گروه محیط‌زیست: درحالی‌که رئیس اداره بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت می‌گوید که شیوع بیماری مشمشه در حال حاضر به هیچ وجه شدید و سریع نیست و حیوانات باغ وحش تهران که مشکوک به این بیماری بودند چند روزی است در قرنطینه به سر برده و تحت مراقبت‌های شدید قرار دارند، یکی از دامپزشکان بیمارستان دامپزشکی تهران بر شیوع بیماری مشمشه در باغ وحش تاکید کرد.

zoo

دکتر امیرپیمان خسروی آزاد، در گفت‌وگو با همشهری افزود: بیماری مشمشه بین انسان وتک سمی‌ها مشترک است و قابلیت انتقال به گربه‌سانان را دارد. آنچه در این میان جای سؤال است اینکه چرا تا‌کنون وزارت بهداشت در مورد مسئله‌ای با این درجه اهمیت سکوت کرده و با وجود آنکه یکی از متولیان بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است چرا به‌صورت رسمی تا به امروز وارد این ماجرا نشده است؟

این دامپزشک با اشاره به اینکه مسائل مربوط به بیماری ببر سیبریایی در باغ وحش را به دقت پیگیری می‌کرده است، تصریح کرد: وجود بیماری مشمشه در باغ وحش تایید شده و به ثبت هم رسیده است؛ عامل مرگ ببر سیبریایی هم همین بیماری بوده است.

به گفته وی، وزارت بهداشت بنا به مسئولیتی که دارد باید بلافاصله برای قرنطینه کامل باغ‌وحش و کارکنان زحمتکش آن اقدام می‌کرد اما اقدام درخور توجه و بایسته‌ای انجام نداده است؛ درحالی‌که بررسی‌ها نشان می‌دهد دوشنبه گذشته یکی از شیرهای باغ وحش براثر همین بیماری تلف شده و مهندس ضیایی، مدیر پروژه احیای ببر هم آن را تایید کرده است.

خسروی آزاد در ادامه گفت: با آنکه بیماری مشمشه با بروز علائم کامل تنفسی در بین گربه سانان باغ‌وحش شیوع پیدا کرده است اما هنوز اداره بهداشت گزارشی درباره چک کردن و کنترل محیط و کارکنان باغ وحش ارائه نداده که این مسئله جای نگرانی دارد.

این اظهارات در حالی است که دکتر شیرزادی، رئیس اداره بیماری‌های زئونوز وزارت بهداشت با اشاره به اینکه خبر مرگ ببر روسی باغ وحش تهران بر اثر بیماری مشمشه هنوز در حد یک احتمال است به ایسنا گفت: شیوع بیماری مشمشه در حال حاضر به هیچ‌وجه شدید و سریع نیست و جای نگرانی در این خصوص وجود ندارد زیرا حیوانات باغ وحش تهران که مشکوک به این بیماری بودند نیز چند روزی است که در قرنطینه به سر برده و تحت مراقبت‌های شدید قرار دارند.

از سوی دیگر، رئیس باغ وحش ارم تهران ضمن تکذیب مرگ یک قلاده شیر در این باغ‌وحش به مهر گفت: در هفته گذشته یکی از شیرها را بیهوش کردیم و از این حیوان خونگیری شد تا برای نمونه‌برداری به آزمایشگاه فرستاده شود. این در حالی است که هوشنگ ضیایی مدیر پروژه احیای ببر سیبریایی و مشاور معاون محیط طبیعی سازمان محیط‌زیست به رسانه‌ها گفته که یک قلاده شیر در این باغ وحش 3روز پیش از بین رفته است. وی درباره علت مرگ یکی از شیرهای باغ‌وحش ارم گفت: علائم بالینی در شیر بیماری مشمشه را نشان می‌داده است اما برای اظهارنظر دقیق نیاز به مشخص شدن نتایج آزمایش‌ها داریم.

آزمایش‌های گرفته شده از شیر تلف شده را به کشور آلمان ارسال کردیم تا نوع بیماری مشخص شود. گفتنی است، مسئول تیم درمانی سازمان محیط‌زیست، پیش از این، در گفت‌وگو با همشهری درباره مرگ ببر سیبریایی گفته بود: آزمایش‌ها نشان از آن دارد که شیرهای باغ وحش بیش از 3ماه است که به بیماری مشمشه مبتلا شده‌اند و حتی 2 قلاده شیر بر اثر این بیماری از بین رفته اند.

کد خبر 125681

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز