گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: بیش از 4سال از تصویب قانون احیای معاونت پرورشی می‌گذرد اما این معاونت که از کمبود نیروی انسانی و بودجه رنج می‌برد، مدتی است که بدون متولی نیز شده تا آموزش‌ و ‌پرورش در اجرای این قانون همچنان نا‌کام بماند.

مدرسه

البته وزیر آموزش و پرورش اخیرا در استان فارس اعلام کرد: «احیای معاونت پرورشی و تربیت‌بدنی و تقویت مراکز تربیت معلم 2اولویت مهم آموزش و پرورش در سال‌جاری است».

وزیر در راه مجلس

با وجود تأکید وزیر آموزش و پرورش بر احیای معاونت پرورشی، اکنون این وزارتخانه معاون پرورشی و تربیت‌بدنی ندارد. سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این باره به فارس گفت: این کمیسیون موضوع نبود معاون پرورشی در وزارت آموزش و پرورش را به‌طور جدی دنبال می‌کند و قطعاً وزیر آموزش و پرورش به این کمیسیون فراخوانده می‌شود و دلیل این کار از وی سؤال خواهد شد.

آفت تغییر مدیریت‌ها

از زمان تصویب قانون احیای معاونت پرورشی در مجلس، 3وزیر (فرشیدی، علی‌احمدی و حاجی‌بابایی) و 3 معاون پرورشی و تربیت‌بدنی (پیشنمازی، امینی و یزدانی) در مصدر امور قرار گرفته‌اند که به باور برخی از کارشناسان یکی از دلایل اصلی احیا نشدن معاونت پرورشی، همین تغییر مدیریت‌های ارشد در این وزارتخانه است. البته یزدانی نیز از آذر‌‌ماه امسال برکنار شد تا عملا معاونت پرورشی در راه احیا ناکام باشد.

نگاهی گذرا به عملکرد ۴ ساله معاونت پرورشی و تربیت بدنی حاکی از آن است که همه فعالیت‌های معاونت پرورشی در برگزاری چند اردو، مسابقات ورزشی، قرآنی و المپیاد خلاصه شده که البته در زمان نبود معاونت پرورشی نیز برگزار می‌شد و احیای این معاونت تأثیری در روند امور نداشت.

البته وزیر آموزش و پرورش بر این باور است که در یکسال گذشته برای احیای معاونت پرورشی کارهای مهمی مانند ایجاد 10هزار مدرسه قرآنی، مدارس ورزش، طرح ملی شنا، برنامه‌ریزی برای ایجاد سالن‌های ورزشی، نمازخانه و کتابخانه، برنامه‌ریزی برای تجهیز مدارس ابتدایی به کتابخانه، استخدام معلمان ورزش و مشاوره انجام شده است.

برون‌داد معاونت پرورشی و تربیت‌بدنی نشان می‌دهد که تا‌کنون هیچ برنامه مدون و جامعی برای این معاونت تعریف نشده و نقشه راهی نیز ترسیم نشده ‌است؛ هر چند وزرای آموزش و پرورش همواره در جلسه رأی اعتماد خود روی احیای این معاونت تأکید کرده‌اند.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس در این‌باره گفت: قانون احیای معاونت پرورشی عملا به‌اجرا در نیامده و آموزش و پرورش نتوانسته به ساماندهی و ایجاد یک مدیریت واحد در این معاونت بپردازد، چه‌برسد به آنکه بخواهد اهداف و برنامه‌های پیش‌بینی شده در این قانون را به‌اجرا در بیاورد.علی عباسپور تهرانی‌فرد تأکید کرد: تغییرات مدیریتی در این وزارتخانه لطماتی را به مجموعه نظام تعلیم و تربیت کشور وارد کرد که مطمئنا این تغییرات مکرر به‌صلاح نیست.

جدایی تربیت بدنی از پرورشی

دی‌ماه سال گذشته بود که وزیر آموزش و پرورش طی حکمی کیومرث هاشمی، معاون پیشین سازمان تربیت بدنی را به‌عنوان قائم مقام وزیر در امور تربیت بدنی و سلامت منصوب کرد. با این انتصاب به نوعی تربیت بدنی از معاونت پرورشی و تربیت بدنی جدا شد.

نبود مدیریت کارآمد و برنامه کلان و مدون، کمبود نیروی انسانی، تهیه نشدن منابع و متون پرورشی و تربیت‌بدنی، ایجاد نشدن فضا برای فعالیت‌های پرورشی و تربیت‌بدنی و نداشتن بودجه کافی، برخی از مشکلات پیش‌روی احیای معاونت پرورشی است. همچنین هم‌اکنون حدود 75درصد مدارس کشور مربی پرورشی ندارند.

این همه در حالی است که مقام معظم رهبری در جمع فرهنگیان همزمان با روز معلم در اردیبهشت 85 فرمودند:... مهم‌ترین کاری که باید امروز در کنار آن قاعده‏‌‌سازی‌ انجام بگیرد این است که به مقوله‏ پرورش- به هر شکلی- اهمیت داده شود؛ نه چون ما مسلمانیم، مسئله فقط این نیست. امروز در دنیای غرب از لحاظ دانش و فناوری پیشرفته، مسئله‏ پرورش در بسیاری از کشورها جزو آن مبانی اصلی است و مسئول و مأمور پرورشی وجود دارد و به پرورش اهمیت می‏دهند.

کد خبر 125924

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز