گروه اقتصادی: بانک مرکزی، گزارش وضعیت شاخص‌های اقتصادی ایران در بهار 1389 را منتشر کرد اما جای رشد اقتصادی کشور که اعلام نرخ آن از نیمه دوم سال 1387 متوقف شده است، باز هم خالی ماند تا وعده محمود بهمنی، رئیس‌کل بانک مرکزی، عملی نشود.

به گزارش همشهری، گزارش بانک مرکزی از نماگرهای اقتصادی ایران در 3‌ماهه نخست سال 1389 نشان می‌دهد که نرخ تورم در 12ماهه منتهی به خرداد9.4 درصد و نرخ رشد نقدینگی در بهار امسال 4.7  درصد بوده است. این گزارش اشاره‌ای به رشد تولید اقتصادی ایران نمی‌کند درحالی‌که آخرین نرخ رشد اقتصادی ایران مربوط به نیمه اول سال 1387 می‌شود که با نفت 2.3 درصد و بدون نفت2.7  درصد بوده است.

مردادماه امسال محمود بهمنی، رئیس‌کل بانک مرکزی ایران در پاسخ به خبرنگار همشهری وعده داده بود تا در گزارش آینده بانک مرکزی نرخ رشد اقتصادی و ارزش افزوده سایر بخش‌ها اعلام خواهد شد اما از آن زمان تا‌کنون به‌رغم انتشار گزارش‌های فصل‌های زمستان 88 و بهار 89 این وعده رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام نشده است.

به گزارش همشهری، هرچند مقامات بانک مرکزی پیش‌تر اعلام کرده بودند که علت تاخیر بانک مرکزی در اعلام رسمی نرخ رشد اقتصادی ناشی از اختلاف نظر این بانک با وزارت صنایع در برآورد ارزش افزوده بخش صنعت و معدن است اما تاخیر 21ماهه در اعلام رسمی نرخ رشد اقتصادی نشان می‌دهد که اقتصاد ایران در 2سال اخیر با کندی شدید رشد اقتصادی مواجه بوده است؛ به‌گونه‌ای که برخی برآوردهای تایید نشده نشان می‌دهد نرخ رشد اقتصادی ایران به0.57 درصد رسیده است. براساس قانون برنامه چهارم توسعه نرخ رشد تولید ناخالص داخلی به‌طور متوسط 8 درصد پیش‌بینی شده است؛ نرخی که دولت باید دست‌کم در طول اجرای برنامه پنجم توسعه به آن دست یابد.

در آمارهای رسمی بانک مرکزی درباره نماگرهای اقتصادی ایران در بهار 89، ارزش افزوده بخش‌های نفت، کشاورزی، صنایع و معادن، ساختمان و خدمات و نیز وضعیت تشکیل سرمایه ثابت ناخالص هم در بخش خصوصی و هم دولتی، از نیمه دوم 1387 تا‌کنون حذف شده است. براساس این گزارش، تولید و صادرات نفت ایران در بهار 1389 نسبت به بهار سال قبل به‌ترتیب با1.6و 2.9 درصد افت به3.255 و1.997  میلیون بشکه در روز رسیده است.

همچنین تولید برق ایران در بهار سال‌جاری نسبت به بهار پارسال با رشدی 24‌درصدی همراه بوده است که باید دید آیا این رشد تولید در فصل‌های دیگر سال ثابت خواهد ماند یا نه؟

 رشد 22.4 درصدی صدور پروانه‌های ساختمانی در مناطق شهری ایران

گزارش بانک مرکزی درباره شاخص ساختمان نشان می‌دهد که تعداد پروانه‌های ساختمانی صادره در مناطق شهری ایران در بهار امسال نسبت به بهار 1388 با 22.4درصد رشد به 42 هزار و 471 فقره رسیده است.

براساس این گزارش تعداد پروانه‌های صادره در مناطق شهری تهران، با 72 درصد رشد به 4 هزار و 431 فقره افزایش یافته است که البته به‌نظر می‌رسد این روند صدور پروانه‌های ساختمانی در پایان سال نتواند رکورد صدور 24هزار و 930 پروانه ساختمانی در تهران را جابه‌جا کند. پیش‌تر وزارت مسکن و شهرسازی از رشد 45 درصدی صدور پروانه‌های ساختمانی در مناطق شهری ایران خبر داده بود که آمارهای بانک مرکزی نشان از رشد22.4 درصدی دارد که اندکی کمتر از نصف برآورد وزارتخانه یادشده است.

کد خبر 122823

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز