مخالفت نمایندگان مجلس با طرح انتخاب شهرداران توسط وزارت کشور همچنان ادامه دارد.

 اما تازه‌ترین اظهارنظر درباره این طرح، گفته‌های عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی است که از مخالفت اکثریت اعضای فراکسیون مدیریت شهری و دیگر نمایندگان با این طرح خبر می‌دهد.احد خیری در گفت‌وگو با سما، گفت: بسیاری از دوستان عضو فراکسیون مدیریت شهری مخالفت خود را با مصوبه کمیسیون شوراها اعلام کرده‌اند و من معتقدم چنین طرحی، هیچگاه در مجلس رای نخواهد آورد.

وی افزود: انتخاب شهرداران با پیشنهاد وزارت کشور، آن هم در شهرهای بزرگ مشکلات را بیشتر می‌کند و به ضرر مردم خواهد بود. البته شاید این طرح برای برخی از شهرهای بسیار کوچک و با جمعیت کم، مشکل زیادی ایجاد نکند اما در نهایت مصوبه کمیسیون شوراها با اقبال نمایندگان مواجه نخواهد شد.

چندی پیش نیز رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی، طرح انتخاب شهرداران توسط وزارت کشور را باعث محدودیت و تضعیف شوراها دانسته و تاکید کرده بود: هر کاری را که شوراها و حضور مردم را تضعیف ‌کند، قبول نداریم.

محمدحسین مقیمی طرح مصوب کمیسیون شوراها مبنی بر انتخاب شهرداران توسط وزارت کشور را برگشت به عقب دانسته و تصریح کرده بود: امروز در کشور ما، شورای شهر به‌عنوان نماینده منتخب مردم برای حکومت محلی، شهردار را انتخاب می‌کند و در این راه نباید به عقب برگردیم. وی به‌نظر همکاران خود نیز اشاره کرده و گفته بود: طرحی توسط نمایندگان به مجلس ارائه شد مبنی بر اینکه شهرداران شهرهای بالای 200 هزار نفر، به‌جای اینکه توسط نمایندگان مردم در شوراها انتخاب شوند، خود مردم آنها را تعیین کنند اما طراحان دنبال این نبودند که وزارت کشور شهردار را انتخاب کند.

با انتخاب شهردار توسط وزارت کشور مخالفیم

در همین ارتباط نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از طرح مصوب کمیسیون امور داخلی و شوراها اذعان داشت: درصورت بازگشت به قوانین قبلی، قاعدتا مبانی قانون اساسی که بر اختیارات شوراها تاکید دارد، سلب خواهد شد و این اتفاق خلاف قوانین است.

علیرضا محجوب ضمن بیان این مطلب گفت: امیدوارم اعضای کمیسیون شورا واقعا چنین کاری نکرده باشند، چرا که تعداد زیادی از نمایندگان مجلس همچون من از این اتفاق بی‌خبریم اما اگر چنین باشد قطعا با آن مخالفت خواهیم کرد. وی طرح انتخاب شهردار توسط وزارت کشور را قانونی منسوخ دانسته و خاطرنشان کرد: شهرداران، منتخب شوراها هستند و قاعدتا بازگرداندن این وضع که وزارت کشور کماکان قائم مقام شوراها باشد، سلب مبانی قانون اساسی است.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از طرح‌های پیشنهادی برای تغییر در نحوه انتخاب شهرداران گفت: معتقدم به صلاح نیست تمام قدرت در اختیار دولت قرار بگیرد.محمد دهقان خاطرنشان کرد: اگر شورا نتواند شهردار انتخاب کند خاصیت دیگری ندارد؛ ضمن اینکه در این صورت اختلافات بین شورا و شهرداری زیاد می‌شود.

وی اذعان داشت: با آنچه کمیسیون شوراها تصویب کرده موافق نیستم. شوراها طبق اصل103 قانون اساسی مسئولیت نظارت بر عملکرد شهرداری‌ها را دارند و مصوباتشان در شهرها لازم الاجراست. وقتی انتخاب شهردار در اختیار شورا نباشد و به دولت واگذار شود عملا شوراها بی‌رمق و ناکارآمد می‌شوند. همچنین ممکن است خواسته‌های شوراها از سوی شهردار انتخابی دولت تامین نشود و رو به استیضاح و ایجاد اختلافات و درگیری‌های جناحی بیاورند. از طرفی درست نیست که همه قدرت در یک بخش متمرکز شود.

کد خبر 123757

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز