همشهری آنلاین: مطالعه‌ای جدید بر روی انسان‌های اولیه نشان می‌دهد ناندرتال‌ها نسلی گیاهخوار بوده‌اند و گیاهان و سبزیجات را پخته و می‌خوردند

ناندرتالها

این نتایج در پی کشف ذرات پخته شده ماده‌ای گیاهی بر روی دندانی که به تازگی از دوران ناندرتال‌ها کشف شده به دست آمده است. این اولین مطالعه‌ای است که می‌تواند تایید کند رژیم غذایی انسان‌های اولیه تنها به گوشت خلاصه نمی‌شده و پیچیده‌تر از آنچه در گذشته تصور می‌رفت، بوده است.

تصویری که از ناندرتال‌ها بر اساس شواهد به دست آمده، در ذهن همه نقش بسته این است که این انسان‌ها در زمانی که بر روی زمین ساکن بوده‌اند، تنها از مواد گوشتی تغذیه می‌کردند. بررسی‌های شیمیایی بر روی استخوان‌های ناندرتال‌ها نشان می‌دهد آنها از مواد گیاهی استفاده نمی‌کردند یا میزان مصرف سبزیجات در آنها بسیار محدود بوده است. از دیگر مدارکی که برای تایید گوشتخوار بودن ناندرتال‌ها ارائه می‌شود، بالا رفتن تعداد مرگ و میر آنها در زمانی بوده است که ماموت‌ها در حال انقراض بودند.

اما بررسی‌های جدید بر روی بقایای به جا مانده از ناندرتال‌ها در سرتاسر جهان با بررسی‌های شیمیایی در تناقض‌اند زیرا محققان دانشگاه جورج واشنگتن توانستند بر روی دندانی که از آن زمان به جا مانده، ذرات گیاهی را پیدا کنند که بخشی از آن به گیاهان پخته شده تعلق دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، با وجود اینکه پیش از این نیز نشانه‌هایی از گرده‌های گیاهی در مناطقی که بقایای ناندرتال‌ها کشف شده بودند، یافته شده بود، اما این اولین باری است که نشانه‌هایی قاطع از گیاهخوار بودن ناندرتال‌ها به دست آمده است. یکی از سوالاتی که با مشاهده این نتایج به وجود می‌آید این است که چرا آزمایش‌های شیمیایی بر روی استخوان‌های ناندرتال‌ها نشانه‌ای از مصرف مواد گیاهی را نمایان نکرده است.

این مطالعه جدیدترین مطالعه‌ای است که می‌تواند نشان دهد ناندرتال‌ها، فراتر از نسلی وحشی و با قدرت تفکر محدود، نسبت به آنچه در در گذشته تصور می‌رفت، شباهت‌های زیادی به انسان‌های مدرن دارند.

کد خبر 124353
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز