همشهری آنلاین: کارشناس مسوول تغذیه مرکز بهداشت استان یزد گفت: از آنجایی که اسیدهای چرب برای رشد فکری و تکامل سلولهای مغزی بسیار مناسب است، می‌تواند منجر به افزایش بهره هوشی در بین کودکان و نوجوانان شود.

خشکبار

یوسف نقیایی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت: خشکبار به دو دسته تقسیم می‌شوند که دسته‌ی اول میوه‌های خشک و برگ‌ها مانند کشمش، خرما، انواع برگه‌های زردآلو و انجیر خشک را شامل می‌شود و دسته دوم مغزها مانند بادام، پسته و گردو هستند.

وی اضافه کرد:‌ دسته اول عمدتا حاوی قندهای میوه مانند پروفروکتوز هستند که قند میوه محسوب می‌شوند و علاوه بر آن حاوی مقدار قابل توجهی فیبر ‌و انواع ویتامین‌ها از جمله ویتامین A و مقداری ویتامین گروه B نیز هستند که در مقایسه با میوه‌جات مقدار قند‌ آنها بیشتر بوده ‌و مقدار ویتامین در آنها کاهش می‌یابد.

وی گفت: اسیدهای چرب برای رشد فکری و تکامل سلولهای مغزی بسیار مناسب بوده و سوخت و انرژی مورد نیاز را فراهم می‌کند و با توجه به اینکه که این اسیدهای چرب در مغزها موجود است، می‌تواند سبب افزایش بهره هوشی در بین کودکان و نوجوانان شود.

نقیایی،‌ انرژی قابل توجه در هر واحد غذایی را از مزایای مصرف خشکبار عنوان کرد و افزود: به عنوان مثال‌ حدود 30 گرم کشمش که یک واحد از این گروه است حدود 60 کیلوکالری انرژی دارد بنابراین مصرف خشکبار در افراد بزرگسال باید با احتیاط مصرف شود تا منجر به افزایش وزن و چاقی نشوند.

کد خبر 123984
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز