گروه اقتصادی: چند روز پس از اعلام صریح مدیرعامل شرکت آبفای کشور مبنی بر افزایش قیمت آب شرب در ماه‌های ابتدایی سال آینده، معاون وزیر نیرو در امور آب و فاضلاب با رد این خبر اعلام کرد:

هیچ‌گونه تصمیم جدیدی در مورد افزایش قیمت آب در سال آینده اتخاذ نشده و برخی اخبار مبنی بر افزایش آب بها در ماه‌های ابتدای سال‌‌آینده صحت ندارد.به گزارش مهر، محمدرضا عطار‌زاده معاون وزیر نیرو گفت: همانطور که قانون هدفمندکردن یارانه‌ها دولت را موظف کرده در فاصله 5 سال آب بها را به قیمت تمام شده برساند، افزایش قیمت نیز به‌صورت پلکانی دنبال می‌شود.

به گزارش همشهری، مهدی ثمره هاشمی مدیرعامل شرکت آبفای کشور روز شنبه هفته جاری از افزایش قیمت آب در ماه‌های ابتدایی سال آینده خبرداده بود اما دیروز معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا تصریح کرد: این موضوع بحث جدیدی نیست و باید در مورد پلکان بعدی افزایش قیمت آب بعد از اتمام مراحل کارشناسی و رعایت معادلات در زمینه تعیین قیمت مورد تصمیم‌گیری قرار گیرد. به‌گفته عطارزاده، وزارت نیرو باید مباحث مرتبط با کاهش قیمت تمام‌شده آب را نیز در دستور کار قرار دهد و سپس در مورد قیمت آب و افزایش آن تصمیم‌گیری شود. او افزود: هرگونه تصمیم‌گیری در مورد افزایش قیمت آب در ستاد هدفمندکردن یارانه‌ها انجام خواهد شد.

آب‌بهای تولید و صنعت دوباره افزایش می‌یابد

اما مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور خبر داد: آب‌بهای بخش تولید و صنعت نیز در کنار افزایش قیمت آب بخش خانگی در سال90 افزایش خواهد یافت و پیش‌بینی می‌شود قبوض ابتدایی سال 90 با قیمت‌های جدید به دست مردم برسد. سیدمهدی ثمره‌هاشمی در گفت‌وگو با مهر افزود: در مرحله اول اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها، قیمت آب بخش صنعت نیز همانند بخش خانگی افزایش یافت و بر این اساس، آب‌بهای این بخش نیز به 400 تومان به ازای هر مترمکعب رسید، درحالی که این میزان قبل از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها به ازای هر مترمکعب 320تومان بود.

وی تصریح کرد: هر زمان که دولت اجازه افزایش مجدد قیمت آب را صادر کند، وزارت نیرو اقدام خواهد کرد؛ بنابراین کارگروه طرح تحول اقتصادی تصمیم‌گیرنده نهایی زمان اجرای مرحله دوم آزادسازی قیمت‌ها خواهد بود. مشاور وزیر نیرو گفت: ممکن است تصمیم کارگروه برای افزایش آب‌بها در نیمه اول سال 90 یا نیمه دوم آن باشد اما پیش‌بینی وزارت نیرو این است که افزایش قیمت از ماه‌های ابتدایی سال آینده انجام گیرد.

برنامه‌ای برای جیره‌بندی آب نداریم

معاون وزیر نیرو همچنین با تاکید بر اینکه برنامه‌ای برای جیره‌بندی آب در سال 1390 وجود ندارد، تصریح کرد: با این حال محدودیت‌هایی درخصوص کشت‌های کشاورزی خواهیم داشت. به گزارش ایسنا، عطارزاده، با اشاره به وضعیت نامطلوب بارش‌ها در فصل پاییز خاطرنشان کرد: بارش‌های امسال 50 درصد نسبت به متوسط درازمدت که یک دوره 40 ساله است، کاهش نشان می‌دهد؛ بنابراین یکی از کم‌بارش‌ترین پاییزها در سنوات گذشته در سال 1389 رقم خورد؛ هرچند که انتظار می‌رود فصل زمستان فصل نرمالی برای کشور باشد و بتوان بارش‌های نامطلوب فصل پاییز را جبران کرد.

کاهش 5 درصدی مصرف آب و برق

وزیر نیرو گفت:‌ از زمان اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها، ‌میزان مصرف آب و برق کشور در مقایسه با مدت قبل از آن، ‌4 تا 5 درصد کاهش یافته است. به‌گزارش واحدمرکزی خبر، مجید نامجو افزود: در این مدت تغییر رفتار مردم به‌خوبی قابل مشاهده است. در حالی این کاهش مصرف را در کشور شاهدیم که در مقایسه با سال گذشته، 4 تا 5 درصد به تعداد مشترکان آب و برق افزوده شده است.

وی اضافه کرد: برای سنجش میزان دقیق صرفه‌جویی در کشور‌، سامانه‌های متمرکزی راه‌اندازی شده است که از آنها گزارش‌ می‌گیریم. نامجو گفت:‌ در برخی شهرها حتی تا 12 درصد صرفه جویی در مصرف آب و برق را شاهدیم اما منتظریم که تا پایان سال ارزیابی‌ها درباره صرفه‌جویی مردم جمع بندی شود تا اعلام کنیم. وزیر نیرو افزود: انتظار داریم از سال آینده تغییرات مؤثرتر و بیشتری در رفتار صرفه‌جویانه مردم ببینیم.

کد خبر 127169

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز