گروه اقتصادی: با پایان دومین نشست وزیر راه و ترابری و مسئولان صنعت هوایی با اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تازه‌ترین خبرها از قانع نشدن نمایندگان از توضیحات ارائه شده، تشکیل کمیته 4 نفره مجلس برای بررسی وضعیت صنعت هوانوردی و ارائه طرح استیضاح وزیر راه و ترابری با امضای 20نماینده به هیات رئیسه مجلس حکایت دارد.

مهرداد لاهوتی

 با مهرداد لاهوتی عضو کمیسیون عمران و نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • نشست وزیر راه و ترابری با اعضای کمیسیون عمران چه دستاورد اجرایی برای کاهش سوانح هوایی را به‌دنبال داشته است؟

در این نشست‌ها 2محور علت سانحه اخیر و ضعف مدیریت هوایی و اصلاح وضعیت ناوگان مطرح شد. در مورد علل سانحه از آنجا که اظهارنظر کارشناسی دقیق تنها با بررسی جعبه سیاه هواپیما امکانپذیر است با وجود توضیحات ارائه شده توسط وزیر راه، اعلام نظر نهایی و رسمی در این زمینه به انجام این کار و ارائه گزارش 11گروه کاری موکول شد؛ چرا که بدون بازخوانی جعبه‌ سی. وی. آر و اف.وی.آر هواپیما نمی‌توان نتایج قطعی را اعلام کرد و این کار تا 2ماه دیگر و بازخوانی یکی از جعبه‌ها صورت می‌گیرد.

در مورد وضعیت ناوگان نیز علاوه بر ضعف مدیریت ناوگان هوایی، طی 2نشست اخیر فرسودگی ناوگان هوایی کشور با متوسط سن بیش از 21 سال به‌عنوان یکی از عوامل مؤثر در شکل‌گیری این سانحه و سایر سوانح هوایی کشور قلمداد شد و هواپیمای بوئینگ 727 که اخیرا دچار سانحه شد نیز با 37 سال سن فرسوده بوده است. با این روند برای نوسازی ناوگان هوایی مقرر شد تا کمیته‌ 4نفره‌ای از اعضای کمیسیون تشکیل و پس از بررسی لازم راهکارهای اجرایی برای تحقق این هدف ارائه کند.

  • به‌نظر شما این نشست و شیوه برخورد کمیسیون با سوانح هوایی تا چه حد قادر به تحقق خواست مردم برای ارتقای ایمنی پرواز است؟

این درست است که دفعات قبل نیز چنین نشست‌هایی برگزار شده بود، اما اصلاحی در ناوگان هوایی کشور ایجاد نشده بود، اما اگر اکنون هم بخواهیم تنها به علل این سانحه بپردازیم، نتایج چندان مطلوبی برای اصلاح وضعیت ناوگان و جلوگیری از تکرار سوانح هوایی نخواهد داشت. به هر حال علت حادثه چندی بعد مشخص شده و از چند حالت خارج نیست. به نظرم باید این نشست، زمینه درس عبرتی برای جلوگیری از تکرار این سوانح باشد.

  • راهکار مشخص کمیسیون برای جلوگیری از تکرار سوانح هوایی چیست؟

باید پذیرفت که مشکل مدیریتی در سازمان هواپیمایی کشوری وجود دارد و بهتر است با اصلاح مدیریت، زمینه شکل‌گیری این سوانح را با تغییر مدیریت فراهم کرد؛ چرا که همه عوامل سوانح به فرسودگی ناوگان مرتبط نبوده و 85 درصد سوانح هوایی ناشی از عوامل انسانی است. با این روند، نقش ضعف مدیریت در شکل‌گیری سوانح به‌دلیل نقص فنی، شرایط آب و هوایی، فرسودگی ناوگان و حتی خطای انسانی غیرقابل انکار بوده و به‌نظر می‌رسد اصلاح مدیریت ناوگان هوایی کشور ضروری است.

با این شرایط اصلاح نظام مدیریت هوایی و بررسی راهکارهای اصلاح و نوسازی ناوگان هوایی در سرلوحه جلسه اخیر کمیسیون عمران در نشست‌های اخیر بوده است. با تشکیل کمیته‌ای در کمیسیون عمران 4 عضو این کمیسیون موظف شده‌اند تا با بررسی وضعیت ناوگان، راهکارهای بهبود و اصلاح این وضعیت را ارائه کنند.

  • آیا کمیسیون از توضیحات وزیر راه و ترابری قانع شد؟

به‌نظر می‌رسد اعضای کمیسیون عمران به هیچ وجه از توضیحات مسئولان هوایی در مورد وضعیت ناوگان و شکل‌گیری سانحه اخیر قانع نشدند و کمیسیون بررسی علت سانحه و برخورد با متخلفین را دنبال خواهد کرد چرا که به نظر می‌رسد اکنون مدیریت سازمان هواپیمایی کشوری قادر به اداره این سازمان نیست.

  • اقدام بعدی کمیسیون برای پیگیری این موضوع کدام است؟

نتیجه بررسی‌های کمیته 4 نفره کمیسیون عمران و 11 کارگروه تشکیل شده برای بررسی سانحه هوایی اخیر، تا یکشنبه هفته آینده به کمیسیون اعلام و پس از جمع بندی در کمیسیون و تهیه گزارش، این گزارش در صحن علنی مجلس قرائت خواهد شد.

  • با این شرایط، استیضاح وزیر راه و ترابری تا چه حد محتمل است؟

روز گذشته برخی نمایندگان مجلس با تهیه درخواست استیضاح وزیر راه و ترابری در حال جمع‌آوری امضا برای انجام این کار بودند که ظاهرا این درخواست با 20 امضا به هیات رئیسه ارائه شده است. با وجود این باید منتظر جمع‌بندی کمیسیون و قرائت گزارش در صحن علنی مجلس تا هفته آینده و تاثیر این امر بر روند شکل‌گیری درخواست استیضاح وزیر راه و ترابری بود.

کد خبر 126260

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز