گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: پس از تصویب برنامه پنجم توسعه که بر اساس آن باید تعداد وزارتخانه‌ها از 21 به 17کاهش یابد، گمانه‌‌‌زنی‌ها درباره ادغام برخی وزارتخانه‌ها نیز آغاز شد و البته آنچه بیش از همه قوت گرفت بحث ادغام وزارتخانه‌های آموزشی بود.

آموزش

 

ابتدا بحث ادغام وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم مطرح شد که پیش از این نیز بارها در مجلس زمزمه آن شنیده شده بود و هنوز بحث ادغام این‌دو وزارتخانه‌ به سرانجام نرسیده که بحث ادغام وزارت علوم با وزارت بهداشت مطرح شد که مخالفت مجلسیان را به‌دنبال داشت.

مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم در این باره به فارس گفت: وزارت علوم، پیشنهاد ادغام وزارت بهداشت با وزارت علوم را ارائه داده است. ابوالفضل حسنی، اظهار کرد: تاکنون مخالفت جدی درباره پیشنهاد وزارت علوم درباره ادغام ارائه نشده و نمایندگان مجلس نیز موافق این ادغام هستند.پس از انتشار این خبر مدیر‌کل دفتر گسترش آموزش عالی در گفت‌وگو با ایسنا سخنان خود را اینگونه اصلاح کرد: وزارت علوم هیچ طرحی برای ادغام با وزارت بهداشت ندارد و تاکنون کار کارشناسی در این زمینه انجام نشده و آنچه گفتم شخصی است و مد نظر وزارت علوم نیست.

یکپارچگی امور آموزشی

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این باره به همشهری گفت: با ادغام کل وزارتخانه‌های بهداشت و علوم کاملا مخالف هستم، زیرا ماموریت وزارت بهداشت، تأمین بهداشت، سلامت و درمان جامعه است و وزارت علوم نیز وظیفه آموزش عالی کشور را عهده‌دار است. علی عباسپور تهرانی‌فرد تصریح کرد: چنین طرحی هرگز در مجلس مطرح نشده است.

نماینده مردم تهران در مجلس اعلام کرد: موافق یکپارچگی در مدیریت آموزش کشور هستیم، ابتدا باید بخش آموزش علوم پزشکی مانند گذشته به وزارت علوم ملحق و به وزارت آموزش عالی تبدیل شود. عباسپور با اشاره به مشکلات آموزش پزشکی در وزارت بهداشت گفت: آموزش علوم‌پزشکی در وزارت بهداشت با مشکلات خاصی روبه‌رو است که برای حل آنها باید آموزش پزشکی به وضعیت پیشین بازگردد و در کنار سایر رشته‌های وزارت علوم قرار گیرد.

وی بر این نکته تأکید کرد که تفکیک بخش آموزش علوم پزشکی و انتقال به وزارت بهداشت کارشناسی نبوده و عملکرد مثبتی نداشته است. رئیس کمیسیون آموزش مجلس نیز بر این نکته تأکید دارد که درصورت ادغام بخش‌های آموزشی، می‌توانیم یک مدیریت واحد در آموزش کشور داشته باشیم.

وزارت علوم به فکر خودش باشد

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس ضمن مخالفت با این ادغام تأکید کرد: ادغام بخش آموزش پزشکی وزارت بهداشت با وزارت علوم به صلاح مملکت نیست و بهتر است وزارت علوم به فکر حل مشکلات خودش باشد.حسینعلی شهریاری به فارس گفت: از همان زمان ادغام آموزش پزشکی در وزارت بهداشت، مسئولان وزارت علوم با جداشدن آموزش پزشکی از حیطه مدیریت خود مخالف بودند و در آینده نیز همین طور خواهد بود.

پیشنهاد منطقی

اما در همین رابطه یکی دیگر از اعضای کمیسیون آموزش مجلس، ادغام وزارتخانه‌های علوم و بهداشت را منطقی دانست. حسن عباسی می‌گوید: پیشنهاد مناسبی است چرا‌‌ که پیش از این نیز این دو وزارتخانه در بخش‌هایی با یکدیگر مشترک بودند، پس اگر راهکارهای مناسب برای تدوین ساختار و رویکرد مناسب در این زمینه پیشنهاد داده شود، می‌توان امیدوار بود که
این دو وزارتخانه با یکدیگر ادغام شوند.

حرکت اول

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس پیش از این اعلام کرده بود که برخی قوانین اجرا نشده مانند قانون حذف کنکور به‌دلیل جدایی وزارتخانه‌های علوم و آموزش و پرورش است و اگر دولت برای ادغام این‌دو وزارتخانه به نتیجه برسد مجلس مخالفتی با آن ندارد.

عباسپور اظهار کرد: مصوبه واگذاری آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای به وزارت علوم، گامی برای ادغام این دو وزارتخانه است.وی با بیان اینکه بحث ادغام وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم از مجلس هفتم توسط کمیسیون آموزش و تحقیقات مطرح شد و در مجلس هشتم نیز این بحث ادامه داشت گفت: هیچ‌گونه اقدام عملی در این‌باره نشده و در مراحل ابتدایی است و موضوع به مرکز پژوهش‌های مجلس فرستاده شده تا نظر کارشناسی خود را اعلام کنند.

مخالفت وزرای علوم و آموزش و پرورش

البته وزیر آموزش و پرورش در واکنش به این پیشنهاد اعلام کرد: این شبیه یک مزاح است، رئیس کمیسیون آموزش، نظر شخصی خود را گفته اما اگر قرار است آموزش و پرورش با وزارتخانه‌ای ادغام شود بهتر است با وزارت نفت ادغام شود تا مشکلات مالی ما کاهش یابد. وزیر علوم نیز در این باره بر این باور است که «طرح ادغام وزارتخانه‌های علوم و آموزش و پرورش تنها در ذهن برخی افراد است؛ حتی طرح این مسئله نیز به نفع کشور نیست».

 

کد خبر 127743

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز