ثبت شده قرار گرفت تا به جای آن یک مجتمع تجاری وسیع در خیابان لاله‌زار تهران ساخته شود.

آثار فرهنگی -تاریخی

به‌گزارش مهر، این خانه دارای9 هزار متر مربع مساحت است و محل آن در خیابان لاله‌زار، بن‌بست اتحادیه قرار دارد. مالکیت این خانه نیز در اختیار خانواده اتحادیه است.در سال 1261 شمسی، هنگامی ‌که باغ بزرگ لاله‌زار برای احداث خیابانی به همین نام تقسیم و فروخته شد، بخشی از آن به میرزاابراهیم خان، پدرعلی‌اصغر‌خان اتابک (امین‌السلطان) رسید و با مرگ ابراهیم خان، پسرش بخش‌های دیگری از زمین‌های مجاور را خرید و به آن اضافه کرد.

نوادگان امین‌السلطان در دوره‌های بعد، زمین پدری را تفکیک کردند و فروختند. سینما جهان، سینما شهرزاد، یک پارکینگ و یک مجتمع تجاری در بخشی از همین زمین‌ها ساخته شده‌ است.رحیم اتحادیه نیز در سال ۱۲۹۵ شمسی این زمین را از وارثان امین‌السلطان خرید و با تفکیک آن به 30سهم، آن را میان فرزندان خود تقسیم کرد. این خانه در دهه 50 لوکیشن سریال معروف «دایی جان ناپلئون» ساخته ناصر تقوایی بود و به همین نام نیز معروف شد.

خانه دایی جان ناپلئون تنها قطعه بازمانده از باغ‌های لاله‌زار است که در اصل خانه امین‌السلطان، صدراعظم ناصرالدین شاه بوده است. براساس آنچه خبرگزاری مهر منتشر کرد، همزمان با ثبت این اثر در فهرست میراث ملی در سال ۱۳۸۳، سازمان میراث فرهنگی برای خرید این خانه با خانواده اتحادیه وارد مذاکره شد و توافق‌هایی برای واگذاری این باغ به دولت به قیمت 4 میلیارد تومان به میان آمد که در نهایت این معامله به سرانجام نرسید. گفته می‌شود قرار است پس از تخریب خانه دایی جان ناپلئون، در زمین آن یک مجتمع تجاری بسیار بزرگ ساخته شود که در آن صورت، با توجه به تراکم چند‌ده‌هزار متری این مجتمع، آخرین بقایای بافت تاریخی لاله‌زار نیز با قرار گرفتن در ازدحام بازار، مضمحل می‌شود.

کد خبر 128066

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز