جمعه ۱۵ دی ۱۳۸۵ - ۱۶:۲۹
۰ نفر

آذر اسدی‌کرم: بعضی‌ها دوست ندارند در هوای سرد، به کوه بروند. بعضی آدم‌ها، هوای گرم را به هوای سرد ترجیح می‌دهند.

 اگر شما از این دسته آدم‌ها هستید، بازدید از یک موزه را در برنامه‌های آخر هفته خود بگذارید. موزه‌ای را انتخاب نکنید، که فقط برای خودتان جالب باشد. موزه‌ای را انتخاب کنید که برای همه اهالی خانواده جالب باشد. ما هم یک پیشنهاد داریم، «موزه حیات وحش دارآباد».
این موزه که غنی‌ترین موزه تاریخ طبیعی ایران است، شهریور سال 72 افتتاح شده است. بعد از یک پیاده‌روی دو سه دقیقه‌ای، به اولین ساختمان موزه می‌رسید. جایی که حیوان‌های تاکسی‌درمی (خشک شده)، نگه‌داری می‌شوند. خرس‌ها، شیر بزرگ بالای تاقچه، خر، شتر، پلنگ، یوزپلنگ، فلامینگو و... حیوان‌هایی هستند که در این ساختمان قرار دارند.
می‌توانید پوست کم‌یاب ببر را در این موزه ببینید. هم‌چنین دو نمونه از زیباترین و نادرترین پستان‌داران جهان، به نام‌های گور ایرانی و یوزپلنگ آسیایی این‌جا هست. حیوان‌های این بخش را با دقت نگاه کنید، شاید دیگر یک خرس را از نزدیک نبینید. حیوان‌های بخش تاکسی‌درمی شده، در دو طبقه قرار دارند. در این موزه بخش زمین‌شناسی هم وجود دارد، در این بخش، ویژگی‌های دوران‌های مختلف زمین‌شناسی، از نظر محیط زیست جانوری و گیاهی به تصویر کشیده شده است.
در کنار ساختمان بلند حیوان‌های خشک شده، ساختمان کوتاهی قرار دارد. کارکنان این ساختمان، حیوان‌های شما را تاکسی‌درمی می‌کنند. هم‌چنین در این بخش به شما خشک کردن حیوان را آموزش می‌دهند.
در این موزه، ‌حیوان‌های زنده هم نگه‌داری می‌شود. پستان‌داران، پرندگان، آبزیان،‌ خزندگان و حشرات؛ پنج بخش حیوان‌های زنده این موزه هستند. آبزیان، خزندگان و حشرات داخل شیشه‌ها منتظر شما هستند.
در بخش دیگری از این موزه هم قفس‌های بزرگی قرار دارد که شیر و پلنگ در آن‌ها زندگی می‌کنند. دو تا پلنگ در یک قفس و یک شیر تنها در قفسی دیگر، زندگی می‌کنند. تنهایی این شیر، دل شما را به درد می‌آورد!
قسمت دیگری از این موزه به پروانه‌ها، عنکبوت‌ها، رتیل‌ها و عقرب‌ها اختصاص دارد. پروانه‌های خشک شده را با سنجاق به دیوارهای این ساختمان چسبانده‌اند. دیدن این صحنه شاید، در ابتدا به نظر ناراحت کننده بیاید اما نگه‌داری پروانه‌های خشک شده، باعث می‌شود گونه‌های مختلف این حشره در تاریخ بماند.
از کتاب‌خانه این موزه هم دیدن کنید. این کتاب‌خانه 15 هزار جلد کتاب در زمینه‌های تخصصی مربوط به محیط زیست دارد. این کتاب‌ها از مهم‌ترین منابع محیط زیست هستند. در کنار این کتاب‌خانه، کتاب‌فروشی نیز قرار دارد. سینمای روباز و سالن نمایش با ظرفیت 60 نفر نیز در این موزه هست. سینمای روباز این موزه، هر سال از اول تابستان تا پایان شهریور باز است و در دو سانس 21 و 23 نمایش فیلم دارند.
در این موزه، کلینیک دام‌پزشکی هم قرار دارد. علاوه بر این کلینیک، مرکز فروش حیوان‌های اهلی هم، در این موزه هست. شما هم از علاقه‌مندان پرندگان، سنجاب، خرگوش و ماهی‌ها هستید؟
کد خبر 12614

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز