گروه اقتصادی: کاهش مصرف گاز که در 3 هفته اول اصلاح قیمت‌ها، نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته‌بود، با سرد شدن هوا متوقف شد و حتی رکورد جدیدی در مصرف گاز کشور ثبت شد.

شومینه

بر این اساس متوسط مصرف گاز طبیعی ایران با عبور از مرز 530 میلیون متر مکعب در روز، یک رکورد جدید را تجربه کرد. این میزان مصرف گاز طبیعی حاکی از رشدی بیش از 10درصدی نسبت به هفته ماقبل آن است. درحالی‌که هنوز در مورد محدودیت برای گاز صنایع یا نیروگاه‌ها خبری منتشر نشده اما تداوم سرد شدن هوا باعث بروز این محدودیت مانند سال‌های گذشته برای برخی از صنایع و نیروگاه‌ها خواهد شد.

این شرایط موجب شد که شرکت ملی گاز ایران خواستار صرفه جویی مردم در مصرف این حامل انرژی شود. جواد اوجی همچنین در گفت‌وگو با ایسنا از نهایی شدن قرارداد صادرات گاز آذربایجان به ایران و اجرایی شدن آن از 12 بهمن ماه آینده خبر داد. وی با تاکید بر اینکه به این منظور در سال اول روزانه 2میلیون متر مکعب گاز وارد کشور خواهد شد، افزود: در سال دوم به مرور گاز وارداتی افزایش یافته و به سقف 5میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید. ایران با در اختیار داشتن 18 درصد ذخایر گازی دنیا دومین کشور از این حیث است اما جایگاه مناسبی در صادرات گاز ندارد. ایران هم‌اکنون تنها به کشور ترکیه گاز صادر می‌کند اما از کشورهای ترکمنستان و آذربایجان گاز وارد می‌کند.

کد خبر 125761

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز