گروه شهری: یک فعال محیط‌زیست در واکنش به احداث مسیر پیاده از میان تالاب بین‌المللی میانکاله گفت: کجای منابع علمی و دیدگاه‌های کارشناسی تأیید شده که می‌توان برای رسیدن به منطقه گردشگری، مسیری حتی چوبی به طول 10 کیلومتر در منطقه‌های امن احداث کرد، آن‌هم بدون انجام عملیات ارزیابی اثرات زیست‌محیطی؟

تالاب

وحید زمانی با ابراز تأسف از شرایط فعلی تالاب بین‌المللی میانکاله در گفت‌وگو با ایلنا افزود: متأسفانه اگر شرایط حاکم بر میانکاله ادامه یابد به‌زودی تالاب بین‌المللی، پناهگاه حیات وحش و ذخیره‌گاه زیست ‌کره میانکاله که بهشت پرندگان نام دارد در ورطه تخریب جدی و غیرقابل جبران می‌افتد.

وی گفت: میانکاله پناهگاه حیات‌وحش، نقطه داغ ‌زیستی، ذخیره گاه زیست‌کره و نخستین تالاب بین‌المللی ایران در فهرست کنوانسیون تالاب‌های حائز اهمیت جهان است. این کارشناس، افزود: اردک سرسفید، پلیکان خاکستری، عقاب دریایی دم‌سفید، کلونی اصلی فلامینگو که جمعیت آن گاهی به بیش از70 هزار قطعه می‌رسد، تنجه، آووست، سیاه‌کاکل و بسیاری دیگر از گونه‌ها تجمع زیست‌شان در این مسیر مهم و حساس از تالاب میانکاله است.

زمانی تاکید کرد: صدور مجوز احداث جاده‌ به طول بیش از 10 کیلومتر، آن هم درست در زون امن یعنی منطقه‌ای که به جهت وجود گونه‌های جانوری و گیاهی خاص در حال انقراض یا نادر، اجازه هیچ فعالیتی در آن داده نمی‌شود، چه مفهومی دارد؟

وی تصریح کرد: اگر بپذیریم که ضرورت داشته باشد مسیر یا جاده گردشگری در داخل پناهگاه و تالاب بین‌المللی میانکاله داشته باشیم، مسیر این جاده را چه کسی و بر پایه چه داده‌ها و معیارهایی باید انتخاب کند؟ آیا هیچ خردمندی می‌پذیرد جاده‌ای به طول بیش از 10 کیلومتر در منطقه‌های امن و حساس که اعتبار و کلیت ارزش میانکاله به این منطقه وابسته است برای رسیدن به ساحل دریا که یک منطقه تفرجی است ایجاد شود؟

پیش‌تر نیز خبر احداث پالایشگاه به‌عنوان یکی از پروژه‌های نفتی در نزدیکی میانکاله واکنش‌هایی را برانگیخت، تاجایی که حتی معاون سازمان محیط‌زیست نیز اعلام کرد که مخالف احداث پالایشگاه در میانکاله است.

کد خبر 125157

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز