شنبه ۴ دی ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۵
۰ نفر

مراسم اختتامیه‌ ششمین جشنواره‌ هنری «آینه و آفتاب» با محوریت «امام خمینی، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» برگزار شد.

جشنواره آینه و آفتاب

به گزارش ایسنا، در مراسم اختتامیه که جمعه شب در حوزه هنری برگزار شد، عبدالله اسفندیاری دبیر جشنواره‌ آینه و آفتاب ضمن بیان گزارشی از برگزاری ششمین دوره‌ این جشنواره گفت: 3دوره نخست‌ جشنواره‌ «آینه و آفتاب» به همت مؤسسه‌ تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در اصفهان برگزار شد.

در دوره‌ چهارم و پنجم جشنواره، محدوده پذیرش آثار به سراسر کشور گسترش یافت و از دوره‌ ششم شورای سیاستگذاری جشنواره تصمیم گرفت جشنواره را علاوه بر سراسری‌بودن، همزمان در تهران و اصفهان برگزار کند و برای این برگزاری همزمان در سال 88 آماده شدیم اما تصمیم گرفته شد مراسم اختتامیه‌ جشنواره با تاخیر برگزار شود.

وی ادامه داد: برای این دوره جشنواره اقداماتی صورت گرفت که از جمله آن می‌توان به تاسیس دبیرخانه‌ دائمی جشنواره در مؤسسه‌ فرهنگی - هنری عروج و سپس انتقال آن به معاونت هنری مؤسسه‌ تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) از تابستان 1387 اشاره کرد.

پس از این اقدام، کارهایی چون تدوین آیین‌نامه‌ شرکت در جشنواره و چاپ کاتالوگ راهنما، طراحی و ساخت پوستر‌های جشنواره، راه‌اندازی پایگاه اینترنتی جشنواره، فراخوان گسترده‌ جشنواره در جراید، فضای مجازی، فضای شهری و صدا‌وسیما، برگزاری کارگاه‌های‌ آموزشی با موضوعات تخصصی در نگارستان امام خمینی‌(ره) اصفهان و راه‌اندازی سیستم آرشیو حرفه‌ای آثار رسیده به دبیرخانه انجام گرفت.

دبیر ششمین جشنواره «آینه و آفتاب» درباره آثار رسیده به جشنواره هم تصریح کرد: کل آثار رسیده به دوره‌ ششم حدود 700اثر بوده است که نسبت به دوره‌ قبل بیش از 4برابر رشد داشته است. آثار رسیده در بخش فیلم 485اثر شامل 230 اثر در قالب داستانی، 180اثر در قالب مستند، 45اثر در قالب انیمیشن و 30اثر در قالب نماهنگ بوده است. همچنین آثار رسیده در بخش ویژه‌ جشنواره که در دوره‌ ششم با موضوع «جایگاه زن در جامعه از دیدگاه امام خمینی (ره)» برگزار شد، نیز 30 اثر بوده است. ضمن آنکه از این تعداد آثار رسیده به دوره‌ ششم جشنواره، استان تهران با 50درصد شرکت‌کنندگان در رتبه اول قرار داشت. وی با اشاره به اسامی داوران جشنواره افزود: دبیرخانه جشنواره با دعوت از سینماگران مطرح و حرفه‌ای گامی مثبت در جهت رشد کیفیت جشنواره برداشته است.

هیات انتخاب بخش فیلم را بیژن میرباقری، محمد درمنش، محمدعلی باشه‌آهنگر، علی‌اکبر قاضی‌نظام و... هیات داوران بخش فیلم را رسول صدر‌عاملی، پریوش نظریه، ابراهیم داروغه‌زاده، ناصر عنصری و... و هیات داوران بخش فیلمنامه را مهدی ارگانی، جابر قاسمعلی و رضا مقصودی تشکیل می‌دادند.

جابر قاسمعلی نماینده‌ هیات داوران بخش فیلمنامه نیز با قرائت بیانیه‌ این هیات گفت: اکنون پس از 20سال، ششمین جشنواره‌ «آینه و آفتاب» خاموش می‌گذرد؛ جشنواره‌ای که می‌توانست فراخ‌تر، باشکوه‌تر و عظیم‌تر برگزار شود. هیات داوران بخش فیلمنامه جشنواره‌ «آینه و آفتاب» ضمن ابراز خشنودی از استقبال فیلمنامه‌نویسان پس از مطالعه و دقت نظر در بیش از 40عنوان فیلمنامه‌ منتخب عرضه می‌دارد که اگرچه گهواره‌خوابان آن سال‌ها که اکنون نویسندگان امروز هستند امام و انقلاب را ندیده‌اند، تنها از طریق شنیده‌ها و دیده‌هایشان می‌نویسند که به واسطه بیان احساساتی‌شان ستودنی است.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: هیات داوران طرح‌ها و فیلمنامه‌هایی می‌دید که به‌رغم چند نمونه جذاب و متفاوت به واسطه ضعف تکنیکی و بیان نارسا نیاز به یادگیری اصول و روش آکادمیک فیلمنامه‌نویسی برای نویسندگان جوان را به‌عنوان ضرورتی جدی و انکار‌ناشدنی گوشزد می‌کند.

رسول صدر‌عاملی کارگردان سینما نیز به نمایندگی از هیات داوران بخش مستند و داستانی جشنواره، در سخنانی، داوری آثار این جشنواره را بسیار خوشایند دانست و اظهار کرد: واقعیت این است که ما در طول داوری آثار احساس کردیم در فضایی قرار گرفته‌ایم که بسیار خوشایند بود و اعضای هیات داوران با تمام وجود و دلشان در آن فضا حاضر می‌شدند.

این نماینده هیات داوران با اشاره به فیلم‌های رسیده به جشنواره «آینه و آفتاب» تصریح کرد: از میان آثار رسیده فیلم‌هایی از کارگردانان 25 تا 35 ساله بود که خاطراتی از امام(ره) نداشتند اما آنچنان شوری در کارهای آنهاست که انسان را به وجد می‌آورد. به جرات می‌گویم آثاری که امشب در بخش کوتاه، نیمه‌کوتاه و مستند انتخاب می‌شوند به‌شدت آثار درخوری هستند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت:شاید ما یاد نگرفته‌ایم که یک اثر فرهنگی را نمی‌توان سفارش داد. یک مدیر فرهنگی خوب، فردی است که به هنرمند اجازه دهد کار خودش را انجام دهد و آن بخش را که نزدیک به خواسته‌اش است تقویت کند.به همین منظور است که می‌بینیم در بخش‌های مختلف کارهای سفارشی غالبا کارهای درخور و مناسبی از آب در نمی‌آید.

کد خبر 124030

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز