پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۵
۰ نفر

آیدا ابوترابی: تا به حال از خود پرسیده‏‌اید که شن و سنگ‏هایی که در اطراف یا در کوه و بیابان می‌بینید، از کجا آمده‌اند و چه قدمتی دارند؟

دوچرخه 581

صحرای نامیب جایی در نامیبیا، جنوب غرب آنگولا و غرب افریقاست، محلی که می‏توان در آن همه تغییرات آب و هوایی کره زمین را، از 80 میلیون سال پیش تاکنون، بررسی کرد و به آنها پی‌برد. در واقع دانشمندان با تحقیق روی شن‏های این منطقه، قدمت و منشأ مهاجرت آنها را کشف می‌کنند. چراکه این شن‏ها مانند یک زمان‏سنج هستند که درباره تغییرات آب و هوایی و دوره‏های مختلف زمین با ما حرف می‏زنند.

حتماً می‏پرسید چرا پژوهشگران کارشان را در این منطقه انجام می‏دهند؟ مگر همه شن‏ها این ویژگی را ندارند؟ در واقع دور ماندن این شن‏ها از عناصر مختلف و آلودگی‏های دنیای امروز به‌دلیل بکر بودن صحرای نامیب، باعث ‏شده دانشمندان آن‌جا را برای بررسی و تحقیق انتخاب کنند و نکته‌های بسیار خوبی درباره تغییرات آب و هوایی کره زمین کشف کنند.

به‌گزارش مجله «نچرال جئوساینس» برای اولین بار دانشمندانی از سوئیس و انگلستان، شن و ماسه‏های صحرایی به وسعت صد هزار کیلومتر مربع را مورد تجزیه و تحلیل ایزوتوپی* قرار دادند و از نسبت فعل و انفعالاتی که در ایزوتروپ‏ها رخ می‏دهد، نتیجه گرفتند که حداقل عمر این شن‏ها حدود یک میلیون سال است و از منشأ خود یعنی کف رودخانه‏های اطراف تا صحرای نامیب، مسافتی حدود 400کیلومتر را طی کرده‏اند و سپس روی هم انباشته شده‏اند.

کد خبر 122722
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز