چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۸۵ - ۱۷:۰۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: اگرچه ظاهراً لبنان روزهای آرامی را می‌گذراند اما در ورای این آرامش ،بیروت شاهد تحرکات وسیع دیپلماتیک است.

این تحرکات بویژه پس از اظهار ناامیدی عمروموسی دبیرکل اتحادیه عرب در خصوص احتمال شکست در حل بحران لبنان فزونی یافته است.
به گزارش واحد مرکزی خبر رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه دیروز در چارچوب یک سفر رسمی به بیروت سفر کرد. وی در این سفر علاوه بر دیدار با نیرو‌های ترکیه حاضر در لبنان با نبیه‌بری رئیس‌مجلس، فؤاد سینیوره نخست‌وزیر و سعد حریری رهبر جنبش لبنان آزاد و از مخالفان اصلی حزب‌الله دیدار می‌کند.
این دیدارها در شرایطی صورت می‌گیرد که اخیرا سفیر مصر در لبنان برای نخستین بار با سید حسن نصر‌الله دبیرکل حزب‌الله در خصوص وقایع لبنان دیدار کرد. در این دیدار نصرالله اظهار داشت که حزب‌الله با روی باز با همه کشور‌های اسلامی و عربی برخورد می‌کند و آماده اصلاح برخی روابط  در جهت منافع مشترک است.
پیش از آن نیز پادشاه عربستان با نمایندگان حزب‌الله در ریاض گفت‌و‌گو کرد. ملک عبدالعزیز بطور رسمی از حسن نصر‌الله دعوت کرده بود تا به سفر حج بیاید اما به دلیل مسائل امنیتی نصر‌الله به این سفر نرفت. در دیدار نمایندگان حزب‌الله با پادشاه عربستان دو طرف در خصوص بحران لبنان مذاکره کردند.
عربستان در خلال جنگ اسرائیل با لبنان مواضع ناخوشایندی علیه حزب‌الله اتخاذ کرد و اکنون درصدد رفع آن کدورت‌هاست. مصر و عربستان با طرحی مشترک درصدد رفع بحران لبنان هستند. در همین حال به گزارش خبرگزاری فرانسه در حالی که گروه 14 مارس خواهان بازگشت دبیرکل اتحادیه عرب به لبنان برای حل بحران این کشور است، دیروز یکی از اعضای فراکسیون حزب‌الله در مجلس لبنان گفت که این جنبش تا تحقق خواسته‌های خود همچنان به تحرکات و اعتراض‌های مسالمت‌آمیز خود ادامه می‌دهد.
کد خبر 12466

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز