چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۹ - ۲۰:۲۵
۰ نفر

فریبا خانی: در روزهای دودزده تهران وقتی هوا پر از ذرات آلاینده بود، به دیدن نمایشگاه پیشگامان هنر نوگرای ایران رفتم.

دوچرخه 581

این نمایشگاه به منظور تجلیل از استادان محمود جوادی‌پور و احمد اسفندیاری در موزه هنرهای معاصر برگزار شده است‌...

باور کنید بعد از دیدن تابلوها احساس می‌کنم در مرغزاران سبز و در آسمان آبی غوطه‌ورم. دیگر سرفه نمی‌کنم. احساس خستگی ندارم و ریه‌هایم پر از اکسیژن می‌شود. و این خاصیت هنر است.

موزه هنرهای معاصر
  ساعت 9 صبح

یک ساعت زودتر رسیده‌ام‌...هوا به شدت آلوده است. انگار کلاغ سفید گزارشگر سیاه شده است و دیگر فرقی با کلاغ‌های این شهر ندارد.

در نمایشگاه‌های گوناگون کارهای این دو هنرمند را دیده بودم.

استاد احمد اسفندیاری و محمود جوادی پوراز اولین کسانی بودندکه سعی کردند هنر نقاشی ایران را متحول کنند.

این نمایشگاه شامل400 اثر از این دو استاد است. این آثار لبریز از جست‌وجوگری این دو هنرمند در طول زندگی‌شان است. به زودی یک کتاب هم درباره زندگی این دو هنرمند از سوی موزه هنرهای معاصر منتشرمی‌شود.

محمود جوادی پور، متولد 1299است. علاوه بر نقاشی، یکی از پیشگامان هنر گرافیک ایران هم هست‌...آثار گرافیکی جالبی از او در نشریات مختلف کار شده است. آثار درخشانی در زمینه تک چهره‌سازی و منظره پردازی دارد‌...این آثار چون «کارگاه کوزه‌گری» و «بازار»، منتهای حوصله و دقت در جزئیات را نشان می‌دهد. این هنرمند به نمایش آداب اجتماعی ایران و فضای بومی در آثار خویش پرداخته است.

احمد اسفندیاری دیگر استاد پیش‌کسوت متولد 1301و از پیشگامان هنر نوگرای ایران و فارغ‌التحصیل دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است .

احمد اسفندیاری پس از پایان تحصیلات به مدت 15سال در دبیرستان‌ها به تدریس نقاشی و ادبیات پرداخت. آثارش در دوره‌ای به «سبز آبی‌ها» مشهور بوده که از کاشی‌های معرق و نقوش پارچه الهام گرفته و از مهم‌ترین دوره‌های کاری اوست .

در ابتدای نمایشگاه، پرتره‌ها و عکس‌هایی از این دو هنرمند را می‌بینیم. شنیده‌ام این دو هنرمند هم دانشگاهی بوده‌اند.

استاد احمد اسفندیاری در کتاب پیشگامان نقاشی معاصر ایران می‌گوید: «در جوانی می‌خواستم شاعر بشوم و بعد نقاش شدم.»

و در جایی دیگر می‌گوید: «اگر قرار باشد یک بار دیگر به دنیا بیایم حتماً موزیسین می‌شدم.» به همین خاطر شاید، شعر و موسیقی از تابلوهای این هنرمند فوران می‌کند. استاد اسفندیاری در بیشتر تابلوهایش عاشق رنگ سبز آبی است. او تصویرهای انتزاعی مختلفی خلق کرده‌...در آثار او ریتم های تکرار شونده یک حالت موسیقایی به ببیننده منتقل می‌کند. بیننده در بیشتر آثار این هنرمند با جریان سریع خطوط درهم تنیده رو به روست که سرتاسر پرده را پوشانده است. چشم در کارهای او مدام حرکت دارد.

تابلوهای استاد اسفندیاری در هر نمایشگاهی به راحتی قابل تشخیص است.

دوچرخه 581

گرافیک و نقاشی

مهدی حسینی در معرفی استاد جوادی پور می نویسد:«استاد محمود جوادی‌پور یکی از اولین هنرمندانی است که گرافیک را به شیوه امروز در تاریخ 1320بنا نهاد‌...

او از نخستین هنرمندانی است که پوسترهایی را برای نشریات زمان خودش طراحی کرده است.

کارهای چاپی بر روی لینولیوم او دیدنی است. کنده‌کاری روی لینولیوم به لحاظ در دسترس بودن و سادگی در اجرا دستمایه بسیاری از نقاشان از جمله پابلو پیکاسو بوده است و به واسطه خاصیت انعطاف پذیری که لینولیوم دارد مغار به راحتی روی سطح لینولیوم می‌چرخد و بافت و شیارهای روانی از خط به جا می‌گذارد. این کیفیت به هنگام انتقال مرکب چاپ روی لینولیوم و گرفتن چاپ از آن تأثیر بسزایی دارد و گردش خطوط به مراتب نرم‌تر، ساده‌تر و متنوع‌تر از کنده‌کاری روی چوب است.

دوچرخه 581

 استاد جوادی پور به درایت از این ویژگی کنده کاری روی لینولیوم بهره برده و فضاهای متنوعی از خط، بافت، پویایی و حرکت را در این دسته از آثارش رقم زده است .

یک نمونه درخشان از مجموعه چاپ‌های دستی استاد، «رامشگران» است که در سال 1337خورشیدی به هنگام اقامت در مونیخ اجرا شده است. نمونه دیگری از آثار استاد جوادی پور تابلوی «سه اسب» روی لینولیوم است. این اثر بیشتر هندسی است تا روایی. در این تابلو تصویر دو اسب همراه کره‌شان به طرز ظریف و شکننده‌ای بخش مهمی از فضا را به خود اختصاص داده‌اند. در این اثر از ترکیب خط، بافت و ریتم با یک دیگر، به طرز زیبایی استفاده شده است. در عین حال یادآور اسب‌های با نشاط و ظریفی است که همواره در نگارگری ایران تصویر شده است. نور در آثار استاد جوادی‌پور بسیار مهم است و نقش تعیین کننده‌ای دارد. این نور در پرتره‌ها و به هنگام ترکیب‌بندی آثار او به نمایش در آمده‌ است.»

با نقاشی‌های استاد جوادی پور به منطقه بی‌سیم تهران می‌رویم در سال‌های دور. آن‌جاکه پر است، از زمین‌های کشاورزی. با او در دزاشیب آن زمان و به تجریش و به کوچه‌باغ‌های شمیران سفر می‌کنیم. کوچه باغ‌هایی که هم اکنون با برج‌های سر به فلک کشیده و ترافیکش آدم را کلافه می‌کند. کاریکاتورهای او از چهره‌...تنوع در سایه روشن زدن‌هایش در کارها، طراحی او، امتحان کردن سبک و سیاق‌های مخ

تلف در نقاشی، طراحی آرم‌هایی برای شرکت‌ها و بانک های آن زمان، نشان پویایی زندگی هنری او دارد.

به هر حال این دو هنرمند نقش مهمی در تحول نقاشی ایران داشته‌اند و این تقدیر از این دو پیش‌کسوت پر بیراه نیست.

این نمایشگاه، تا 30 دی در موزه هنرهای معاصر برپاست. برای اطلاعات بیشتر با شماره 88951965 تماس بگیرید.

کد خبر 122732

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز