همشهری آنلاین : معاون دانشجویی وزارت‌علوم، تحقیقات و فناوری از تهیه آیین‌نامه جدید شورای صنفی دانشگاه‌ها خبرداد و گفت:شورای صنفی دانشگاه‌ها تا زمان تصویب آیین‌نامه جدید، طبق آیین‌نامه‌ موجود عمل می‌کنند.

دکتر محمود ملاباشی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه نتایج طرح ارزیابی10 ساله شوراهای صنفی هنوز نهایی نشده است، اظهارکرد: پس از اینکه این طرح نهایی و ارائه شد، نتایج آن درجلسه شورای مرکزی صنفی مورد تجزیه، تحلیل و آسیب‌شناسی قرار می‌گیرد که براساس این آسیب شناسی، آئین‌نامه جدید پیشنهاد می‌شود تا شوراهای صنفی براساس آن عمل کنند.

وی افزود: تا زمان تصویب آیین‌نامه جدید، شوراهای صنفی دانشگاه‌ها می‌توانند برطبق آیین‌نامه‌ موجود فعالیت‌های خود را دنبال و انتخاباتشان برگزار ‌کنند.

ملاباشی تاکید کرد: همچنین مدیریت‌ دانشگاه‌ها باید شوراهای صنفی را بازوهای مدیریتی خود بدانند و تعامل با شوراهای صنفی را از قدرت‌های مدیریتی تلقی کنند.

وی در مورد امکان حذف شورای صنفی و یا تغییرعنوان آن براساس آسیب‌شناسی‌های موجود، گفت: اگر به روش های علمی اعتقاد داریم باید آن را اجرا کنیم. عملکرد شورای صنفی دانشگاه‌ها توسط یک تیم متخصص دانشگاهی حدود یکسال در حال بررسی است و اگر نتیجه آن مشخص شد که مزایای شوراهای صنفی بسیار کم و معایب آن بسیار زیاد است، در واقع شورای صنفی باید حذف شود.

معاون دانشجویی وزارت‌علوم همچنین درخصوص حذف یکی از دو نماینده دانشجویی شوراهای صنفی از جلسه هیات مرکزی نظارت بر شورای صنفی که هر ماه در وزارت علوم تشکیل جلسه می‌دهند و نماینده جایگزین آن، گفت: در این زمینه نمایندگان شوراهای صنفی دانشگاه‌ها باید دور هم جمع شوند و نماینده جدید را معرفی کنند و تا زمانی که نماینده جدید را معرفی نکنند اگر نماینده قبلی مشکلی نداشته باشند از آن نماینده برای حضور در جلسه هیات مرکزی نظارت بر شورای صنفی دعوت می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر شوراهای صنفی دانشگاه‌ها درخواست تشکیل جلسه برای تعیین نماینده جدید و تبادل نظر با یکدیگر ارائه کنند، وزارت علوم با درخواست آنها موافقت می‌کند.

ملاباشی در زمینه میزان نظارت بر وضعیت شوراهای صنفی در دانشگاه‌ها، اظهارکرد: پیگیری از سوی وزارت‌علوم برای وجود شورای صنفی در دانشگاه‌ها،‌ در بازدیدهای استانی به عمل می‌آید و در واقع هرجا که شورای صنفی ندارد و دانشجویان آن دانشگاه با مدیریت نیز تعامل خوبی نداشته باشند ما آن را ضعف نبودن شورای صنفی می‌دانیم.

معاون دانشجویی وزارت‌علوم در خاتمه خاطرنشان کرد: به عبارتی نداشتن شورای صنفی را خود به خود یک نقص دانشگاه می‌دانیم.

کد خبر 124089

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز