گروه علمی فرهنگی: با تلاش یک عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیر کبیر، طرح مکان‌یابی خودروهای امدادرسان با موفقیت به انجام رسید.

جمال شهرابی، استاد دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیر کبیر، با اعلام این مطلب به خبر نگار همشهری گفت: مرحله نخست پروژه در شهر تهران انجام شد و مرحله دوم نیز در سطح کشور انجام خواهد شد.

وی افزود: هدف پروژه افزایش میزان دسترسی شهروندان تهرانی به وسایل امدادی و کاهش زمان رسیدن امدادگر به محل مد نظر  و انجام برنامه ریزی دقیق برای ارائه بهترین سرویس خدماتی به متقاضیان بوده که خوشبختانه این مدل برای اولین بار در کشور اجرا شد.

عضو هیأت علمی دانشکد ه مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیر کبیر اظهار  داشت:  مدل دینامیک مکان یابی‌ پایگاه‌های امدادرسان با طراحی لایه‌های اطلاعاتی مکان محور و به‌وسیله تکنیک‌های توسعه‌یافته داده کاوی و روش‌های پیشرفته و مخصوص آنالیزهای  مکان محور  و الگوهای دسته‌بندی و شبکه‌سازی  و هم کنش مکانی  و تحلیل مضاعف،  طراحی  و ‌ بهینه‌سازی  شده است.

وی با اشاره به قابلیت‌های مدل ارائه‌شده گفت: از مهمترین قابلیت‌های این مدل انعطاف‌پذیری آن است؛ به گونه‌ای که توانایی استخراج انواع خروجی‌ها را براساس نیازهای متغیر مکانی و زمانی داراست.به گفته وی، این مدل وضعیت امدادرسانی خودروها را تا هفت برابر بهبود بخشیده است.

عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیر کبیر با  تاکید  بر  این که  دانش تکنولوژی اطلاعات مکانی در  دهه  اخیر همواره جزو یکی از 10 اولویت برتر علمی در دنیای مدرن بوده است، گفت: امروزه تکنولوژی اطلاعات مکانی در مدل‌سازی بسیاری از
پدیده‌ها  و  در  تمامی حوزه های اجتماعی، صنعتی و ....به کار گرفته  می‌شود و استفاده از این تکنولوژی‌های نوین نقش مهمی در توسعه صنایع داخلی خواهد داشت.

شهرابی با اشاره به کاربرد این پروژه اظهار داشت: بر اساس نتایج این پروژه، پایگاه‌های امدادی بر اساس نوع امداد درخواستی، نوع خودرو، منطقه  قرارگیری، زمان و سایر عوامل مرتبط طراحی می شود؛  به‌طوری که محل قرارگیری هر پایگاه، تعداد امدادگران هر پایگاه،  سطح تخصص مورد نیاز امدادگران، نحوه شیفت‌بندی، سطح و میزان امکانات و قطعات یدکی موجود در هر پایگاه و ..... براساس نتایج حاصل از مدل،  به صورت دینامیک تعیین خواهد شد. 

وی افزود:  این پروژه با بهره گیری از آخرین دستاوردهای علمی یکی از معضلات مهم امداد رسانی را به صورت کاربردی حل کرده است.

به گفته وی از آنجا که با توجه به نوع بسترهای اطلاعاتی ترافیکی شهر تهران بخشی از دانش به کار گرفته شده  در ساخت این مدل  به‌صورت بومی  تولید شده است می‌تواند از بعد آکادمیک نیز برای دانشگاه صنعتی  امیرکبیر ثمرات ویژه خود را داشته باشد.

کد خبر 12571

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز