همشهری‌آنلاین: مجمع عمومی ملل متحد قطعنامه نامگذاری سال 2011 با عنوان سال جهانی شیمی را تصویب کرد که بر اساس آن در این سال علاوه بر تاکید بر اهمیت شیمی در حفظ و پایداری منابع طبیعی، از فعالان این حوزه نیز قدردانی خواهد شد.

سال 2011 سال جهانی شیمی

به گزارش مهر، اتیوپی، کشور ارائه دهنده پیش نویس قطعنامه نامگذاری سال جهانی شیمی است که در آن درخواست کرده است تا در سال جهانی شیمی، از دستاوردهای شیمی و نقش مهم آن در بهبود وضع بشر تجلیل شود متعاقب آن شورای اجرایی یونسکو در یک اقدام توصیه ای فراگیر، تصویب پیش نویس قطعنامه پیشنهادی اتیوپی را مطرح و موافقت خود در این باره ابراز کرد متعاقب آن سال 2011 به عنوان سال جهانی شیمی نامگذاری شد.

این نامگذاری، توجه بیشتری را به دهه سازمان ملل با عنوان دهه آموزش توسعه پایدار از 2005 تا 2014 معطوف می‌کند. در این راستا فعالیت‌های ملی و بین‌المللی که طی سال 2011 انجام می‌شود بر اهمیت شیمی در حفظ و پایداری منابع طبیعی تاکید می‌کند.

علم شیمی، اساس درک صحیح بشر از کیهان است ضمن آنکه بشر با نقل و انتقالات و تغییرات مولکولی به پیشرفت‌های قابل توجهی در تولید مواد غذایی سالم، مواد دارویی موثرتر، تولید مصالح ساختمانی سبک تر و مقاوم‌تر و تولید سوخت پاک دست یافته است از این رو در سال 2011 قرار است با برنامه‌هایی که در دنیا اجرا می‌شود بر هنر و دانش شیمی در حفظ محیط زیست و توسعه اقتصادی کشورها تاکید شود.

از سوی دیگر سال 2011 مصادف با صدمین سال اعطای جایزه نوبل شیمی به ماری اسکلودوسکا کوری است که فرصتی فراهم خواهد آورد تا از زنان شیمیدان و فعالان حوزه علم شیمی قدردانی شود.

کد خبر 124655
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز