گروه اقتصادی: یکشنبه 14 آذر قرار است براساس دستور کار هفتگی مجلس، تکلیف مواد به‌جامانده لایحه برنامه پنجم توسعه از جمله سرنوشت صندوق توسعه ملی و ترکیب مجمع عمومی بانک مرکزی در صحن علنی مجلس روشن شود.

به گفته یکی از اعضای کمیسیون تلفیق مجلس، در نشست صبح دیروز این کمیسیون پس از بحث و بررسی مصوبه مجلس درخصوص اعضای مجمع عمومی بانک مرکزی، سرانجام قرار شد تا مصوبه مجلس بدون تغییر به شورای نگهبان ارسال شود.از سوی دیگر یک عضو کمیسیون تلفیق برنامه پنجم گفت: اساسنامه صندوق توسعه ملی به احتمال زیاد به‌عنوان یک بند به لایحه برنامه پنجم توسعه افزوده می‌شود.

به گزارش ایرنا، جعفر قادری اظهار داشت: دولت یک بند از لایحه برنامه پنجم را به ساز و کار تشکیل صندوق توسعه ملی اختصاص داده است که مجلس می‌تواند اساسنامه این صندوق را در قالب آن تعیین کند. وی با بیان اینکه دولت لایحه‌ای نیز تحت عنوان اساسنامه صندوق توسعه ملی به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرده است، افزود: به‌دلیل اینکه بررسی این لایحه نیازمند تشکیل جلسه کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس است، به احتمال زیاد اساسنامه صندوق در قالب لایحه برنامه پنجم تصویب می‌شود.

وی درباره ایرادهای شورای نگهبان به لایحه برنامه پنجم توسعه نیز گفت: شورای نگهبان به‌صورت غیررسمی نظرات خود را درباره مواد تصویب شده به مجلس اعلام کرد اما اعلام نظر رسمی به بعد از ارسال رسمی مصوبات موکول شد. او در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه تاکنون 8 ماده از 20ماده مسکوت‌مانده در کمیسیون بررسی شده است، گفت: با توجه به اینکه مجلس امروز - یکشنبه - به بررسی مواد مسکوت‌مانده می‌پردازد، بعید می‌دانم که بررسی 20 ماده مسکوت‌مانده در کمیسیون به اتمام برسد.

قادری گفت: یکی از این مواد در مورد مصوبات مجلس درخصوص تغییر ترکیب مجمع عمومی بانک مرکزی بود که به‌دلیل آنکه تذکرات قانونی نمایندگان بعد از تصویب این قانون مطرح شده است قرار شد این ماده بدون تغییر به شورای نگهبان ارائه شود تا بعد از ایرادات شورای نگهبان در مجلس اصلاح شود. وی افزود: یکی دیگر از مواد در این رابطه بود که قضات باید با تایید و حکم مقام قضایی در استان یا مقامات ملی، فعالیت بنگاه‌ها یا واحدهایی را به‌دلیل عدم‌پرداخت بهای خدمات و یا هزینه استفاده از کالاها، متوقف کنند.

یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که در جلسات علنی این هفته مجلس 22 ماده بلاتکلیف مانده از لایحه برنامه پنجم توسعه به همراه مواد اصلاحی شورای نگهبان نسبت به این لایحه بررسی خواهد شد. به گزارش خانه ملت، حسین سبحانی‌نیابا تاکید بر تنظیم لایحه بودجه سال آینده بر مبنای برنامه پنجم توسعه، گفت: به همین دلیل مجلس سعی دارد این هفته لایحه برنامه پنجم را نهایی کند.وی با تاکید بر اینکه دولت باید طبق قانون تا 15 آذرماه لایحه بودجه را به مجلس ارائه دهد، افزود: تا‌کنون دولت هیچ زمانی را برای ارائه لایحه بودجه به مجلس اعلام نکرده است.

کد خبر 122306

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز