شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۹
۰ نفر

گروه ادب و هنر: مراسم افتتاحیه بیست‌ونهمین جشنواره فیلم فجر، شامگاه جمعه با رونمایی از سیمرغ زرین جشنواره سال بعد و بزرگداشت 9 سینماگر در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

جشنواره فیلم فجر

در این مراسم، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از سیمرغ نونوار و بزرگ جشنواره سال بعد که سی‌امین دوره برپایی جشنواره فجر است، رونمایی کرد و سپس گفت: خوب می‌دانیم که سینما تنها یک هنر نیست و میدان اقتدار و اعتبار است. سینما سیره سیطره سلایق و فرهنگ‌هاست و ابزار سلطه فرهنگی، هنری، سیاسی، اقتصادی و تمامی آنچه فرهنگ یک ملت را می‌سازد، بر فرهنگ مردمان هدف است.

سیدمحمد حسینی که سخنرانی‌‌اش را از روی متن مکتوب می‌خواند، ادامه داد: امیدوارم شاهد حذف کارهایی نازل و سطحی در سطح سینمای این کشور تمدن‌ساز باشیم و بذری اگر می‌پاشیم اصلاح‌شده باشد تا زیبایی و والایی این مزرعه معرفت به لوث علف‌های خوار و خارهای پرآزار از رونق نیفتد. قرار است از سال آینده، سیمرغ‌های بلورین جای خود را به سیمرغ‌های زرین دهند که به شکل مجسمه طراحی شده‌اند.

بزرگداشت‌ها

مراسم افتتاحیه امسال درواقع مراسم اهدای لوح یادبود و هدیه بود. به این منظور پس از پخش کلیپ‌های نکوداشت مرحومان محمدرضا اعلامی و منوچهر حقانی‌پرست، لوح‌های یاد‌بودشان توسط علیرضا سجادپور و احمد میر‌علایی به خانواده‌های‌شان تقدیم شد. سپس در نخستین بخش برپایی بزرگداشت‌ها از داوود رسولیان، جمشید هاشم‌پور، مهدی فقیه و بیژن محتشم با حضور جواد شمقدری، سیدضیاء هاشمی و علی معلم تقدیر شد.

مراسم تقدیر البته باز هم شامل پخش کلیپ و اهدای هدیه و لوح بود. پس از آن، معاون سینمایی سخنرانی کرد. جواد شمقدری گفت: سینمای ایران در حال تجربه‌ گذر از دوران گلخانه‌ای به دوران خوداتکایی است و مانند ماهی تاکنون در حوضچه استخر‌های امن پرورش یافته و حالا از رودخانه خروشان راه خود را به سوی دریا می‌پیماید و تجربه یکسال گذشته نشان می‌دهد می‌توان از خطرات سرراه و دام و کمین صیادان به‌خوبی جست.

بخش دوم بزرگداشت‌های مراسم افتتاحیه به پوران درخشنده، شهریار بحرانی و مسعود کیمیایی اختصاص داشت که با حضور داریوش ارجمند، جواد شمقدری و سیدمحمد حسینی انجام شد.آنطور که ایسنا گزارش کرده، مسعود کیمیایی هنگام دریافت لوح و هدیه‌اش، با گرامیداشت یاد نعمت حقیقی از او به‌عنوان دوست دیرینه و باوفایش یاد کرد و گفت: بعد از 30 سال، جشنواره به یاد من افتاد و این دوره به‌دلیل لطف و مهری که در آقایان بود، پذیرفتم و خدمت رسیدم. من 70سالم است و 30 فیلم ساخته‌ام که همه آنها در این سرزمین بوده و هیچ جای دیگری نمی‌توانم باشم.

کیمیایی با اشاره به محکومیت جعفر پناهی گفت: از تشکیلات قوه قضاییه می‌خواهم تجدید نظری برای او بکنند و من با 70 سال سن و با کمال فروتنی این را از شما می‌خواهم، به این دلیل که او دوست من است و یکی از فیلم‌هایم را او تدوین کرده و می‌خواهم این تجدید‌نظر بشود.

پوران درخشنده دیگر تقدیر‌شونده این مراسم با بیان اینکه عشق به مردم من را سرپا نگه می‌دارد، گفت: 24 سال قبل نخستین فیلمم را که ساختم با خودم عهد کردم غیر از مردم به چیز دیگری نیندیشم. شهریار بحرانی هم گفت: کسانی که تقدیر می‌شوند، می‌ترسند که آخرین کارشان باشد و امیدوارم در این سال‌های باقیمانده به‌خوبی از فرصت استفاده کنم.

برگزیدگان مواد تبلیغی

اهدای جوایز برگزیدگان مواد تبلیغی یکی دیگر از بخش‌های مراسم افتتاحیه بود که با حضور احمد ناطقی، دبیر این بخش، مهدی مسعود‌شاهی و هاشم میرزاخانی برگزار شد. در این بخش، محسن امیریوسفی که همین 2 روز پیش فیلمش بعد از چند سال موفق به اکران شد، برای آنونس فیلم «آتشکار» سیمرغ بلورین دریافت کرد. امیریوسفی هنگام دریافت سیمرغش گفت: 3 سال است نسخه90 دقیقه‌ای «آتشکار» را به جشنواره فیلم فجر تحویل می‌دهیم، از ما نمی‌گیرند اما یک نسخه 3دقیقه‌ای دادیم و سیمرغ دادند.

امیریوسفی اظهار کرد: امیدوارم هیچ فیلم توقیفی در سینمای ایران باقی نماند و برای هیچ فیلمسازی موقعیتی که برای من به‌وجود آمد، پیش نیاید. امیریوسفی جایزه‌اش را به حمید فرخ‌نژاد، بازیگر این فیلم تقدیم کرد. جایزه دوم این بخش به آرش معیریان برای «به رنگ ارغوان» و جایزه سوم به بهزاد طهماسبی برای «طبقه سوم» رسید. در بخش تیزر هم بهروز داوودی برای «دیگری» اول شد و جایزه دوم و سوم به‌ترتیب به آرش معیریان برای «به رنگ ارغوان» و علیرضا فارسیجانی برای «طلا و مس» تعلق گرفت.

کد خبر 127426

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز