گروه اقتصادی: مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست فوق‌العاده روز شنبه موارد اختلافی بین مجلس و شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجم توسعه را بررسی کرد و با تصمیم اکثریت اعضای مجمع یادشده مقرر شد تا نصب، عزل و حتی قبول استعفای رئیس‌کل بانک مرکزی با نظر روسای قوای سه‌گانه انجام شود.

خبرنگار همشهری کسب اطلاع کرد که در نشست مجمع با مشخص شدن تکلیف انتخاب رئیس‌کل بانک مرکزی پرونده لایحه برنامه پنجم در مجمع بسته شد. از سوی دیگر، محمد هاشمی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: با اتمام جلسه روز شنبه مجمع تشخیص مصلحت نظام، کار بررسی و تصمیم‌گیری درباره‌ موارد اختلافی در مورد برنامه 5ساله‌ پنجم توسعه کشور به پایان رسید.

وی با اشاره به اینکه «جزئیات مربوط به جلسه‌ روز شنبه و تصمیمات اتخاذ شده، اعلام خواهد شد» افزود: در این جلسه که ادامه‌ جلسات فوق‌العاده قبلی مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی برنامه‌ پنجم توسعه بود، در مورد اختلاف موجود از جمله نحوه‌ انتخاب رئیس‌کل بانک مرکزی نیز تصمیم‌گیری شد.

به گزارش همشهری، مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست قبلی خود که 21دی‌ماه برگزار شد، درباره برخی مواد اختلافی بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی در زمینه لایحه برنامه پنجم توسعه ازجمله ترکیب مجمع عمومی بانک مرکزی، اعضای شورای پول و اعتبار، اعضای هیات امنا و هیأت‌مدیره صندوق توسعه ملی و نیز استفاده از تسهیلات خارجی توسط دولت در قالب فاینانس تصمیم‌گیری کرده بود. براساس این گزارش ترکیب اعضای شورای پول و اعتبار همانند مفاد قانون برنامه چهارم توسعه خواهد بود اما مشخص نیست با مصوبه مجمع درخصوص عزل، نصب و پذیرش استعفای رئیس‌کل بانک مرکزی، آیا روسای قوای سه‌گانه به عضویت مجمع عمومی بانک مرکزی درخواهندآمد یا خیر؟

به گزارش همشهری، تا لحظه تنظیم این خبر هنوز دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که مسئولیت سخنگویی مجمع را بر عهده دارد، جزئیات مصوبه  مجمع را اعلام نکرده بود اما گفته می‌شود نمایندگان دولت نسبت به تصمیم اعضای این نهاد قانونی اعتراض داشتند. مجمع تشخیص مصلحت نظام به‌منظور تأمین استقلال و اقتدار بیشتر بانک مرکزی در تنظیم سیاست‌های پولی و ارزی، به دشوار‌تر شدن نحوه عزل و نصب رئیس‌کل بانک مرکزی رای داده است.

کد خبر 125854

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز