کریم اعظمی: قبل از شروع فصل بود که بحث حضور وحید هاشمیان در پرسپولیس مطرح شد ولی آن زمان علی دایی اعلام کرد که باشگاه هیچ مذاکره‌ای با این بازیکن انجام نداده و موضوع پیوستن هاشمیان به پرسپولیس فقط در حد گمانه‌زنی و شایعاتی است که در رسانه‌ها مطرح می‌شود.

علی دایی - وحید هاشمیان

اما با گذشت زمان سرانجام هاشمیان پیراهن سرخ پرسپولیس را بر تن کرد. او که سابقه بازی در بوندس‌لیگا را دارد پس از مذاکراتی که با پرسپولیس داشت قراردادی را تا پایان فصل جاری امضا کرد تا بازیکن این تیم شود. هاشمیان اما در تعطیلی رقابت‌های لیگ برتر از ناحیه زانو دچار آسیب‌دیدگی شد و این یک بدشانسی برای این مهاجم به شمار می‌رفت. او در این تعطیلات مجبور شد با دوری از تمرینات پرسپولیس مراحل درمانی‌اش را پشت سر بگذارد ولی هاشمیان الان دیگر مشکلی برای بازی ندارد و آماده حضور در میادین فوتبال است. مطمئناً تجربه او در ادامه بازی‌های لیگ برتر و همچنین لیگ قهرمانان آسیا می‌تواند به پرسپولیس کمک کند. هاشمیان در مورد وضعیت خودش، شرایط پرسپولیس، ناکامی تیم ملی در جام ملت‌ها و مسائل مختلف دیگر به سؤالات همشهری پاسخ می‌دهد. نکته قابل توجه درباره حرف‌های هاشمیان این است که او اعتقاد دارد فوتبال ایران از لحاظ ساختار و ریشه مشکل دارد و همین موضوع باعث ناکامی تیم‌های ملی شده است. او حتی معتقد است که با آمدن مربی خارجی هم نباید منتظر از بین رفتن مشکلات فوتبال ایران باشیم.

  • مثل اینکه آسیب‌دیدگی‌تان برطرف شده است؟

بله، خوشبختانه مشکل خاصی ندارم و این مصدومیت را تا حدود زیادی پشت سر گذاشته‌ام. البته قبل از بازی با صنعت نفت آقای دایی با آقای زرینه پزشک تیم صحبت کرد و قرار شد در بازی با صنعت نفت به میدان نروم. دوست داشتم در این دیدار به میدان بروم ولی متأسفانه نشد ولی در بازی بعدی مقابل راه‌آهن به میدان خواهم رفت و نهایت تلاشم را برای موفقیت پرسپولیس انجام خواهم داد.

  • مثل اینکه مصدومیت سختی بود؟

بله. من از ناحیه زانو آسیب دیدم ولی با تلاش پزشک تیم و مربی بدنساز مصدومیتم برطرف شد.

  • در این مدت که در پرسپولیس هستید جو این تیم را چطور دیدید؟

مشکل خاصی وجود ندارد. خوشبختانه جو خوبی در تیم حاکم است و بازیکنان روحیه بسیار بالایی دارند. من در ایران کمتر تیمی را دیده‌ام که بازیکنانش اینقدر انگیزه و روحیه جنگندگی داشته باشند. این موضوع می‌تواند به تیم ما کمک کند تا در ادامه لیگ برتر بتوانیم نتایج بهتری بگیریم. ما دو اردوی خوب هم داشتیم و خیلی کم پیش می‌آید که تیم‌های ایرانی بتوانند بازی‌های تدارکاتی خوبی داشته باشند. ما بازی‌های مطلوبی مقابل تیم‌های حرفه‌ای مثل اینتراخت، اسپارتاپراگ و زنیت سن‌پترزبورگ انجام دادیم که می‌تواند باعث افزایش انگیزه و روحیه برای بازیکنان ما شود.

  • بهتر است کمی به عقب برگردیم، زمانی که پرسپولیس در اردوی ترکیه بود. آن زمان گفته شد که شما قرار است کاپیتان پرسپولیس شوید ولی در نهایت سپهر حیدری انتخاب شد. این موضوع صحت دارد؟

اطلاع خاصی ندارم ولی در نهایت کاپیتان تیم انتخاب شد و تصمیمی که بازیکنان گرفته‌اند قابل احترام است. من حتی برای انتخاب کاپیتان در حالی که سه گزینه می‌توانستیم انتخاب کنیم به‌خودم رأی ندادم و معتقدم مسائل دیگر وجود دارد که مهم‌تر است و باید به موفقیت پرسپولیس فکر کنیم.

  • خیلی‌ها معتقدند پرسپولیس شانسی برای قهرمانی ندارد. نظر شما چیست؟

در فوتبال هیچ‌چیز قابل پیش‌بینی نیست و همیشه باید برای به دست آوردن موفقیت تلاش کرد، انگیزه داشت و حرفه‌ای فکر کرد. چند سال پیش ولفسبورگ در نیم فصل اول لیگ آلمان هفتم شد ولی در نهایت در بوندس‌لیگا به قهرمانی رسید. بنابراین ما نباید از حالا ناامید شویم. در فوتبال همیشه باید تا آخرین لحظه مبارزه کرد.

  • فکر می‌کنید در ادامه بازی‌ها چند گل بزنید؟

برای من موفقیت و نتیجه‌گیری تیم مهم است و برای رسیدن به این هدف، با تمام وجود در خدمت تیم هستم. دوست دارم در خدمت تیم باشم، در گلزنی و همچنین در مهیا کردن شرایط برای گلزنی دیگر بازیکنان هم به پرسپولیس کمک کنم.

  • در مورد ناکامی تیم ملی ایران صحبت کنید. چرا تیم ملی باز هم نتوانست موفقیتی به‌دست آورد؟

تیم ما در حدی نبود که مدعی باشد. ما در دیدار برابر کره‌جنوبی از تاکتیکی احتیاط‌آمیز استفاده کردیم و شجاع نبودیم. از همان ابتدای بازی با کره‌جنوبی به فکر وقت اضافه و کشیدن بازی به ضربات پنالتی بودیم که در فوتبال امروزی با این شیوه دیگر نمی‌توان نتیجه گرفت.

  • این روزها انتقادها از افشین قطبی زیاد شده، نظر شما چیست؟

فوتبال ایران در رده نوجوانان، جوانان و امید ناکام ماند و حتی به جام جهانی هم نرفت بنابراین مشکل این فوتبال فقط به مربی مربوط نمی‌شود. قطبی هم به‌عنوان سرمربی مقصر است ولی فوتبال ایران از ساختار و ریشه مشکل دارد و مشکلات مدیریتی هم به این فوتبال ضربه شدیدی وارد کرده است.

  • خیلی‌ها از قطبی انتقاد می‌کنند که چرا وعده و وعید می‌داد. نظر شما چیست؟

من فکر می‌کنم مهم‌ترین مشکل قطبی شعار دادن او بود. انگیزه دادن و حرف از قهرمانی زدن بد نیست ولی باید همیشه با یک دید منطقی حرف زد. او قول صعود به جام جهانی و قهرمانی ایران در جام ملت‌های آسیا را داد که هیچ کدام عملی نشد.

  • قرار است یک مربی خارجی هدایت تیم ملی را بر‌عهده بگیرد. نظرتان در این مورد چیست؟

من چند روز بعد از حذف ایران گفتم که مربی خارجی برای فوتبال ایران مانند مسکن است و ما باید اول به فکر حل مشکلات ساختاری و مدیریتی باشیم. به‌نظرم درد فوتبال ایران نداشتن مدیریت قوی و با برنامه است اما به هر حال انتخاب مربی خارجی حداقل برای تیم ملی مفید است و می‌تواند تاکتیک این تیم را درست و قوی‌تر از گذشته کند. به‌نظر من حاشیه‌های انتخاب مربی خارجی کمتر از ایرانی است.

  • به نظر شما انتخاب مربی خارجی تیم ملی باید براساس چه معیارهایی باشد؟

مهم‌ترین معیار این است که بدانیم مربی مورد نظر با چه امکانات و بازیکنانی به چه نتایجی در سال‌های مربیگری‌‌اش رسیده است. دومین معیار هم باید این باشد که مربی مورد نظر از کشور صاحب فوتبال باشد و با برنامه بیاید. فکر می‌کنم معیاردیگر باید این باشد که مربی از چهره قابل احترامی برای بازیکنان و جامعه فوتبال برخوردار باشد.

  • برای انتخاب سرمربی بهتر است فرد مورد نظر چه سبکی از لحاظ خصوصیات فنی و تاکتیکی داشته باشد؟

انتخاب سرمربی همیشه حساس و مهم است و نمی‌توان به همین راحتی گفت که چه مربیانی و با چه سبکی باید به تیم ملی بیایند. در این زمینه باید بررسی کامل صورت بگیرد ولی به‌نظر من مربیان هلندی و آلمانی به درد تیم ملی می‌خورند.

  • در این مدت از عملکرد چند بازیکن تیم ملی خصوصا جواد نکونام انتقاد شد. نظر شما در این مورد چیست؟

وقتی تیم نتیجه نمی‌گیرد همه در ناکامی شریک هستند اما نحوه استفاده از بازیکن هم اهمیت دارد. من سال‌ها با جواد نکونام همبازی بوده‌ام. او بازیکن توانمندی است که می‌تواند به راحتی در پست هافبک دفاعی بازی کند ولی در این پست از 3 بازیکن با خصوصیات یکسان استفاده شد و شاید بازیکنان نتوانسته باشند همه توانایی‌هایشان را ارائه کنند.

کد خبر 127589

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز