مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۸۹ - ۰۶:۴۷
۰ نفر

فریبا خانی: شما حتماً در کلاس‌های درس، در کلاس ورزش این عبارت‌ها‌ را بارها شنیده‌اید: «خلاف جهت حرکت عقربه‌های ساعت» یا «در جهت حرکت عقربه‌های ساعت»!

587

این یک معیار جهانی است. جالب است بدانید سرعت چرخش زمین به دور خود 5/0 کیلومتر بر ثانیه در خلاف جهت حرکت عقربه‌های ساعت است. یا این‌که،  دوندگان در خلاف جهت حرکت عقربه‌های ساعت راحت‌تر می‌دوند. فیزیک‌دانان می‌گویندجلو گذاشتن پای راست و کج کردن بدن در سر پیچ برای دونده راست پا آسان‌تر است و قدرت تعادل بیشتری نسبت به حرکت در جهت عقربه‌های ساعت برای او فراهم می‌کند. اما تمام ماجرا این نیست. سگ‌ها و اسب‌ها نیز دوست دارند  در جهت حرکت خلاف عقربه‌های ساعت بدوند.

به هر حال، با این‌که حرکت در خلاف جهت عقربه‌های ساعت در جهان طرفداران بیشتری دارد، پس چرا این آدم‌های مغز مورچه‌ای حرکت عقربه‌های ساعت را این‌طور ساخته‌اند؟ چرا مثل بچه آدم، ساعت‌های امروز خلاف جهت حرکت عقربه‌های ساعت نمی‌گردند؟

دانشمندان می‌گویند پیش از پیدایش ساعت‌های امروزی از ساعت‌های خورشیدی استفاده می‌شد. در نیمکره شمالی، سایه‌ها هم جهت با ساعت‌های امروزی می‌چرخند. در واقع عقربه‌های ساعت در جهت حرکت طبیعی خورشید ساخته شد‌ه‌اند و ساعت‌سازان اعتقاد دارند که اگر ساعت در نیمکره جنوبی اختراع می‌شد، حرکت عقربه‌های ساعت خلاف این ساعت بود.

 در خانه ما یک ساعت بامزه وجود دارد که متعلق به عهد دقیانوس است. پدر و مادرم این ساعت را خیلی دوست دارند، چون یادگار یکی از دوستان قدیمی‌شان است. چند روز پیش بنده این ساعت عزیز را از بالای طاقچه انداختم روی زمین و با ناباوری دیدم که جهت حرکت عقربه‌هایش عوض شد و حالا خلاف عقربه‌های ساعت می‌چرخد. من این ساعت عجیب را به معلم فیزیکمان نشان دادم و او کلی خندید.

او کمی به این ساعت نگاه کرد و به فکر فرو رفت، بعد گفت: «باید از این ساعت درس بگیریم. این ساعت یک پیام فلسفی به ما می‌دهد. روزها و ساعت‌های ما از همین الان در حال کم شدن هستند. چه‌قدر خوب است از این لحظه‌ها که دارند از دست ما فرار می‌کنند، خوب استفاده کنیم. این ساعت به ما می‌گوید هر لحظه یک ثانیه از عمر ما کم می‌شود. پس باید عجله کنیم!»

به هرحال هیچ ساعت‌سازی نتوانسته این ساعت عزیز را درمان کند و همچنان عقربه‌هایش بی‌خیال، خلاف جهت حرکت ساعت‌های دیگر می‌چرخد... من اسمش را گذاشته‌ام« ساعت فلسفی»!

کد خبر 126258
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز