شنبه ۱۶ دی ۱۳۸۵ - ۰۸:۳۷
۰ نفر

گروه اقتصادی: ظرف چند سال اخیر سازمان شیلات ایران با توجه به بحران کاهش ذخایر دریایی کشور با اتخاذ بعضی سیاست‌ها و اقدام‌ها در تلاش برای ساماندهی هرچه زودتر وضعیت صید و صیادی کشور است.

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران، کنترل تعاونی‌های صید پره از طریق حضور ناظرانی برای رهاسازی ماهیان نارس و تحویل ماهیان خاویاری به شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی کاهش یک ساعت زمان صید ‌پره برای جلوگیری از فشار بر منابع دریایی، رهاسازی 200 میلیون بچه‌ماهی در سال گذشته و اصلاح شیوه‌های صید آسیب‌زننده به محیط زیست به‌خصوص صید کف‌روب را از جمله سیاست‌ها و اقدامات این سازمان نام می‌برد.

وی می‌گوید: «از 65 کشتی کف‌روب تاکنون 30 کشتی از رده خارج شده و 9 کشتی دیگر در برنامه تعدیل قرار دارد.»

مهندس مجابی در عین حال رفع معضلات رودخانه‌های کشور را منوط به نگرش و همکاری سایر دستگاه‌های مسئول مانند سازمان حفاظت محیط‌زیست، وزارت نیرو و استانداری‌ها می‌داند. دو محور مهم در برنامه‌های سازمان شیلات، بهره‌برداری پایدار و یا به تعبیر فائو، مدیریت مسئولانه ماهیگیری و همچنین اقتصادی کردن صید است.

به گفته مهندس مجابی، سازمان شیلات در برنامه‌های خود به منظور بهره‌برداری مسئولانه ماهیگیری، حفاظت از منابع آبزیان را از سه طریق یعنی حفاظت فیزیکی، حفاظت طبیعی و بازسازی ذخایر آبزیان دنبال می‌کند.

وی می‌افزاید: «برای حفاظت فیزیکی تنویر افکار عمومی، فرهنگ‌سازی، وضع قوانین و مقررات برحسب نیازها و ضرورت‌ها مدنظر است. نکته دیگر این‌که برای حفاظت طبیعی ما باید زیستگاه‌های آبزیان را مورد حمایت جدی قرار دهیم و زیستگاه‌های مصنوعی که بستر مناسبی برای تقویت آبزیان هستند ایجاد کنیم.

سازمان شیلات طی چند سال گذشته آزمایشاتی در مورد ایجاد زیستگاه‌های مصنوعی انجام داده و اکنون در حال تدوین مقررات و نحوه مدیریت این زیستگاه‌ها به‌خصوص در جنوب کشور است.»

وی در زمینه حفاظت و بازسازی ذخایر آبزیان می‌گوید: «برنامه رهاسازی ماهیان با جدیت بیشتر دنبال می‌شود، ضمن آن‌که سال گذشته نزدیک به 200 میلیون قطعه بچه‌ماهی استخوانی در دریای خزر رها شد.»

افزایش سهم صید در آب‌های آزاد و اقیانوس هند از جمله سیاست‌ها و برنامه‌هایی است که سازمان شیلات ایران به منظور حفظ ذخایر ماهیان آب‌های جنوب کشور و کاهش فشار بر ذخایر ساحلی بدان چشم دوخته است. سال گذشته صید از آب‌های جنوب و آب‌های آزاد 344 هزار تن بوده است.

بنا به اظهارات معاون صید و صیادی بنادر ماهیگیری سازمان شیلات، ایران در رایزنی‌های خود، میزان بهره‌برداری از اقیانوس هند طی پنج سال را از 7 درصد به 15 درصد افزایش داده است.

کد خبر 12661

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز