سه‌شنبه ۲۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۸:۴۵
۰ نفر

گروه شهری: برای نخستین بار در کشور آرمان نظام برنامه‌ریزی و اسناد توسعه‌ای در قالب سند توسعه محلات شهر تهران در سال 90 محقق خواهد شد.

شورای شهر

رسول خادم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در جلسه21 دی شورای شهر ضمن اعلام این خبر گفت: تهیه این سند برنامه‌ریزی می‌تواند مبنای یکسری تصمیمات مهم در اداره شهر تهران قرار گیرد؛ ضمن اینکه نقش این سند در عملیاتی شدن طرح جامع شهر تهران و بودجه ریزی عملیاتی انکارناپذیر است.

خادم همچنین به ارائه یک گزارش نظارتی از عملکرد عمرانی سال 89 شهرداری تهران پرداخت و گفت: طی بازدیدی که از کل هزار و 228 پروژه عمرانی مستمر و غیرمستمر شهرداری داشتیم، متوجه شدیم که میانگین درصد پیشرفت فیزیکی آنها در 9ماهه اول امسال در مجموع نزدیک به 44درصد بود که از میانگین پیشرفت مورد انتظار 18درصد فاصله دارد.

وی در توضیح علل تاخیر پروژه‌های مستمر و غیرمستمر عمرانی شهرداری به مشکل زمین، مشکلات حقوقی، ضعف پیمانکار، تغییر نقشه و مشخصات، ‌ مشکل مطالعات، افزایش حجم کار، معارضین تاسیساتی و کمبود نقدینگی اشاره کرد. بخش دیگری از گزارش خادم به ارائه یکسری پیشنهاد به مدیریت شهر اختصاص داشت که ازجمله آنها تکلیف شهرداری تهران انتخاب مهندسین مشاور قبل از شروع یا حین اجرای طرح‌ها به‌منظور شناسایی و برآورد حجم عملیات و اعتبارات و زمان‌بندی رفع معارض به‌منظور تسهیل در اجرای طرح‌های عمرانی بود.

وی در پیشنهاد دیگری شهرداری را مکلف کرد تا حداکثر ظرف یک ماه فهرست کامل مطالبات پیمانکاران را به همراه نحوه پرداخت آن تهیه کند. به پیشنهاد خادم علاوه براین که هرگونه تغییر کاربری و بهره‌برداری و عنوان پروژه‌های مصوب اجرایی با ارائه مستندات لازم و گزارش توجیهی باید به تصویب شورای شهر برسد، افزایش اعتبار پروژه‌ها و مبالغ قراردادها باید به تصویب شورای شهر برسد.دیروز همچنین مناطق 21، 12 و 15 از نظر درصد پیشرفت فیزیکی، واگذاری پروژه‌ها از طریق مناقصه، فاقد مسئله بودن، تغییر در برآورد و مشخصات، میزان همکاری با بازرسین نظارتی و عدم‌تغییر زمان‌بندی نسبت به دیگر مناطق موفق‌تر عمل کرده و رتبه‌های اول تا سوم را کسب کرده، مورد تقدیر شورای شهر قرار گرفتند.

درمیان معاونت‌های شهرداری نیز معاونت تحقیقات و برنامه‌ریزی شهرداری، امور مناطق و معاونت فنی از لحاظ شاخص‌های مورد اشاره در میان سایر معاونت‌ها بهتر عمل کرده‌اند.پس از اتمام این گزارش چند تن از اعضای شورای شهر به طرح اظهاراتی پرداختند. احمد مسجدجامعی در این باره خواستار تحلیل محتوای شاخص‌ها و آمارهای مطروحه شد تا بتوان به نتایج دقیق تری دست یافت. پروین احمدی‌نژاد گفت: بهتر است یک گزارش تطبیقی هم ارائه شود؛ از اینکه تا‌کنون شهرداری تا چه اندازه به پیشنهادهایی که از سوی شورای شهر در قالب اینگونه گزارش عملکرد‌ها مطرح شده عمل کرده تا با خیال راحت به طرح پیشنهادهای جدید بپردازیم.

از سوی دیگر خسرو دانشجو بابت اینکه هنوز هم به‌نظر می‌رسد سیکل معیوب گذشته در عقد قراردادها و واگذاری و ارجاع طرح‌ها به شرکت‌های وابسته به شهرداری ادامه دارد ابراز نگرانی کرد اما در این باره خادم گفت: به‌نظر من اوضاع به سمت بهبود پیش می‌رود و مناقصه‌های عمومی و محدود، واگذاری طرح‌ها از روند رو به رشدی برخوردار است. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در این باره به ذکر یکسری آمار پرداخت و گفت: از 3سال قبل تا‌کنون حدود 37 درصد کاهش واگذاری طرح‌ها به شرکت‌های وابسته به شهرداری را داشتیم. وی همچنین حجم اعتبارات نقدی و غیرنقدی پروژه‌های عمرانی مستمر و غیرمستمر شهرداری تهران را 6‌هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

هیچ ساخت‌وسازی مغایر با طرح تفصیلی مجوز نخواهد گرفت

شورای شهر تهران به بررسی ادامه لایحه طرح تفصیلی یکپارچه شهر تهران پرداخت. در این میان هیربد معصومی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: تصمیمات فعلی شهرداری مغایر با طرح تفصیلی جدید نبوده و شهرداران مناطق مطابق با آن تصمیم‌گیری می‌کنند.

دلیل طرح این مسئله از جانب معاون شهرسازی شهرداری تهران پس از آن صورت گرفت که رئیس شورای شهر تهران عملکرد یک برج 14طبقه در حال ساخت در خیابان الهیه را برخلاف طرح جامع و تفصیلی شهر تهران اعلام کرد.وی گفت: مجوز و پروانه ساخت این برج مربوط به چندین سال قبل است درحالی‌که سازنده آن تنها 2سال فرصت داشته تا اقدام به ساخت و ساز کند که نکرده و حقوق مکتبسه‌ای ندارد.

این درحالی است که به گفته چمران سازنده این برج متأسفانه موفق شده با رای دادگاه و دیوان عالی کشور حکم ساخت بگیرد. به گفته چمران براساس طرح جامع و تفصیلی آنهایی که پروانه ساخت و ساز جدید می‌گیرند قاعدتاً باید سر موعد مقرر کارشان را انجام دهند؛ اگر مغایرتی با طرح تفصیلی ونقشه مصوب داشت باید در شورا یا کمیسیون ماده 5 تصمیم‌گیری مجدد شود. وی تاکید کرد: دیگر هیچ ساخت وسازی مغایر با طرح تفصیلی در شهر تهران اجرا نخواهد شد.

رئیس شورای شهر در این باره با ساخت وساز ساختمان 25 طبقه بانک مرکزی در اراضی عباس‌آباد نیز به مخالفت پرداخت. و معاون شهرسازی شهرداری تهران نیز ضمن تایید این مطلب گفت: پروانه‌های ساختمانی که از قبل صادر شده اما عملیات ساخت و ساز آنها آغاز نشده است مگر براساس ضوابط جدید قابلیت تمدید ندارند؟وی ادامه داد: اگر پروانه صادر و ساختمانی ساخته شد و عدم‌خلاف گرفت نمی‌توانیم به او بگوییم خراب کند بلکه باید طبق پروانه کارش را دنبال کند.

لزوم بازسازی منزل آیت‌الله بهبهانی و تبدیل آن به موزه

احمد مسجد جامعی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی با اشاره به بازدید اخیر خود از محله سرپولک و منزل آیت‌الله بهبهانی از رهبران بزرگ مشروطیت در کوچه بهبهانی گفت: این منزل بزرگی بود که خیلی از وقایع مشروطیت از جمله ترور آیت‌الله بهبهانی در آنجا رخ داد.

مسجد جامعی ضمن ابراز تأسف از اینکه بخش عمده‌ای از این خانه هم‌اکنون تبدیل به پاساژ شده است، گفت: هنوز قسمت منزل ‌آیت‌الله بهبهانی که جزو مفاخر ماست همچنان باقی مانده است. وی ادامه داد: این بنا در فهرست آثار ملی ثبت شده و قرار بود که به موزه مشروطیت تبدیل شود، بنابر این پیشنهاد می‌کنم در حفظ ونگهداری این منزل اقدام شود. این پیشنهاد با استقبال چمران رئیس شورای شهر مواجه شد و از مسجد جامعی خواست در این باره کتبا درخواست خود را مطرح کند تا به سازمان میراث فرهنگی و مجلس شورای اسلامی ارسال شود.

کد خبر 125578

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز