محمدرنجبر: موفقیت کم نظیر شهرداری تهران در به دست آوردن جایگاه مهم جهانی در حمل‌ونقل پایدار شهری، انعکاس وسیعی درداخل و خارج کشور داشت.

اتوبوس بی آر تی

 همچنان که یکی از خوانندگان همشهری در نوشته خود یادآور شده است، در کشور ما که همواره پیروزی در مسابقات ورزشی و در سال‌های اخیر برخی موفقیت‌ها در المپیادهای علمی افتخارآفرین بوده‌اند، این نخستین‌بار است که حاصل تلاش جمعی در یک مجموعه بزرگ خدمات‌رسانی شامل کارکنان و مدیریت شهری تهران به چنین افتخاری دست می‌یابد.

دنیای امروز آوردگاه بزرگی است. هرکشوری تلاش می‌کند در سایه تلاش و کوشش در این میدان بزرگ مسابقه، افتخاری نصیب خودش کند. خیلی از کشورها به اعتبار ورزشکاران‌شان شاهد به اهتزاز درآمدن پرچم خویش در این میدان‌های پرافتخار بوده‌اند و ما نیز از دیرباز در مسابقات ورزشی چنین پیروزی‌هایی را به دست آورده‌ایم و به همین خاطر باید یاد قهرمانان بزرگی مثل شادروان غلامرضا تختی، شادروان نامجو را گرامی داریم و به قهرمانانی که در دوره معاصر در رشته‌های ورزشی گوناگون به رتبه‌های نخست جهانی رسیده‌اند افتخار کنیم و قدردان‌شان باشیم. اما میدان‌های کسب افتخار در جهان تنها محدود به رشته‌های ورزشی نمی‌شود، همچنان که در دهه‌های ‌اخیر، جوانان با استعداد و خلاق ما توانستند در المپیادهای علمی عناوین خوبی به دست بیاورند و برای سرزمین و ملت بزرگ ما سرفرازی کسب کنند.

هفته گذشته وقتی از طریق رسانه‌ها مطلع شدم که شهر بزرگ تهران در حمل‌ونقل پایدار شهری مقام‌والایی در جهان به دست آورده است و به پاس تلاش‌های دکتر قالیباف، شهردار سختکوش تهران، برای اولین‌بار در تاریخ شهرداری‌های ایران، چنین افتخاری نصیب ما شده است به خود بالیدم. اما تاسف خوردم که چرا در سطوح رسمی داخلی و به ویژه از جانب دولتمردان این پیروزی درخشان با استقبال روبه‌رو نشد و حتی برخی مانع‌تراشی‌ها را شاهد بودیم.

حدود 3سال پیش پس از آنکه کارشناسان ترافیک و حمل‌ونقل فرانسه، مطالعاتی روی ترافیک مشکل‌زای تهران انجام دادند، صریحا هشدار دادند که کلانشهر تهران به خودروهای سواری واگذار شده است، به این علت هر اندازه شبکه‌های بزرگراهی گسترش پیدا کند چون افزون بر آن خودروی‌سواری به تهران تزریق می‌شود، مشکل ترافیک در این شهر برطرف نخواهد شد و تنها راه خروج از این بن‌بست، ایجاد، تقویت و توسعه شبکه حمل‌ونقل همگانی پایدار در تهران است.

اما در طول این سال‌ها که دکترقالیباف عهده‌دار مدیریت کلانشهر تهران شده است، در کنار همه طرح‌ها و پروژه‌های مهم که در سطح شهر به اجرادرآمده یا دردست اجراست، شکل گرفتن شبکه حمل‌ونقل عمومی پایدار شهری برای جامعه شهری تهران بسیار چشمگیر و ملموس بوده است. هزاران مسافر که صبح زود در کرج و تهران برای برخورداری از مسافرت سریع‌تر، ارزان‌تر و راحت‌تر به ایستگاه‌های مترو روی می‌آورند، بهتر از هر کارشناسی معنی و مفهوم حمل‌ونقل شهری پایدار را حس می‌کنند. همین‌طور انبوه مسافرانی که هرروز از طریق خطوط سریع اتوبوسرانی، دورترین سفرهای درون‌شهری را به انجام می‌رسانند، می‌دانند که اگر این خطوط، توسعه پیدا کند و به معنای واقعی پاسخگوی سفرها باشد تا چه اندازه از خودروهای شخصی، هزینه‌های سنگین بنزین، دردسرهای ترافیک، خطر تصادف و دیگر مشکلات فارغ خواهند بود.

خلاصه اینکه قبل از کارشناسان، متخصصان و داوران جهانی، ‌مردم محله‌های مختلف تهران طعم شیرین دستاوردهای جهانی شهرداری تهران را حس کردند، آن هم در شرایطی که رتبه‌های جهانی ما با موضوعاتی مثل حوادث پرشمار جاده‌ای و تلفات ناشی از آن در جهت منفی جلب توجه می‌کند.

مهم‌تر از این پیروزی که حاصل تلاش‌های خستگی‌ناپذیر شهردار تهران، شورای محترم شهر تهران و کارکنان زحمتکش شهرداری بوده است، توجه به این واقعیت است که مسائل شهر تهران از مشکلات ملی کشور ماست و همه سازمان‌ها و دستگاه‌ها باید شهرداری را در جهت حل این مشکلات یاری دهند و از برنامه‌های کلان شهرداری تهران در جهت تقویت و توسعه شبکه مترو، خطوط سریع‌السیر اتوبوس پشتیبانی کنند. همانطور که مشکلات مردم در سطح مملکت جدای از مسائل شهر تهران نیست، لاجرم از شهرداری تهران هم این انتظار می‌رود که دستگاه‌های ذی‌ربط را در حل مشکلات مملکتی برحسب انتظاراتی که از این دستگاه وجود دارد، یاری دهد. در هر صورت و مقدم بر این موفقیت بزرگ جهانی برای شهرداری تهران، معتقدم که مردم قدردان، پشتوانه اصلی شهرداری تهران و خدمات مردمی این دستگاه هستند.

کد خبر 126983

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز