مصطفی شوقی: انگار فینال مسابقات در هفته سوم برگزار می‌شود. شاید به همین دلیل است که برگزارکنندگان لیگ کشتی نمایندگان ویژه‌ای به محل‌های برگزاری مسابقات فرستاده‌اند.

جدالی که ممکن است در پایان لیگ دوباره تکرار شود، با همان تیم‌ها و کشتی‌گیرها، با این تفاوت که مصاف هفته سوم برای صعود از مرحله گروهی است و آن یکی برای تعیین قهرمان.

تیم‌های نفت، راه‌آهن، پاس و دانشگاه آزاد احتمالا چهار تیمی هستند که به نیمه‌نهایی لیگ صعود می‌کنند تا به گفته رئیس سازمان لیگ کشتی، در روز
24 اسفندماه قهرمان مشخص شود. پس در تهران نفت با صدرای زیرآب سوادکوه، در کرمان
نیروی زمینی و گل‌گهر سیرجان به مصاف هم می‌روند. جدال حساس اما میان تیم‌های راه‌آهن خراسان و پاس در مشهد است؛ جدالی حیثیتی برای نماینده پایتخت و خراسان کشتی‌پرور.

اما در همدان، دانشگاه آزاد باید برای ماندن در نبرد قهرمانی به مصاف حریف سرسخت خود برود. گفته می‌شود دانشگاه آزاد که شکست تلخی را در هفته دوم برابر نفت پذیرفت، چند نفر از کشتی‌گیران اصلی خود را در اختیار ندارد.

این لیگ اما با مشکلاتی هم همراه است؛‌ مسائلی که لیگ‌برتر را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد. برگزاری جام تختی در حین برگزاری لیگ، «واکنش رئیس سازمان لیگ را در پی دارد: برنامه ما را به هم می‌زنند. لیگ نباید به هر دلیلی به تعویق بیفتد اما این کار اتفاق می‌افتد. به مسابقات ما لطمه زدند.»

رئیس سازمان لیگ  با اشاره به برگزاری لیگ کشتی به همشهری ورزشی می‌گوید: «بالاخره توانستیم لیگ را نهادینه کنیم. کشتی بدون لیگ خیلی به درد نمی‌خورد. پویایی و انسجام یک ورزش به مسابقات دوره‌ای است که باید برگزار شود. در کشتی آزاد توانستیم به آن نظم بدهیم، لیگ فرنگی را هم راه می‌اندازیم.»

قوانین جدید، کشتی‌گیران را تنبل می‌کند
تورج لارودی، مسئول برگزارکننده مسابقات لیگ‌برتر اما با قوانین داوری در لیگ مخالف است ولی تاکید می‌کند که انتقاد شدیدش از قوانین موجود، نظر شخصی او است و وی تابع نظرات فدراسیون است. 

  • قوانین جدید همیشه حاشیه‌ساز بوده...

 بله، در کشتی این اتفاق همیشه رخ می‌دهد.

  •  نظر شما چیست؟

در مورد قوانین، من در دو حوزه می‌توانم وارد شوم؛ یکی نظر شخصی‌ام است و دیگری موضع اداری – اجرایی.

  •  شما هم درگیر شخصیت حقوقی و حقیقی شده‌اید؟

عرض می‌کنم من قوانین جدید را به هیچ‌وجه نمی‌پذیرم. این قوانین کشتی را اسیر خود کرده و باعث وقت‌کشی کشتی‌گیر می‌شود.

  • وقت‌های دودقیقه‌ای هم باعث وقت‌کشی می‌شود؟

بله، دقیقا. من معتقدم دو دقیقه کشتی گرفتن به درد نمی‌خورد. کشتی‌گیر تنبل
بار می‌آید، فرصت اجرای فن ندارد و امتیاز و اخطار لحاظ نمی‌شود. در حالی‌که اخطار باعث تحرک و جوشش می‌شود. 

  •  و زیبایی‌ها کم می‌شود. دلیل حاکم شدن قوانین جدید چیست؟

بله، بیشتر به خاطر پخش تلویزیونی است. داور باید کشتی‌گیران را به جوشش وادارد، نه تنبلی. به نظرم قوانین جدید، کشتی‌گیران را کم‌کار کرده.

  • اجرای  قوانین جدید در لیگ متضاد با نظر شماست؟

عرض کردم در حوزه شخصی‌ام نظرم این است. از نظر اجرایی، قوانین جدید آموزشی برای تیم‌ملی و مسابقات بین‌المللی است اما به نظرم قوانین باید با مسائل فنی هماهنگ باشد. شما ببینید قوانین جدید باعث شده که فنون پرتابی در کشتی فرنگی به کلی از بین برود و همه چیز به شانس بستگی پیدا کند.

فینال لیگ، 24 اسفند
در حالی‌که لیگ وارد هفته سوم می‌شود و هنوز چهار تیم صعودکننده به مرحله نیمه‌نهایی مشخص نشده، سازمان لیگ برنامه فینال مسابقات را اعلام می‌کند. رئیس سازمان لیگ در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار همشهری ورزشی با اشاره به پایان لیگ کشتی می‌گوید:‌ «این برای اولین بار است که اعلام می‌کنم؛ لیگ 24 اسفندماه با مشخص شدن قهرمان به پایان می‌رسد. امسال ما سه هفته مسابقه را در یک هفته خلاصه کردیم و آن را برگزار می‌کنیم. در یک روز فینالیست‌ها به میدان می‌روند و تیم قهرمان مشخص می‌شود.»

رجز‌خوانی در 84 کیلوگرم
باز هم مجید خدایی و پژمان درستکار. تقابل یازدهم این دو کشتی‌گیر با هم در هفته سوم حرارت و حساسیت این هفته را به فارنهایت 360 درجه رسانده. به اندازه دایره طلایی و داغ کشتی. رقابتی که 6 بر 4 به نفع خدایی بوده. هر دو تقریبا در شرایط آمادگی مشابهی قرار دارند و برای مدتی از میادین کشتی دور بوده‌اند و حالا لیگ و جدال یازدهم آنها را به کشتی بازگردانده است.

مجید خدایی در مورد این کشتی می‌گوید: "قابت من و پژمان مثل داربی استقلال و پرسپولیس است. حتی اگر این دو تیم درصدر جدول نباشند، باز هم وقتی به هم می‌خورند انگار یک فینال به تمام معناست."

پژمان درستکار که علاقه‌مند به کری خواندن برای خدایی است هم می‌گوید:"مطمئن باشید این مسابقه با همان گرما و حساسیت گذشته برگزار می‌شود و کشتی‌گیری جز درستکار برنده نیست."

و پاسخ تورج لارودی، رئیس سازمان لیگ به هر دو کشتی‌گیر؛ لیگ با همین چیزها جذاب می‌شود اما حاشیه نداشته‌ایم و نمی‌خواهیم داشته باشیم، مشکلی نیست.

کد خبر 12505

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز