مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۸ دی ۱۳۸۹ - ۰۸:۲۲
۰ نفر

کاملیا مافی: هنگامی‌که فرانسویان در سال 56 مطالعات ساخت آزادراهی موسوم به تهران -‌ شمال را با هدف بازگشایی گره ترافیکی جاده چالوس به پایان رساندند، برخی گمان می‌کردند که تا چند وقت دیگر می‌توانند در جاده‌ای ایمن و در زمانی کوتاه از تهران راهی شمال شوند و بالعکس.

آزادراه تهران - شمال

اما سال‌ها گذشت و سرانجام کلنگ آغاز ساخت این آزادراه در سال 1375 بر زمین خورد.
آن زمان کسی نمی‌دانست طرحی که قرار بود با 150 میلیارد تومان اعتبار در مدت 7 سال ساخته شود، پس از گذشت 14 سال با صرف 250 میلیارد تومان راه به‌جایی نبرد. گرچه از آن زمان تاکنون، 7 وزیر راه و ترابری در راس مدیریت کلان راه‌سازی کشور قرار گرفتند و پس از مدتی جای خود را به دیگری دادند، دریغ از این‌که حتی یک قطعه از این‌کار عظیم به سرانجام برسد.

هشتمین وزیر اما وعده داده است در سال 91 یعنی پیش از پایان یافتن دوره وزارتش در دولت دهم، کلیدی‌ترین بخش‌های این آزادراه به بهره‌برداری می‌رسد. این وعده حمید بهبهانی در حالی داده شده که اخیراً‌ رئیس جمهوری در نامه‌ای تاکید کرده است که یک باند آزادراه تا هفته دولت سال 1390 باید مورد بهره‌برداری قرار گیرد. با این‌حال مخبر کمیسیون عمران مجلس معتقد است که تکمیل آزادراه تهران-‌ شمال از اولویت‌های اصلی وزارت راه و ترابری نیست و در‌صورتی که ساخت این آزادراه در اولویت‌ کاری وزیر قرار گیرد، می‌توان امیدوار بود که تا سال 94 به بهره‌برداری برسد.

به گفته ابوالقاسم رحمانی، پیشرفت فیزیکی این برنامه از 14 سال پیش تاکنون تنها 13 درصد بوده است. حال باید تا هفته دولت سال آینده یعنی حدود 8 ماه دیگر منتظر ماند و دید آیا دستور رئیس‌جمهوری می‌تواند به افتتاح دست‌کم یک باند این مسیر منجر شود یا این‌که آزادراه افتتاح نمی‌شود و آب از آب هم تکان نمی‌خورد!

مسیر: آزادراه در تهران از محل تقاطع غیرهمسطح با بزرگراه‌های شهید همت و آزادگان شروع می‌شود و در امتداد دره کن پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان به‌تدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور می‌کند و سپس از طریق تونل بلند تالون به طول 4850 متر این رشته کوه را قطع می‌کند و در دامنه‌های شمالی آن در منطقه دو‌آب شهرستانک قرار می‌گیرد (اجرای این قسمت که طول تقریبی آن 32 کیلومتر است باعث می‌شود مسیر فعلی حدود 60کیلومتر کوتا‌ه‌تر شود). از آن پس، مسیر به موازات جاده قدیم کرج - چالوس امتداد می‌یابد و به تونل البرز به طول 6300 متر در دره سرهنگ وارد و از آن در پل زنگوله خارج می‌شود، سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده کنونی کرج- چالوس تا شهر چالوس ادامه می‌یابد و در نهایت با یک تقاطع غیرهمسطح به کمربندی نوشهر- چالوس- تنکابن می‌رسد.

میزان پیشرفت آزادراه تهران-شمال

بنا بر گزارش‌های رسمی اعلام شده از میزان پیشرفت این طرح، تا پایان مهر ماه امسال قطعه اول حدود 57 درصد و قطعه دوم حدود 22 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. قطعات سوم و چهارم نیز هنوز در مرحله مطالعاتی قرار دارند و هنوز هیچ کار اجرایی در آنها انجام نشده است.

تقسیم‌بندی عملیات:

مرحله 1: منطقه 4 آزادراه (به طول تقریبی19 کیلومتر)
تهران: منطقه 1 (به طول تقریبی 31 کیلومتر)
مرحله 2: منطقه 2 (به طول 25 کیلومتر)
مرحله 3: منطقه 3 (به طول 46 کیلومتر)

تعداد تونل‌ها: 145 تونل جمعاً به طول تقریبی 88 کیلومتر

تعداد پل‌های بزرگ: 97 پل با طول کلی حدود 13 کیلومتر

طول آزادراه: 121کیلومتر

میانگین سرعت سیر: 80 کیلومتر در ساعت

کد خبر 125193

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز