گروه ادب و هنر: علی نصیریان جزو بازیگران باسابقه عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون است که در این زمینه همواره پرتلاش و فعال بوده و در عین حال در انتخاب نقش‌های خود دقت و وسواس خاصی به خرج می‌دهد.

نصیریان سال‌1313 در محله سنگلج تهران چشم به جهان گشود و با اتمام دوره اولیه تحصیل وارد هنرستان هنرپیشگی تهران شد؛ محلی که بعدها به دانشکده هنرهای دراماتیک تغییر نام داد.

وی با اتمام دوره تحصیل وارد گروه‌های تئاتری شد و فعالیت هنری خود را در رشته بازیگری پی گرفت. حضور در گروه تئاتر «جامعه باربد» در 1331 آغازگر فعالیت‌های او در این عرصه است.

نگارش نمایشنامه «بلبل سرگشته» و بازی در آن و سپس ایفای نقش در تئاترهای‌ «امیر ارسلان»، «بنگاه تئاترال»،‌ «بازرس» و «آگهی ازدواج» کارهای اولیه این بازیگر را تشکیل می‌دهد. از همین زمان نصیریان در عرصه نمایشنامه‌نویسی نیز به فعالیت می‌پردازد و آثاری را به رشته تحریر درمی‌آورد.

وی زمانی که 22سال داشت، جایزه نخستین مسابقه نمایشنامه‌نویسی را در 1335 برای نگارش نمایشنامه «بلبل سرگشته» دریافت کرد.

حضور گسترده وی در عرصه تئاتر و همکاری با عباس جوانمرد، مهرداد اسکویی، عزت‌اله انتظامی، غلامحسین ساعدی و جعفر والی، شرایط رشد و تعالی وی را فراهم آورد؛ چنان‌که این بازیگر سال‌1348 برای بازی در فیلم «گاو» دومین ساخته سینمایی داریوش مهرجویی‌ دعوت به همکاری شد.

بازی در این فیلم باعث حضور مداوم و مستمر نصیریان در عرصه سینما می‌شود؛ به خصوص این‌که در آن زمان، تئاتر در کشور ما رو به افول می‌گذارد و اعتبار و استقبال دهه‌30 تا نیمه دهه‌40 را از دست می‌دهد.

وی پس از حضور در نخستین کار سینمایی‌اش، فیلمنامه «آقای‌هالو» را با همکاری مهرجویی می‌نویسد که سال‌1349 به وسیله همین کارگردان به تصویر درمی‌آید.

بازی در فیلم‌های سینمایی «ستارخان» ساخته علی حاتمی‌ در 1351، «پستچی» داریوش مهرجویی تولیدشده در همان سال، «مهر گیاه» فریدون گله در 1354، «سرایدار» به نویسندگی خسرو هریتاش و حسن شریفی مهر و کارگردانی هریتاش در 1355 و «دایره مینا» بر اساس متن مشترک ساعدی و مهرجویی و کارگردانی داریوش مهرجویی در سال‌1357 حضور سینمایی این بازیگر پیش از انقلاب را تشکیل می‌دهد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، این بازیگر با حضور در فیلم «مدرسه‌ای که می‌رفتیم» به نویسندگی مشترک فریدون دوستدار و داریوش مهرجویی و کارگردانی مهرجویی در 1359 کار خود در عرصه سینما را از سر گرفت.

این فیلم اثری در ژانر کودکان و نوجوانان بود و نقش‌پردازی بازیگر نوجوان فیلم بسیار مورد توجه قرار گرفت.دهه‌60 اوج فعالیت و حضور این بازیگر در عرصه سینما است.

وی در سال‌1360 در سه فیلم «فصل خون» حبیب‌اله کاوش، «بند» غلامحسین طاهری‌دوست و «آفتاب‌نشین‌ها» نوشته فریدون جیرانی و به کارگردانی مهدی صباغ‌زاده جلو دوربین می‌رود.

وی طی سال‌های بعد در دو فیلم «جایزه» نوشته علیرضا داوودنژاد و ابراهیم مکی و کارگردانی داوودنژاد و «کمال‌الملک» اثر علی حاتمی ‌ایفای نقش می‌کند.

حضور در یک نقش تاریخی موجب می‌شود نصیریان برای بازی در سریال تلویزیونی «سربداران» به کارگردانی محمدعلی نجفی در 1363 حضور پیدا کند و نقش قاضی‌القضات شهر باشتین را بر عهده بگیرد.

حضور او در این نقش بر دعوت کارگردان‌هایی که در زمینه تولید آثار تاریخی فعالیت می‌کردند از این بازیگر می‌افزاید. به همین خاطر یک سال بعد بازی در نقش اصلی فیلم «کفش‌های میرزانوروز» نوشته داریوش فرهنگ و به کارگردانی محمد متوسلانی را می‌پذیرد.

فیلم سینمایی «جاده‌های سرد» نوشته سیامک تقی‌پور به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی که سال‌1364 ساخته می‌شود، دیگر حضور سینمایی این بازیگر را تشکیل می‌دهد.

نصیریان سال‌1365 در فیلم‌های سینمایی «ناخدا خورشید» ناصر تقوایی، «شیر سنگی» مسعود جعفری جوزانی، «دزد و نویسنده» کاظم معصومی و «ترنج» محمدرضا اعلامی ‌ایفای نقش می‌کند.

این فیلم‌ها در دوره خود، موفقیت‌هایی را به دست می‌آورند؛ چنان که «ناخدا خورشید» یوزپلنگ برنزی جشنواره لوکارنو را به خود اختصاص می‌دهد.

وی سال‌67 در فیلم‌های سینمایی «سال‌های خاکستری» به کارگردانی صباغ‌زاده و «روز باشکوه» به نویسندگی کیانوش عیاری و فرید مصطفوی و کارگردانی عیاری و در سال‌68 در فیلم «پول خارجی» ساخته رخشان بنی‌اعتماد جلو دوربین می‌رود.

از اوایل دهه‌70 نصیریان همزمان با حضور در سینما، فعالیت و حضورش در مجموعه‌های تلویزیونی را افزایش می‌دهد.

وی سال‌70  در فیلم سینمایی «عشق من، شهر من» نوشته همایون اسعدیان و ساخته علی قوی‌تن حضور می‌یابد و یک سال بعد در فیلم «شعله‌های خشم» ساخته حمیدرضا آشتیانی بازی می‌کند.

این بازیگر سال‌74 در فیلم «بوی پیراهن یوسف» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا به ایفای نقش می‌پردازد. بازی در این فیلم، جایزه بازیگر برگزیده ششمین جشنواره فیلم دفاع مقدس را برای وی به همراه می‌آورد.

وی در همان سال در فیلم «برج مینو»ی حاتمی‌کیا حضور می‌یابد.بازی در فیلم‌های سینمایی «دیوانه‌ای از قفس پرید» به کارگردانی احمدرضا معتمدی برنده جایزه بهترین فیلم از جشنواره فجر در سال‌81، «شاه خاموش» ساخته همایون شهنواز در سال‌۸۲  و «جزیره آهنی» اثر محمد رسول‌اف تولید سال‌83 بخشی دیگر از کارنامه هنری این بازیگر را تشکیل می‌دهد.

کد خبر 12708

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز