گروه بین‌الملل: آمار قربانیان حملات تروریستی به زائران حرم حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) در ورودی‌ها و اطراف کربلای معلی براساس آمار رسمی به 56 نفر رسید و نوری مالکی نخست‌وزیر عراق تروریست‌های تکفیری را عامل این حملات دانست.

انفجار

روز پنجشنبه 3 انفجار انتحاری زائرانی را که برای شرکت در مراسم اربعین حسینی عازم کربلای معلی بودند به خاک و خون کشید. گزارش‌ها نشان می‌دهد 3 عامل انتحاری خودروهای بمب‌گذاری شده خود را در نزدیکی پست‌های ایست و بازرسی در 2مسیر عزیمت زائران حسینی به کربلا منفجر کرده‌اند.

حمله انتحاری نخست در منطقه عون واقع در10 کیلومتری شمال کربلا در مسیر کربلا- بغداد به‌وسیله یک خودروی بمب‌گذاری شده صورت گرفت و 2انفجار دیگر بعد از 20 دقیقه در15 کیلومتری جنوب کربلا در مسیر ارتباطی نجف - کربلا رخ داد. آخرین آمارهای پلیس عراق تعداد شهدای این حملات را 56 نفر نشان می‌دهد. بیش از 180 نفر هم از جمله تعداد زیادی زن و کودک در این حملات تروریستی زخمی شده‌اند که حال ده‌ها نفر از آنها وخیم گزارش شده است.

حملات کربلا ساعتی پس از حمله انتحاری به یک مقر فرماندهی پلیس عراق در شهر بعقوبه‌ صورت گرفت که باعث کشته شدن حداقل 3 نفر و زخمی شدن بیش از 30 نفر دیگر شد. روز چهارشنبه هم یک حمله انتحاری دیگر در محوطه ورودی یک مقر پلیس باعث کشته شدن حداقل 14 نفر شد.

در آستانه اربعین حسینی(روز سه‌شنبه) میلیون‌ها نفر از مردم عزادار از داخل و خارج عراق به‌ویژه با پای پیاده رهسپار کربلای معلی شده‌‌اند. مقام‌های امنیتی عراق هفته گذشته از مشارکت بیش از 32 هزار نیروی امنیتی در طرح تامین امنیت عزاداران اربعین حسینی خبر دادند.

عثمان الغانمی، فرمانده عملیات فرات میانه اعلام کرد که وزارت دفاع و کشور عراق بیش از32 هزار نیروی امنیتی ارتش و پلیس را برای مشارکت در طرح تامین امنیت عزاداران اربعین حسینی درنظر گرفته‌اند. وی گفت: نیروی هوایی عراق هم با به پرواز درآوردن هلی‌کوپتر‌ها و گرفتن عکس از اقدامات مشکوک در این روند مشارکت خواهد داشت.

شورای استانداری کربلا هم تاکید کرد که 4 میلیارد دینار از سوی نخست‌وزیر عراق برای تامین امنیت زائران کربلا تخصیص یافته است. طرح‌های امنیتی نظیر بستن خیابان‌ها و جاده‌ها و افزایش فعالیت ایست‌های بازرسی به‌ویژه در بخش قدیمی شهر کربلا در مراسم سال‌های گذشته 5 روز مانده به اربعین حسینی آغاز می‌شد اما امسال از10 روز قبل آغاز شده است.

نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق هم روز گذشته در بیانیه‌ شدیداللحنی حملات تروریستی کربلا را محکوم و اعلام کرد:‌ این جنایات هرگز در مسیر رو به رشد امنیتی عراق مانعی ایجاد نمی‌کند. وی گفت: عاملان این جنایات هرگز بدون مجازات باقی نخواهند ماند و دیر یا زود این جنایتکاران در چنگال عدالت گرفتار می‌شوند.

نخست‌وزیر عراق در بیانیه خود تاکید کرد: بار دیگر تروریست‌های تکفیری و همدستان جنایتکار آنها صفحه جدیدی را در فهرست سیاه جنایت‌های خود ثبت کردند و اقدام این افراد در کشتار زنان، کودکان و سالمندان دلیل دیگری برای اثبات ضعف آنها و سعی شان برای ایجاد فتنه و رعب و وحشت بین شهروندان است. مالکی همچنین از نیروهای مسلح و سازمان‌های امنیتی عراق خواست تا جنایتکاران و همدستان آنها را تحت پیگرد قرار دهند و هیچ راهی را برای نفوذ این مجرمان باقی نگذارند.

طارق الهاشمی، معاون رئیس‌جمهور عراق نیز تاکید کرد:‌ تروریسم جنایتکار هرگز نمی‌تواند در روند شکوفایی عراق مانع ایجاد کند و عراقی‌ها یکپارچه رو در روی این تلاش‌های ظالمانه که وحدت ملی عراق را هدف قرار داده، خواهند ایستاد. به عقیده بسیاری هدف اصلی گروه‌های تروریستی در انجام چنین حملاتی ضربه وارد کردن به دولت عراق به حساب می‌آید که به تازگی پس از ماه‌ها رایزنی گروه‌های سیاسی این کشور تشکیل شد. عادل برواری، یکی از دستیاران نخست‌وزیر عراق هم روز گذشته با اشاره به این مسئله تاکید کرد که شبه نظامیان تصمیم گرفته‌اند که دولت جدید عراق را ناتوان جلوه دهند.

هنوز وزرای دفاع، کشور و امنیت ملی کابینه جدید عراق مشخص نشده‌اند و نوری مالکی، سرپرستی این وزارتخانه‌ها را برعهده دارد. شرایط امنیتی عراق اکنون ثابت کرده است که مشخص‌شدن این وزرا از اولویت خاصی برخوردار است؛ هر چند توافق در این رابطه میان گرو‌ه‌‌های سیاسی عراق هنوز سخت به‌نظر می‌رسد.

کد خبر 126331

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز