علی شاکری: لیگ برتر والیبال باشگاه‌های ایران درحالی امروز وارد بازی‌های هفته پنجم می‌شود که برای نخستین‌بار در این فصل با تمام ظرفیت خود دنبال خواهدشد.

ورزش - والیبال

غیبت پیکان و سایپا به‌عنوان قهرمان و نایب قهرمان دوره قبل در 2هفته گذشته کاملا محسوس بود و حالا با واردشدن این دوتیم و به‌خصوص پیکان- که در کنار عنوان قهرمانی ایران و آسیا، مقام سومی جهان را هم به دیگر عناوین خود اضافه کرده- می‌تواند گرمی وهیجان بیشتری را به لیگ برتر این فصل ببخشد. این موضوع در اولین بازی معوقه پیکان با ارومیه خود را نشان داد و تیم میزبان با انگیزه‌ بالایی، از خستگی تیم مدافع عنوان قهرمانی نهایت استفاده را کرد و با کار گروهی خوب موفق به خلق دومین شگفتی این دوره از بازی‌ها شد.

با این وجود، در همین ابتدای راه لیگ، به ثبت رسیدن چند نتیجه غیرمترقبه، بیانگر این واقعیت است که هیچ تیمی با اتکا به بازیکنان اسمی و بدون احراز دیگر شرایط نمی‌تواند خود را در حاشیه امنیت بپندارد. نمونه بارز دیگر، شکست هفته پیش داماش با ملی‌پوشانش و معدنی سرمربی تیم ملی در کاشان بود و کاله مازندران هم به‌عنوان تیم سوم فصل قبل با عطایی مربی تیم ملی با اقبالی بلند در گنبد از شکست برابر بازرگانی جواهری گنبد گریخت.

هفته پنجم لیگ برتر والیبال درحالی امروز با انجام 8 دیدار در تهران و شهرهای کرج، مشهد، بندرعباس، ماهشهروگنبد دنبال می‌شود که سهم تهران بزرگ از بازی‌های این هفته 3بازی خواهد بود که تنها 2دیدار آن اختصاص به نمایندگان تهران دارد و یکی از این 3دیدار مربوط به میزبانی داماش، نماینده گیلان از پیشگامان کویریزد به جای رشت در تهران است. نماینده گیلان 2هفته پیش نیز در تهران میزبان بانک کشاورزی بود و به‌دلیل آماده نبودن سالن جدید رشت با توافق سازمان لیگ قرارشد تا پایان نیم فصل اول تمامی دیدارهای خانگی‌‌اش را در تهران برگزارکند.

تلاش برای زدودن شکست کاشان

داماش که سال پیش با در اختیار داشتن اکثر بازیکنان و سرمربی تیم ملی و حتی 2بازیکن بلغاری از رسیدن به قهرمانی بازماند و در نهایت به مقام چهارمی بسنده کرد، امسال هم همان راه پارسال را با قوت بیشتری در پیش گرفته است. آنها این بار قبل از آغاز نقل و انتقالات با جذب سعید معروف و محمد محمد‌کاظم و حفظ زرینی، سال افزون، نادی، عطار، جدیدی و بابایی و با از دست دادن کشاورزی به‌نظر می‌رسید با پیشی گرفتن از سایر مدعیان قهرمانی به تیمی دست‌نیافتنی مبدل شوند، اما در همین ابتدای راه با شکست بحث‌برانگیز در کاشان و آن هم مقابل تیم جوان و تازه وارد باریج اسانس نشان دادند راه دشوارتری به نسبت سال قبل خواهند داشت.

به همین دلیل پروژه جذب بازیکن خارجی زودتر از موعد مقرر کلید خورد و در اقدامی سریع پای ولادیمیرگربیک، بازیکن بازنشسته تیم ملی صربستان را به تهران کشاندند. گربیک آخرین بار در مسابقات لیگ جهانی 2006 در ترکیب تیم ملی صربستان به میدان رفته و سال‌ها نیز سابقه بازی در مسابقات سری A ایتالیا را دارد. برادر کوچک‌ تر او نیکولا نیز در مسابقات جهانی 2010 ایتالیا با والیبال ملی خداحافظی کرده است. البته امروز مشخص خواهد شد که آیا این بازیکن موردتوجه و تأیید کادر فنی داماش قرارگرفته یا خیر. داماشی‌ها با وجود این، به هر شکل همچنان پیگیر جذب بازیکن خارجی دیگری هم خواهند بود.

حریف امروز داماش، پیشگامان یزد است که هدایتش با عباسعلی میرحسینی، بازیکن اسبق تیم ملی است. تنها نقطه ضعف بزرگ این تیم باوجود دراختیار داشتن بازیکنان خوبی مثل عارف باقرزاده و محمدرضا سلیمانی، در پست پاسور بوده که با وجود جذب پاسور سابق تیم ملی بلغارستان ایوان تاسف در کنار جواد مهرگان، تاکنون نتوانسته‌اند برآورنده انتظار میرحسینی(مربی تیم کویر یزد) شوند.

پیکان در اندیشه فرار از بحران

پیکان تاوان غیبت دو هفته‌ای خود در لیگ برتر به خاطر حضور در باشگاه‌های جهان را با بازی‌های فشرده‌تر نسبت به سایر حریفان در حال پس دادن است. آنان در فاصله 20روز ‌باید 6 بار به میدان بروند و از همه مهم‌تر اینکه پس از بازگشت از دوحه درکمتر از 5روز پس از سفر به ارومیه سردسیر دوباره راهی جنوب شدند. پیکان در ارومیه به جز بازی ضعیف بازیکنانش به نوعی اسیر تفاوت ارتفاع میان ارومیه و دوحه شد و درعین ناباوری شکست خورد. قهرمان چندین‌ساله لیگ برتر امروز در ماهشهر به فاصله کمتر از 3روز به دیدار پتروشیمی خوزستان می‌رود که از اولین بازی خانگی این فصل خود خاطره خوشی ندارد. پتروشیمی در آن بازی مغلوب تیم تازه وارد به لیگ برتر آلومینیوم بندرعباس شد. رویارویی پیمان اکبری با پرویز کاظمی که چند فصلی نیز مربی اکبری در 2تیم صنام و پیکان بود، از نکات ویژه این بازی خواهد بود.

نبرد داغ کاله با ابومسلم درمشهد

در مشهد 2تیم ابومسلم و کاله مازندران نبرد سختی در پیش دارند. کاله هر3 بازی قبلی خود را برده و این درحالی است که شاگردان جبار قوچانی‌نژاد هم در2 بازی برگزار کرده خود صاحب 2 برد متوالی‌اند. کلید پیروزی در این میدان در دستان ملاکوف، بازیکن بلغاری این فصل و سال گذشته کاله و محسن عندلیب جانشین ملاکوف خواهدبود. البته با بودن محمد شریعتی، پاسور سابق تیم ملی در ترکیب کاله که به نسبت چوگان همتایش در ابومسلم از تجربه بیشتری برخوردار است کفه ترازو تا حدودی در بازی‌سازی به‌سود تیم مازندرانی سنگینی می‌کند. جدال ایوان کولف بلغاری و فرهاد نظری‌افشار هم در این بازی دیدنی خواهدبود.

نگاهی به بازی‌های دیگر

در سایر بازی‌های امروز سایپا برای دومین‌بار در این فصل در کرج به میدان می‌رود. حریف نایب قهرمان فصل پیش، تیم شگفتی‌ساز کرمان است که با ناصر شهنازی سرمربی تیم نوجوانان ایران هم‌اکنون با کسب 4 برد متوالی در صدر گروه اول قراردارد. سایپا پس از شکست هفته اول در کرج برای همراه کردن تماشاگران این شهر در بازی‌های بعدی خود، چاره‌ای جز شکست صدرنشین ندارد. دیدار پرسپولیس و بازرگانی جواهری در گنبد هم دیداری نزدیک و تماشایی پیش‌بینی می‌شود. گنبدی‌ها پس از 3 بازی هنوز طعم برد را نچشیده‌اند و پرسپولیس نیز با روی نیمکت داشتن محمد ترکاشوند و امیرحسین منظمی و داوود آهنگری دستیار سابق کارخانه به‌عنوان سرمربی از 3بازی قبلی خود تنها یک برد خانگی مقابل ارومیه در تهران داشته است. این بازی برای خلیل آزمون و بازرگانی جواهری گنبد که برخلاف سال‌های پیش دغدغه مالی ندارد، حکم بازی مرگ و زندگی را دارد. گنبدی‌ها با داشتن فرهاد قائمی بهترین اسپکر جوانان جهان و مجتبی غیاثی ستاره مسابقات نوجوانان جهان در سال 2007 و نایدینوف پاسور اسبق بلغارها و میرکورانوویچ صرب موقعیتی متفاوت با گذشته دارند ولی معلوم نیست چرا تاکنون در نتیجه‌گیری ضعیف عمل کرده‌اند.

ارومیه که حالا با شکست پیکان آوازه‌ای برای خود به هم زده است در بندرعباس بعید به‌نظر می‌رسد که در رسیدن به پیروزی سوم این فصل خود با مشکلی روبه‌رو باشد. بانک کشاورزی که با غلبه بر دانشگاه آزاد از بحران خارج شده امروز در دیداری خانگی به مصاف ارتعاشات صنعتی ایران می‌رود. شاگردان مسعود آرمات که با وجود بازی‌های خوب در نتیجه‌گیری ناموفق بوده‌اند، درصورت برد می‌توانند همانند فصل قبل نیم نگاهی به صعود از گروه یک داشته باشند. علی نقدی پاسور سابق تیم ملی با جوانانی باآتیه تاکنون با ارتعاشات صنعتی ایران حضوری قابل‌قبول در مقابل رقبا داشته است. باریج اسانس که به‌تدریج در حال جا افتادن در مسابقات لیگ برتر است، پس از شکست هفته پیش داماش با امید به کسب 2 امتیاز بازی به دیدار دانشگاه آزادی می‌رود که با وجود در اختیارداشتن پاسور تیم ملی رومانی و بازیکنانی چون محمد سلیمانی، کولیوند، رضا خداپرست و یاشار شاهینی تاکنون همه بازی‌هایش را واگذار کرده است.

کد خبر 124264

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز