گروه بین‌الملل: دولت عراق در جستجوی عوامل ضبط و انتشار فیلم لحظات اعدام صدام است.

در پی انتشار این فیلم بر روی شبکه اینترنت تعدادی از قبایل عراق و هواداران صدام نسبت به جدل لفظی وی با حاضران در مراسم اعتراض کردند. در این خصوص سامی العسگری مشاور نخست‌وزیر عراق اظهار داشت که بگو‌مگوی صدام با حاضران در مراسم اعدام باعث خشم طایفه‌ای شده است.
از سوی دیگر واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه الجزیره اعلام کرد که آمریکایی‌ها مخالف اعدام صدام در روز عید قربان بودند. بنا بر این گزارش یک مقام رسمی عراقی به شرط عدم افشای نامش به  خبرگزاری رویترز گفت که زلمای خلیل‌زاد سفیر آمریکا در عراق در این خصوص با نوری مالکی نخست‌وزیر عراق صحبت کرد و حتی شرایط سختی را برای در اختیار قرار دادن صدام به عراقی‌ها پیش روی آنها گذاشت که با اصرار عراقی‌ها و انجام همه مراحل قانونی سرانجام آمریکایی‌ها موافقت کردند که صدام را تحویل دهند. این مقام عراقی گفت که آمریکایی‌ها مایل بودند صدام حدود پانزده روز دیگر اعدام شود.
سیاست شبکه‌های عربی
شبکه‌های خبری کشور‌های عربی در یک اقدام مشابه به انعکاس اخبار منفی از اعدام صدام اقدام می‌کنند. در حالی که بسیاری از مردم عراق و دیگر کشور‌ها از اعدام صدام راضی بوده و ابراز شادمانی می‌کنند به گزارش واحد مرکزی خبر شبکه خبری الجزیره فقط به پخش مراسم سوگواری برای صدام در زادگاه وی و اردن، فلسطین و پاکستان اقدام می‌کند. شبکه العربیه نیز با پخش تظاهرات طرفداران صدام در بخش‌هایی از عراق و فلسطین و دیگر کشور‌های عربی به گونه‌ای برخورد می‌کند که گویی مردم کشور‌های عربی از اعدام صدام ناراضی هستند.
در همین حال با پخش اخبار و تحلیل‌هایی در برخی از رسانه‌های عربی مبنی بر مقابله شیعیان و اهل تسنن در عراق که هدفی جز اوج گیری درگیری‌های قومی در این کشورندارد، دیروز جلال طالبانی رئیس‌جمهوری  عراق گفت که دولت از همه عراقی‌ها اعم از شیعه و سنی دفاع می‌کند و فرقی برای حقوق آنها قائل نیست.
16 هزار کشته در یک سال
با پایان سال میلادی دیروز اعلام شد که طی سال 2006 افزون بر 16 هزار عراقی به قتل رسیدند.
به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتد‌پرس آمار وزارتخانه‌های کشور، دفاع و بهداشت عراق نشان می‌دهد که 14 هزار و 198 غیرنظامی، هزارو348 نیروی پلیس و 627 ارتشی در جریان خشونت‌های سال گذشته عراق کشته شدند.
کد خبر 12385

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز