چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۸۵ - ۱۸:۰۲
۰ نفر

گلوبال پالتیشن - 2 ژانویه 2007: پس از حدود 4 ماه مناقشه، شورای امنیت سازمان ملل چند هفته پیش نهایتاً قطعنامه تحریم هسته‌ای ایران را تصویب کرد.

 ژاپن که عضو غیردائم شورای امنیت است و به این قطعنامه رأی مثبت داد، از روابط دیپلماتیک خود با ایران استفاده می‌کند تا این کشور را راضی به متابعت از قطعنامه سازمان ملل سازد. رسانه‌های ژاپنی مسأله تحریم ایران را به‌طور کامل پوشش دادند و از تمامی کشورها خواستند موضعی واحد در اعمال فشار علیه ایران اتخاذ کنند و در صورت نیاز، اقدامات تنبیهی شدیدتری علیه این کشور اعمال نمایند.
این در حالی است که شرایط ژاپن در قبال ایران نسبت به دیگر اعضای شورای امنیت، بسیار خاص و ویژه است. ایران سال‌ها از منابع عمده تأمین نفت وارداتی ژاپن محسوب می‌شد و طی سال‌های اخیر سعی داشت با به‌دست گرفتن پروژه‌های بزرگ نفت و گاز ایران، امنیت انرژی خود را تضمین کند. ژاپن اخیراً یکی از قراردادهای جذاب اقتصادی در ایران را به علت مناقشه هسته‌ای از دست داد. پس از مدت‌ها کوتاهی در اجرای تعهدات خود نسبت به پروژه 2 میلیارد دلاری آزادگان، ژاپن در ماه اکتبر سهم 75 درصدی خود در آزادگان، یکی از بزرگترین میدان‌های نفتی جهان را از دست داد و سهمش در این پروژه به 10 درصد کاهش یافت. آزادگان از بزرگترین میدان‌های دست‌نخورده نفت جهان است و امید بزرگی برای بخش عرضه نفت و ایجاد امنیت انرژی در بازار در تنگنای نفت محسوب می‌شود و بهره‌برداری از آن می‌توانست مشکلات انرژی ژاپن را در درازمدت حل نماید.
زمانی که شرکت اینپکس ژاپن در فوریه 2004 قرارداد توسعه میدان آزادگان را به ارزش 2 میلیارد دلار با ایران منعقد کرد، واشنگتن از توکیو خشمناک شد و سعی کرد این قرارداد را که برای امنیت انرژی ژاپن حیاتی بود، بلوکه کند. فشارهای آمریکا همراه با ملاحظات دیگر، موجب شد ژاپن سهم حداکثری خود در پروژه نفتی آزادگان را از دست بدهد.با وجود این‌که سال‌هاست ناموفق بودن سیاست تحریم به اثبات رسیده است، ژاپن با اعمال سیاست‌های تنبیهی علیه کره‌شمالی نشان داده که درک صحیحی از اوضاع اقتصاد جهانی ندارد. البته تلاش دیپلماتیک ژاپن برای اجرایی کردن قطعنامه سازمان ملل در اعمال تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران، توجهات را از بحث‌های اخیر درباره تلاش ژاپن برای دستیابی به انرژی هسته‌ای وامی‌دارد. با وجود تصویب قطعنامه علیه ایران، تهران فوراً با رد این قطعنامه بر ادامه فعالیت‌های غنی‌سازی هسته‌ای خود تأکید کرد. ایران بارها بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود تأکید کرده است و پس از قطعنامه اخیر نیز  فعالیت‌های هسته‌ای خود را با سرعت بیشتری پیگیری کرده است.
کد خبر 12473

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز