سه‌شنبه ۵ بهمن ۱۳۸۹ - ۲۰:۱۳
۰ نفر

کامران محمدی: این خبر را که دیروز منتشر شد، بخوانید:خانه‌ای که «ارنست همینگوی» نویسنده آمریکایی، نویسنده «پیرمرد و دریا» برای مدت کوتاهی در آن زندگی کرده است از سوی دولت کوبا حفظ و نگهداری می‌شود.

 این خانه که همینگوی از 50سال گذشته در آن زندگی نکرده است هنوز هم از جمله میراث این نویسنده صاحب‌نام آمریکایی محسوب می‌شود که توسط دولت کوبا محفوظ باقی مانده است. در این خانه قدیمی که باغی کوچک نیز دارد وسایل مختلفی وجود دارد که همگی متعلق به همینگوی بوده است. در باغ کوچک این خانه «قایقی» موجود است که همینگوی در سال‌های دور به‌ویژه در زمان جنگ جهانی دوم از آن برای ماجراجویی در دریا استفاده می‌کرده است.

حتی دست خطی از این نویسنده، روی دیوارهای حمام این خانه قدیمی موجود است. همینگوی که عادت و علاقه عجیبی به ماهیگیری داشته هرهفته پس از ماهیگیری و صید، وزن ماهی‌های شکار شده خود را روی دیوار حمامش می‌نوشته است. دولت کوبا تا به حال برای ترمیم و مرمت این خانه قدیمی مبالغ زیادی هزینه کرده و تا امروز با صرف 10 میلیون دلار توانسته قسمت‌های زیادی از این خانه را ترمیم کند.

حالا این خبر را بخوانید که اول دی، همزمان با چهلمین روز درگذشت شمس آل احمد منتشر شد: مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران درباره تغییر کاربری خانه جلال آل احمد اعلام کرد: با تملک خانه «جلال ‌آل‌احمد» توسط میراث فرهنگی، این خانه از این پس قطعاً کاربری فرهنگی خواهد داشت. محمد ابراهیم لاریجانی درخصوص تملک خانه جلال آل‎احمد توسط سازمان میراث فرهنگی گفت: خانه جلال آل‎احمد که در تاریخ 25 مهر سال 1383 با شماره 11206به ثبت ملی رسیده است، طی روزهای اخیر توسط سازمان میراث فرهنگی از مالک خریداری شد.

وی درباره تغییر کاربری این خانه توسط میراث فرهنگی گفت: قطعاً این خانه از این پس کاربری فرهنگی خواهد داشت. پیشنهادهای متعددی مطرح است که برخی از این موارد، مرکز باستان‌شناسی، کتابخانه، مرکز پژوهشی، مرکز ان‌جی‌اوهای فعال در زمینه‌های فرهنگی و... است. مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران ادامه داد: تصمیم‌گیری نهایی درباره کاربری جدید خانه «جلال‌ آل‌احمد» با رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است.

این خانه، خانه پدری جلال آل‎احمد بوده است که پس از فوت پدر به جلال و خواهرش می‌رسد. جلال آل‌احمد از سن 14 سالگی تا آخرین سال عمرش در این خانه سکونت داشته است. خانه جلال آل‎احمد 350 متر زمین با 700 متر بنا دارد که دارای 2 طبقه با یک زیرزمین است. این خانه تاریخی در خیابان خیام، ورودی بازار پاچنار قرار دارد.

کد خبر 126632

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز