همشهری آنلاین: رئیس دفتر مقام معظم رهبری شب گذشته، دهم دی‌ماه، در مراسم اختتامیه مسابقات قرآن دارالقرآن امام علی(ع) گفت: سهم عمده رشد و تعالی فعالیت‌های قرآنی کشور به خاطر اهتمام مقام معظم رهبری(حفظه‌الله) به قرآن و تشویق و راهنمایی ایشان به جامعه قرآنی است.

محمدی گلپایگانی

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین «محمدی‌گلپایگانی»، رئیس دفتر مقام معظم رهبری، شب گذشته، دهم دی‌ماه، در مراسم اختتامیه سومین دوره مسابقات قرآن دارالقرآن امام علی ابن ابیطالب(ع) ضمن بیان این مطلب به ارائه سخن پرداخت و گفت: به برکت این انقلاب اسلامی توجه به قرآن و فعالیت‌های قرآنی در کشور مناسب است، سهم عمده را در این مسئله مقام معظم رهبری(حفظه‌الله) دارند که شما جامعه قرآنی بهتر می‌دانید که ایشان چه اهتمامی به نشر و ترویج و تعلیم قرآن کریم دارند و وقت زیادی برای این مسئله گذاشتند.

وی با اشاره به این‌که یادم هست که قبل از انقلاب اسلامی یک طلبه‌ای قرآن کریم را حفظ کرده بود که بسیار مورد توجه قرار گرفت و همواره مورد احترام بود و امری بعید و کم‌نظیر بود، اظهار کرد: اما اکنون به برکت انقلاب اسلامی تعداد قاریان و حافظان قرآن در کشور بسیار زیاد هستند.

انقلاب اسلامی ارزش‌های فراموش شده را احیا کرد

حجت‌الاسلام محمدی‌گلپایگانی تصریح کرد: انقلاب اسلامی ارزش‌های فراموش شده را احیا کرد. بسیاری از مسائل که متعلق به اصل اسلام بود، فراموش شده بود؛ یکی از آن‌ها هم همین قرآن بود. قرآن مجید به تدریج دارد جایگاه خود را پیدا می‌کند و ما اکنون قراء برجسته‌ای داریم که در جهان صاحب نام و زبانزد و خودشان دارای مسلک و مکتب در قرائت قرآن هستند.

وی در ادامه سخنانش تصریح کرد: این ارزش‌ها به برکت نظام زنده شدند، اکنون مهم‌ترین وظیفه و نقش جامعه قرآنی دعا برای حفظ نظام مقدس تا ظهور حضرت مهدی(عج) و دعا علو درجات امام راحل(ره) است. حضرت امام(ره) با بنیانگذاری این نظام مقدس حق حیات بر گردن همه ما دارند و ما را آزاد کردند و این مملکت در دنیا نمونه است.

محمدی‌گلپایگانی با اشاره به اینکه مردم در کشور ما آزاد هستند که بنده خداوند باشند، تصریح کرد: این آزادی در کشورهای دیگر وجود ندارد. در کشورهای دیگر مؤمنین آزاد نیستند، در اماکن مقدس کشورهای دیگر حتی مردم نمی‌توانند دعا و زیارت کنند و مانع آن‌ها می‌شوند.

وی در ادامه سخنانش با بیان این‌که یکی از حقوق قاریان قرآن، حق شفاعت است، گفت: ملت ما با اجتماع عظیم خود نشان داد که به نظام، مکتب، قرآن و تعالیم اهل بیت(ع) وفادار است و نشان داد که هیچ‌کس نمی‌تواند با اباعبدالله(ع) دربیفتد.

محمدی‌گلپایگانی اظهار کرد: امروز به روایتی مصادف با شهادت امام سجاد(ع) است، ایشان در حدیثی می‌فرمایند: «آیات قرآن کریم گنجینه‌هایی است، هرگاه یکی از آن‌ها با قرائت قرآن گشوده شد، دقت کنید در آن خزانه‌ها چه چیزی وجود دارد.» یکی از اصحاب امام (ع) ـ زهری ـ نقل می‌کند وقتی امام(ع) به نماز می‌ایستادند و به آیه «مَالِکِ یَوْمِ الدِّینِ» می‌رسیدند، آن قدر این آیه را تکرار می‌کردند که نزدیک بود جان تسلیم و قالب تهی کنند.

وی در ادامه سخنانش اظهار کرد: همچنین نقل شده که امام رضا(ع) در بستر قرآن می‌خواندند و وقتی که به آیه‌ای می‌رسیدند که در مورد جهنم و بهشت بود، اشک از چشمانشان جاری می‌شد و از خداوند می‌خواستند که ایشان را به بهشت برساند.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری در ادامه سخنانش با بیان حدیثی از امام جعفر صادق(ع) تصریح کرد: امام جعفر صادق(ع) می‌فرمایند: «اگر کسی قرائت قرآن می‌کند، قلبش خاضع نشود و حزن او را فرا نگیرد و ترس از خداوند در وجود او ظاهر نشود، به خداوند خیانت کرده است.»

وی به حدیثی از امام سجاد(ع) اشاره کرد و گفت: ایشان می‌فرمایند: «نگاه کن کتاب پروردگارت را چگونه می‌خوانی و به آیاتی که اوامر و نواهی دارد، چقدر عمل می‌کنی و پای‌بند هستی و چقدر حدود را رعایت می‌کنی. قرآن را با ترتیل بخوان و آن‌جا که خداوند به خوبان وعده می‌دهد، مکث و فکر کن و آن‌جا که تهدید و تنذیر می‌‌کند، توقف کن و در آن تأمل کن.»

محمدی‌گلپایگانی به دعای امام جعفر صادق(ع) در هنگام قرائت قرآن اشاره و اظهار کرد: امام جعفر صادق(ع) در این دعا می‌فرمایند: «خدایا من قرآن تو را نزد خود باز کردم، خدایا نگاه مرا به کتابت عبادت محسوب کن و قرائت از آیات کتاب تو را فکر قرا ده و فکر را مایه اعتبار و مرا از کسانی قرار بده که نواهی قرآن را بپذیرد. ...»

یادآور می‌شود، مراسم اختتامیه سومین دوره مسابقات حفظ، قرائت و ترتیل‌خوانی قرآن کریم ویژه آقایان دارالقرآن امام علی ابن ابیطالب(ع) شب گذشته، دهم دی‌ماه، با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی‌گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری و آیت‌الله علوی، عضو مجلس خبرگان رهبری و جمعی از جامعه قرآنی کشور و مردم علاقه‌مند در حسینیه فاطمیون برگزار شد. 

کد خبر 124590
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار امام و رهبری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز