یکشنبه ۱۷ دی ۱۳۸۵ - ۱۱:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: امسال برای نخستین بار همزمان با روز هوای پاک، زنگ هوای پاک در یکی از مراکز معاینه فنی با حضور شهردار تهران نواخته خواهد شد.

مشاور شهردار تهران در امور محیط زیست و رئیس ستاد هوای پاک شهرداری تهران از بحران آلودگی هوا در تهران به عنوان یک خودکشی دسته جمعی تعبیر کرد و گفت: شهروندان ما شهروندان شادابی نیستند و یکی از دلایل عمده آن نیز آلودگی هواست

 به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران محمد هادی حیدرزاده مشاور شهردار تهران در امور محیط زیست و رئیس ستاد هوای پاک شهرداری تهران  گفت: تغییر در این وضعیت ایجاد یک انقلاب در تفکر مسئولین نسبت به قضیه آلودگی هوا ضروری بوده و ما نیز به عنوان شهرداری تهران معتقدیم که باید یک حرکت انقلابی و جهادی در این زمینه صورت گیرد.

وی با اشاره به فوت 4500 فوت ناشی از سکته قلبی در آبان ماه امسال که 80 درصد آنها به طور مستقیم یا غیر مستقیم با آلودگی هوا مرتبط بوده اند، افزود : از رده خارج کردن خودروهای فرسوده از یک سو و گسترش حمل و نقل عمومی از سوی دیگر به عنوان دو راهکار اساسی و کوتاه مدت برای مبارزه با بحران آلودگی هوا در تهران مطرح است.

حیدرزاده در خصوص گازسوز کردن ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران با تاکید بر اینکه معتقدیم نباید به هیچ وجه 100 درصد ناوگان اتوبوسرانی پایتخت گازسوز باشد، اظهار داشت : گازسوز کردن ناوگان اتوبوسرانی پایتخت در زمانی که با افت فشار گاز مواجه می شویم، خدمات رسانی به شهروندان تهرانی در حوزه اتوبوسرانی را فلج می کند.

وی با تاکید بر اینکه به اعتقاد ما بهترین گزینه برای ناوگان اتوبوسرانی تهران 50 درصد دیزلی و 50 درصد گازسوز است ، تصریح کرد : ما به عنوان شهرداری تهران اعتقاد نداریم که تمام 100 درصد  ناوگان باید گازسوز شود.

وی تاکید کرد : امیدواریم با قول رئیس جمهور برای واگذاری اتوبوس از تبصره 13 شهرداری تهران بتواند به قولش برای توسعه حمل  نقل عمومی پایتخت عمل کند.

مشاور شهردار تهران در امور محیط زیست با اشاره به برنامه‌های شهرداری تهران در هفته هوای پاک، گفت : در این هفته که از 22 تا 29 دی ماه جاری خواهد بود ، تعدادی از اتوبوس گازسوز استاندارد URO2 به ناوگان اضافه خواهد شد ، همچنین قرار است یکسری تاکسی گازسوز به ناوگان تاکسیرانی شهر تهران اضافه شود .

به گفته حیدرزاده توزیع رایگان فیلتر هوا برای خودروهای پیکان و تنظیم رایگان موتور آنها در مراکز معاینه فنی و همچنین معاینه فنی تاکسی های پایتخت با مبلغ فقط 1000 تومان ، از دیگر برنامه های ستاد هوای پاک شهرداری تهران به مناسبت 29 دی ماه روز هوای پاک خواهد بود.

حیدرزاده تصریح کرد : پیش بینی می شود 1000 دستگاه اتوبوس فرسوده در نواگان اتوبوسرانی تهران داشته باشیم که تا کنون  428 دستگاه از این اتوبوس ها سقف زده شده و امیدواریم بتوانیم تعداد دیگری از آنها را نیز در روز هوای پاک از رده خارج کنیم.

مشاور شهردار تهران در امور محیط زیست از نواخته شدن زنگ هوای پاک برای نخستین بار در یکی از مراکز معاینه فنی توسط شهردار تهران خبرداد و افزود : تلاش می کنیم به مناسبت این هفته خودروهای شهرداری تهران را گازسوز کنیم که امیدواریم در گام نخست این کار را از خودروی شهردار تهران آغاز کنیم.

رئیس ستاد هوای پاک شهرداری تهران با تاکید بر اینکه هدف از تشکیل ستاد هوای پاک در شهرداری تهران به هیچ وجه موازی کاری با برنامه های سازمان محیط زیست برای هفته پاک نیست، اظهار داشت: از آنجا که تا کنون هیچ حرکت جدی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست برای برگزاری مراسم روز هوای پاک صورت نگرفته بنابر این به جهت گستردگی سازمانها و شرکتهای تابعه شهرداری تهران احساس کردیم که خوب است ما نیز حرکتی اثر گذار در این زمینه داشته باشیم که در این راستا حوزه محیط زیست شهرداری تهران با همکاری معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری و به طور هماهنگ با سازمان محیط زیست در این زمینه پیشقدم شده است.

کد خبر 12781

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز