گروه اقتصادی: ارزش هر اونس طلا در بازارهای جهانی طی 2روز گذشته با 30دلار کاهش به حدود 1345دلار رسید که پیش‌بینی می‌شود ارزش این فلز گرانبها و همچنین سکه در بازار داخلی دست‌کم در روزهای نخست هفته جاری با کاهش قیمت مواجه شود.

طلا

به گفته تحلیلگران بازارهای جهانی، سقوط ارزش هر اونس طلا آن‌هم به پایین‌ترین میزان طی 2ماه گذشته بیشتر ناشی از انتشار آمارهای امیدوارکننده درخصوص وضعیت اقتصادی آمریکا بوده است. شبکه خبری بلومبرگ در ارزیابی اولیه از نوسان 30 دلاری قیمت طلا در کمتر از 24ساعت اعلام کرد: قدرت گرفتن دلار در معاملات ارزی بازارهای جهانی و میل سرمایه‌گذاران به خرید دلار باعث شد تا طلا مسیر کاهش قیمت را در پیش گیرد.

البته کاهش ارزش طلا تنها پیامد افزایش خوشبینی سرمایه‌گذاران نسبت به آینده دلار نبود، چه اینکه سایر ارزهای معتبر هم ارزش خود را در برابر دلار از دست دادند تا آنجا که روزنامه وال استریت ژورنال نوشت: ارزش یورو (واحد پول اروپایی) از1.3475 دلار به1.3396  دلار رسید و ارزش دلار در برابر ین واحد پول ژاپن، نیز از82.72 ین به 83.08 ین افزایش پیدا کرد. کاهش شدید ارزش طلا در بازارهای جهانی و قدرت گرفتن دلار نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران امید زیادی به احیای اقتصاد آمریکا دارند چه اینکه شاخص فروش خانه در ماه گذشته میلادی بیش از آنچه قبلا پیش‌بینی شده بود، رشد کرده است. آیا این وضعیت دوام خواهد یافت و طلا بازهم افت ارزش را تجربه خواهد کرد؟

به گزارش همشهری، انتظار کاهش ارزش طلا و سکه دست‌کم در بازار داخلی ایران چندان دور از انتظار نیست. براساس این گزارش هر قطعه سکه طرح قدیم در روز پنجشنبه به 414هزار تومان کاهش یافت و پیش‌بینی کاهش ارزش تا 407هزار تومان در معاملات امروز چندان دور از ذهن نخواهد بود. البته تقاضا برای خرید سکه طرح قدیم همچنان در بازار آزاد تهران بالاست که بیشتر جنبه روانی دارد. همچنین افت قیمت سکه طرح جدید، نیم سکه و ربع سکه در روز جاری محتمل است که میزان نوسان آن تابعی از میزان تقاضای خرید داخلی و نوسان ارزش طلا در بازارهای جهانی است.

کد خبر 126327

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز