علی شاکری: لیگ برتر بسکتبال باشگاه‌های ایران درحالی فردا با انجام 6‌بازی در تهران و شهرهای اصفهان، قزوین، ماهشهر و شیراز آغاز می‌شود که ترکیب برخی ازتیم‌های فصل قبل و به‌خصوص مهرام قهرمان باشگاه‌های ایران و آسیا دچار تغییرات بسیاری شده است.

ورزش - بسکتبال

 رفتن مصطفی هاشمی از مهرام به جنوب و آمدن مهران شاهین‌طبع از صبامهر قزوین به مهرام باعث شد تا پتروشیمی ضلع سوم مثلث قهرمانی در این فصل در کنار ذوب‌آهن و مهرام محسوب می‌شود.

ذوب‌آهن نایب قهرمان 2سال گذشته برخلاف مهرام و پتروشیمی تغییری در کادرفنی نداشته اما این تیم پرسابقه اصفهانی نیز از تغییرات مصون نمانده و از دست دادن جابر روزبهانی را با جذب آفاق جبران کرده است. جابر پس از سال‌ها بازی در اصفهان به مهرام پیوست و آفاق هم از مهرام راهی حاشیه زاینده‌رود شد.

دیگر تیم‌های فصل پیش ازجمله شهرداری گرگان ، توزین الکتریک کاشان و صبامهر که به کاسپین تغییر اسم داده هم همانند تیم‌های مطرح هرکدام به نوعی مشمول این تغییرات بوده‌اند. توزین با جذب یک سرمربی و2 بازیکن صرب رنگ و بوی تمام بالکانی به‌خود گرفته است. از سوی دیگر اسدالله کبیر مربی سرشناس گرگانی پس از سال‌ها دوری به گلستان بازگشت. با این وجود لیگ برتر بسکتبال درحالی فعالیت خود را با بازگشت تیم ملی از بازی‌های آسیایی از سرمی‌گیرد که هنوز تعدادی از تیم‌ها ترکیبی ناقص داشته و نتوانسته‌اند ترکیب خود را قبل از شروع بازی‌ها کامل کنند و برخی از تیم‌ها هم در انتظار بازیکنان خارجی خود به‌سر می‌برند که ویزایشان برای ورود به ایران آماده نبوده است.

البته این شرایط متوجه کل تیم‌های شرکت‌کننده در رقابت‌های لیگ برتر بسکتبال ایران در فصل جاری نمی‌شود وبه نوعی تیم‌های باسابقه‌تر و مدعی از ماه‌ها پیش تقریبا ترکیب اصلی خود را شناخته‌اند و نهایتا در خلال بازی‌ها یک یا 2بازیکن دیگر را نیز به جمع خود خواهند افزود. از این دسته از تیم‌ها می‌توان ازتیم‌های مهرام، پتروشیمی، ذوب‌آهن، دانشگاه آزاد اسلامی و توزین الکتریک کاشان یاد کرد که در زمره تیم‌های موفق دوره پیش بوده‌اند. طبق روال سال قبل در این فصل هم همه تیم‌ها می‌توانند 3 بازیکن خارجی به خدمت بگیرند ولی هنگام بازی، تنها مجاز به استفاده از 2‌بازیکن خواهند بود.

در هفته نخست از مسابقات لیگ برتر باشگاه‌های ایران برنامه بازی‌ها به شکلی چیده شده است که تهران با 3‌سهمیه میزبان 2بازی خواهد بود.

درحالی که پویای تهران در نخستین حضورش در لیگ برتر باشگاه‌های ایران در اصفهان میهمان ذوب‌آهن اصفهان است، دو نماینده دیگر تهران نیز مهرام و دانشگاه آزاد در سالن آزادی به‌ترتیب میزبان ملی حفاری اهواز و شهرداری گرگان خواهند بود. در ماهشهر پتروشیمی با تیم تازه وارد به لیگ برتر راه و ترابری قم دیدار می‌کند. راه و ترابری با اینکه با عباس مرشدی (بازیکن سابق تیم ملی) با قهرمانی در مسابقات دسته اول به لیگ برتر رسیده، اما او جای خود را بلافاصله پس از این کار بزرگ به عباس آقاکوچکی داده است که تجربه همراهی بسیاری ازتیم‌های لیگ برتری ازجمله آرارات تهران را دارد.

کاسپین قزوین همان تیم صبامهر است که تغییر نام داده؛ تیمی که هنوز بدهکار مربیان و بازیکنان فصل پیش خود است و به همین دلیل تحت فشارفدراسیون چاره‌ای برایش جز تغییر نام برای ادامه فعالیت نبود. این تیم فردا در خانه میزبان نماینده شهرکرد خواهدبود. در شیراز نیز 2تیم پاسارگاد و لوله آ.اس جای خود را در این فصل به تیم BA داده‌اند. قبلا قراربود این شهر با تیمی به نام حافظ و سعدی وارد لیگ برتر شود، اما در آخرین روزها این تصمیم عوض شد و بدین‌‌ترتیب BA در هفته اول میزبان توزین الکتریک کاشان است.

مهرام با ترکیب جدید

مهرام، قهرمان چندساله لیگ برتر در این فصل با از دست دادن آیدین کبیر، مهدی اسماعیلی و حامد آفاق توانست با جواد داوری، بابک نظافت و جابر روزبهانی به توافق برسد. این جدا از تغییرات در کادر فنی این تیم بود که معلوم نشد چگونه هاشمی و گنجی پس از سال‌ها همکاری و رضایت از همدیگر یکباره به آخر خط همکاری با یکدیگر رسیدند؟ حال باید منتظربود و دید آیا مهرام با شاهین‌طبع به‌عنوان بهترین جایگزین هاشمی می‌تواند همچون سال‌های قبل به موفقیت‌های خود در داخل و خارج از کشور ادامه دهد یا خیر؟ مهرام امسال بدون شک جدا از ذوب‌آهن رقیب همیشگی‌‌اش رقابت سختی هم با پتروشیمی خواهد داشت که با پیوستن مصطفی هاشمی تیمی در اندازه‌های قهرمانی بسته است.حمیدرضا صمدزاده سرپرست مهرام در مورد بازیکنان خارجی این تیم در این فصل می‌گوید: «با رفتن جکسون و رومن ووودز 2 بازیکن آمریکایی فصل پیش با 2بازیکن دیگر از این کشور به توافق رسیده است که هم‌اکنون یکی از آنها در تهران به‌سر می‌برد و به احتمال زیاد در بازی مقابل ملی حفاری به میدان خواهدرفت و دیگری هم به‌زودی در تمرینات این تیم حاضر خواهد شد».

در غیاب صمد نیکخواه بهرامی که همچنان به‌دلیل مصدومیت وضعیتی مبهم برای رسیدن به بازی‌های نیم فصل دارد، مهرام موفق به حفظ بازیکنان فصل قبل خود کاوه نورافزا، افشین آریا جو، سعید رزقی، مهراد آتشی و مهدی کامرانی شده است.

ذوب‌آهن با کمترین تغییر

ذوب‌آهن اصفهان نایب قهرمان دوره پیش با کمترین تغییر با فرزاد کوهیان همچنان امیدوار به حضور در مثلث مدعیان قهرمانی است. ذوب‌آهن که به‌زودی همراه با مهرام باید در مسابقات باشگاه‌های غرب آسیا شرکت کند به جز روزبهانی موفق به حفظ تمامی بازیکنان فصل قبل خود ازجمله کرم احمدیان، آرن داوودی، اوشین ساهاکیان، علی باهران و محمدرضا اکبری شده است وبا آمدن آفاق و عثمان باروی سنگالی و یک بازیکن خارجی دیگر که به‌زودی به جمع نفرات این تیم اضافه خواهد شد توانایی این را دارد که در رقابت داغ در راه قهرمانی با 2تیم مهرام و پتروشیمی یکی از3 سکو برتر این فصل را نشانه رود. کوهیان مهم‌ترین هدف‌گذاری این تیم را در گفت‌وگوی کوتاه با همشهری حضور در جمع 3 تیم برتر بازی‌های امسال خوانده است.

پتروشیمی به‌دنبال قهرمانی

پتروشیمی که در2 سال گذشته و پس از رفتن هاشمی از گردونه مدعیان قهرمانی به‌طور موقت خارج شده بود با بازگشت دوباره او و تغییرات بسیار نسبت به فصل پیش پس از 2 نایب‌قهرمانی در سال‌های نه‌چندان دور این بار به ‌دنبال قهرمانی است وبا چنین هدفی، تیم قدرتمندی را برای این فصل تدارک دیده است. پتروشیمی به همین دلیل زودتر از سایر تیم‌ها با جذب بازیکنان جدید داخلی و خارجی تیمش را بست و تمرینات آماده‌سازی‌‌‌اش را جلوتر از بقیه تیم‌ها شروع کرد. برگرداندن وینسنت جونزو جذب سامان ویسی، بنی‌کوچویی، آیدین کبیر، حامدسهراب نژاد، هومن رضایی و محمد شاهسوند از سوی هاشمی در این راستا بوده است. آنها هم مثل بسیاری ازتیم‌های دیگر با وسواس به‌دنبال جذب بازیکن دوم خارجی خود هستند.

نگاهی به سایر تیم‌ها

به‌جز 3 مدعی قهرمانی - مهرام، ذوب‌آهن و پتروشیمی- بعید به‌نظر می‌رسد که 9 تیم دیگر توانایی رقابت با این 3 تیم پرمهره و با امکانات را داشته باشند. در جمع این تیم‌ها نیز پیش‌بینی می‌شود تیم‌های توزین الکتریک کاشان و دانشگاه آزاد و تا حدودی راه و ترابری قم ‌بتوانند جدی‌تر از بقیه نیم‌نگاهی به حضور در مراحل پایانی پلی‌آف (حذفی) داشته باشند. توزین الکتریک در کنار چند بازیکن خوب داخلی با جذب ولادوجورجویچ به‌عنوان سرمربی از صربستان و 2بازیکن از این کشور به‌نام‌های ننادمیشانوویچ و زلاتکوژووانویچ در پست‌های 5 و یک به مقامی بالاتر از فصل پیش می‌اندیشد. راه وترابری قم نیز که با 2ملی‌پوش بسکتبال ایران- ایمان زندی و اصغر کاردوست- به توافق رسید و با بودن توماج کریمی و 2 بازیکن آمریکایی ویتالی مارش و آنتونی سیسه به گفته آقاکوچکی سرمربی‌‌اش در هدف‌گذاری‌‌اش به حضور در جمع 6 تیم برتر بازی‌ها می‌اندیشد. دانشگاه آزاد هم اگرچه مثل سال پیش فاقد بازیکن مطرح داخلی است اما مهران حاتمی با جوانان با‌آتیه‌ای چون فرید اصلانی، وارطان و نوید فراهانی در کنار
3 بازیکن آمریکایی کوین شفارد که یکی از بهترین خارجی‌های لیگ بود و 2 بازیکن دیگر خارجی‌‌اش حداقل به مقام پنجمی سال گذشته‌‌اش فکر می‌کند. شهرداری گرگان یکی از تیم‌های باسابقه لیگ برتر این بار با تیمی جوان و با آتیه و کاملا بومی با اسدالله کبیر با نگاه به آینده گام به بازی‌ها می‌گذارد.

کبیر با اعتراف به این امر می‌گوید: «در این خصوص با مسئولان باشگاه به توافق رسیدیم و با 550 میلیون تومان نمی‌توان به جنگ تیم‌های میلیاردی رفت و حتی برای آنکه با تماشاگران پرشور گرگانی هم به مشکل نخوریم، با آنان نیز تشکیل جلسه دادیم و آنها هم قرار شد برای رسیدن به این هدف ما را یاری دهند». همه امید کبیر برای ماندن در لیگ به 2 بازیکن خارجی این تیم الکساندرکالیچ از کرواسی و آیان یانگ از ترینیداد وتوباگوست. پویا دیگر تیم تازه‌وارد به لیگ برتر، کاسپین قزوین، تیم مستعد و بومی شهرکرد، ملی حفاری اهواز وBA شیراز هم شرایطی کاملا کم و بیش و مشابه با شهرداری گرگان در این فصل از لیگ برتر دارند.

کد خبر 123684

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز