گروه سیاسی: منوچهر متکی وزیر سابق امورخارجه، گفته‌های معاون اول رئیس‌جمهور درباره برکناری با هماهنگی قبلی را تکذیب کرد.

mottaki

منوچهر متکی با تکذیب ادعاهای مطرح شده در مراسم تودیع وزیر امور خارجه مبنی بر آگاهی قبلی او از تعیین سرپرست وزارت امور خارجه، در گفت‌وگو با مهر بر ضرورت رعایت صداقت در گفتار به‌ویژه از سوی مسئولان تاکید کرد.وزیر سابق امور خارجه با اشاره به دیدار خود با احمدی‌نژاد در شب سفر به سنگال و تبادل نظر با وی درباره موضوع این سفرها، گفت که هرگز در جریان تعیین فردی به فاصله 24 ساعت بعد از عزیمت به ماموریت و مضحک‌تر از آن، تعیین روز تودیع و معارفه قرار نگرفته است.
منوچهر متکی این نحوه برخورد در برکناری یک وزیر حین انجام ماموریت را غیراسلامی، خارج از عرف سیاسی و دیپلماتیک و توهین آمیز خواند.

متکی می‌دانست؟ نمی‌دانست؟

اشاره منوچهر متکی به گفته‌های محمدرضا رحیمی در مراسم تودیع و معارفه وزیر سابق و سرپرست کنونی وزارت امور خارجه در باغ ملی است.روز شنبه در مراسمی که خلاف اعلام قبلی، منوچهر متکی به‌عنوان وزیر سابق در آن غایب بود و رئیس‌جمهور نیز از ابتدا قرار نبود که در این مراسم شرکت کند، معاون اول رئیس‌جمهور سخنرانی کرد و درباره اینکه چرا در زمانی که متکی در سفری کاری بوده است، حکم برکناری‌اش صادر شده است؟ گفت: هرگز چنین نیست و چنین نخواهد بود. صحبت مشروحی میان متکی و رئیس‌جمهور قبل از سفر سنگال شکل گرفت و وقتی وی به سنگال رفت، می‌دانست که صالحی در چنین روزی معارفه می‌شود و این اتفاق خواهد افتاد.

رحیمی ادامه داد: اینکه گفته می‌شود درحالی‌که او در سفر بوده‌ چنین تصمیمی گرفته شده هرگز چنین نبوده است. هیچ مسئولی بدین وضع از مسئولیتش خداحافظی نمی‌کند چون جنبه اخلاقی ندارد.واکنش دیروز متکی به سخنان رحیمی، نخستین واکنش وزیر معزول از ابتدای ماجرای برکناری‌اش حین سفر دیپلماتیک بود.

قرار بود دوشنبه برگردد

ساعتی بعد اما مجتبی ثمره‌هاشمی دستیار ارشد رئیس‌جمهور گفت که شنبه هفته گذشته با متکی درباره تغییر صحبت ‌شده و او نیز آمادگی خود را اعلام کرده است. ثمره‌هاشمی در بیان جزئیات بیشتر این ماجرا تاکید کرد: ایشان [متکی] قرار بود در روز دوشنبه از سفر سنگال به تهران برگردند و با توجه به این موضوع نیز روز دوشنبه این موضوع اعلام شد.

دستیار ارشد رئیس‌جمهور که به تبحر در امور وزارت خارجه شهرت دارد، در حاشیه اجلاس وزرای زن کشورهای اسلامی، درجمع خبرنگاران در مورد معرفی صالحی - که در حال حاضر سرپرستی وزارت خارجه را برعهده دارد - از سوی رئیس‌جمهور به‌عنوان وزیر خارجه به مجلس شورای اسلامی، گفت: صبر کنید.

با حفظ حرمت

دیروز مجلس هم از ماجرای برکناری ناگهانی وزیر امور خارجه بی‌تفاوت نگذشت. اولین واکنش را رئیس مجلس شورای اسلامی داشت که تاکید کرد: حق این بود که چنانچه قصد بر جابه‌جایی بود با حفظ حرمت انجام گیرد نه حین سفر وزیر امور خارجه به خارج از کشور. از سوی دیگر 15 نماینده مجلس شورای اسلامی در تذکری کتبی به رئیس‌جمهور موضعی هماهنگ با رئیس مجلس گرفته و خواستار رعایت حرمت مسئولان نظام شدند.

کد خبر 123543

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز