گروه ادب و هنر: دفتر جشنواره فجر نام تعدادی از فیلم‌های حاضر در بخش‌های «مسابقه» و «نوعی‌نگاه» را اعلام کرد.

سینما فیلم

نکته جالب راه‌نیافتن فیلم‌های سیروس الوند، عبدالرضا کاهانی، فریدون جیرانی، علیرضا داوودنژاد، تهمینه میلانی و مهرشاد کارخانی به بخش مسابقه سینمای ایران است. این درحالی است که فیلم‌هایی چون «عملیات سکوت» و «خاک و آتش» در بخش رقابتی جشنواره امسال به نمایش درمی‌آیند. البته هر دو فهرست یاد شده، شامل تعدادی از فیلم‌های حاضر در این بخش است و قرار است اسامی بقیه فیلم‌ها به‌زودی اعلام شود.

تاکنون 11 فیلم حضورشان در بخش مسابقه بیست‌ونهمین جشنواره فیلم فجر قطعی شده است. این فیلم‌ها عبارتند از: آسمان محبوب (داریوش مهرجویی)، راه‌آبی ابریشم (محمد بزرگ‌نیا)، 33روز (جمال شورجه)، جدایی نادر از سیمین (اصغر فرهادی)، گزارش یک جشن (ابراهیم حاتمی‌کیا)، عملیات سکوت (حمید بهمنی)، خاک و آتش (مهدی صباغ‌زاده)، آلزایمر (احمدرضا معتمدی)، آقایوسف (علی رفیعی)، ورود آقایان ممنوع (رامبد جوان) و گلچهره (وحید موسائیان). حضور فیلم‌های مهرجویی، شورجه، فرهادی، حاتمی‌کیا، رفیعی و جوان در بخش مسابقه قابل پیش‌بینی بود. «راه آبی ابریشم» ساخته محمد بزرگ‌نیا هم که گفته می‌شد به جشنواره امسال نخواهد رسید، حضوری غافلگیرکننده در بخش مسابقه دارد.

اما در بخش نوعی نگاه، تعدادی از فیلم‌های شاخص امسال حضور دارند؛ فیلم‌هایی که هیأت انتخاب آنها را شایسته حضور در بخش مسابقه ندانسته یا معذوریت‌هایی باعث شده در بخش جنبی به نمایش درآیند. این فیلم‌ها عبارتند از: قصه پریا (فریدون جیرانی)، یکی از ما دو نفر (تهمینه میلانی)، مرهم (علیرضا داوودنژاد)، کوچه ملی (مهرشاد کارخانی)، پرتقال خونی (سیروس الوند) و اسب حیوان نجیبی است (عبدالرضا کاهانی).

قصه پریا ملودرامی تلخ درباره اعتیاد است که مشمول اصلاحیه نیز شده و شاید همین مسئله مانع از حضور این فیلم در بخش مسابقه شده باشد. یکی از ما دو نفر که قبلا «پرنسیب» و در مقاطعی «اصولگرا» نامیده می‌شد نیز در آخرین روزها به دفتر جشنواره رسید و مورد بازبینی قرار گرفت.

«کوچه ملی» مهرشاد کارخانی نیز که برخی از سایت‌ها خبر از توقیفش داده بودند در بخش نوعی نگاه به نمایش درمی‌آید.
این درحالی است که مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی می‌گوید از شنیدن خبر توقیف برخی فیلم‌ها شگفت‌زده شده است. سجادپور مطرح شدن خبرهایی مبنی بر توقیف فیلم‌هایی چون «قصه پریا»، «من مادر هستم» و «کوچه ملی» را از حواشی قبل از جشنواره خواند و گفت: همیشه نزدیک جشنواره این بحث‌های حاشیه‌ای مطرح و بعد معلوم می‌شود که اشتباه بوده است.

تذکر 6 نماینده به وزیر ارشاد

اما همزمان با اعلام نام برخی فیلم‌های حاضر در جشنواره، سینمای ایران در مجلس شورای اسلامی خبرساز شد.
دیروز 6 نماینده مجلس در تذکری کتبی به محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص نظارت بیشتر بر تولید فیلم و اکران آن و جلوگیری از نمایش فیلم‌های ضداخلاقی در کشور تأکید کردند.

اعتراض نماینده‌ها به اکران فیلم‌های «عصر جمعه» و «آتشکار» مرتبط بوده که اولی پس از 5 سال، به‌صورت تک‌سئانس به نمایش درآمد و دومی هنوز اکران عمومی نشده است.محمدتقی رهبر نماینده اصفهان، طباطبایی‌نژاد نماینده اردستان، حسینی دولت‌آبادی نماینده برخوار، سلیمی نماینده شاهین‌شهر، نجابت نماینده تهران و سبحانی‌نیا نماینده نیشابور زیر نامه تذکر به وزیر ارشاد را امضا کرده‌اند.

رئیس مجمع نمایندگان روحانی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اکران فیلم‌های سینمایی «عصر جمعه» و «آتشکار» این روند را چوب حراج‌زدن به ارزش‌های اسلامی و ترویج فساد در جامعه عنوان کرد.حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر در حاشیه جلسه علنی صبح دیروز در جمع خبرنگاران گفت: فیلم عصر جمعه 5 سال از اکران منع شده و به آن اجازه پخش داده نشده است پس معلوم می‌شود که این فیلم مسئله‌دار بوده و باید دید چرا به فیلم اجازه پخش داده‌اند.

وی از تذکر خود و جمعی از نمایندگان به وزیر ارشاد در این رابطه خبر داد و با انتقاد شدید از محتوای این فیلم گفت: ما به وزیر ارشاد گفتیم که برای اکران تئاتر «هدا گابلر» فعلا تذکر می‌دهیم اما درباره فیلم عصر جمعه در کمیسیون فرهنگی از وزیر ارشاد سؤال خواهیم کرد.

آتشکار ساخته محسن امیریوسفی که سال‌هاست با وجود داشتن پروانه نمایش در نوبت اکران به‌سر می‌برد و سال گذشته در جشنواره فجر به نمایش درآمد، دیگر فیلمی بود که مورد انتقاد محمدتقی رهبر قرار گرفت. او با انتقاد از اکران فیلم آتشکار گفت: فیلم، هنر و تئاتر به ابتذال کشیده شده، آن هم در دولتی که اصولگراست و در وزارتی که نامش ارشاد اسلامی است.

کد خبر 126516

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز