علی‌شاکری: رضا مهماندوست درست در روزهایی سکاندار سرمربیگری تیم ملی تکواندو شد که پس از ناکامی تیم ملی در مسابقات قهرمانی جهان در مادرید و درپی آن عدم دستیابی به سهمیه المپیک 2008 پکن سایه سنگینی از یأس و ناامیدی حیات این رشته رزمی موفق را تهدید می‌کرد.

تکواندو

 هنگامی که تکواندو درآوردگاه منچستر نیز با ساعی و کرمی ناکام شد فدراسیون تکواندو در اقدامی دور از انتظار و خبرساز مهماندوست دارنده مدال برنز بازی‌های المپیک بارسلونا که پیش‌تر با تیم تایوان قهرمان المپیک آتن شده بود را جایگزین ذوالقدر کرد که بیش از یک دهه این مسئولیت را برعهده داشت. او در همان شروع با خداداد و ساعی سهمیه المپیک پکن را گرفت. اوج افتخارات این مربی قبل از رکوردشکنی در گوانجو، کسب مدال طلای دوم ساعی در المپیک و پاره کردن نوار قهرمانی‌های کره‌ای‌ها در مسابقات قهرمانی آسیا در «آستانه»ی قزاقستان و جام‌جهانی سال 2010 در ارومچی چین بود. در بازی‌های آسیایی گوانجو، تکواندو پس از سال‌ها انتظار برای نخستین بار با 3 مدال طلای باقری معتمد، نصرآزادانی و یوسف کرمی در کنار ووشو عنوان موفق‌ترین رشته رزمی را به خود اختصاص داد. مهماندوست حالا بعد از این همه موفقیت دنبال قهرمانی در مسابقات قهرمانی جهان در کره است و بعد از آن به درخشش تیم تکواندوی ایران در بازی‌های المپیک لندن می‌اندیشد. گفت‌وگوی همشهری با او را می‌خوانید.

  • با وجود رکورد ‌شکنی تکواندو و گرفتن 3 مدال طلا از نتایج به‌دست آمده راضی بودی؟

در مجموع نه چرا که می‌توانستیم با اندکی دقت از سوی نادریان و عبداللهی صاحب 5 مدال طلا هم شویم و رکورد جاودانه‌ای خلق کنیم. البته از حق نباید گذشت که طلای تاجیک روی سهل‌انگاری داوران از دست رفت. در واقع داوران نمی‌خواستند پس از
2 طلای ایران در شب دوم نیز ایران طلای دیگری را به خود اختصاص دهد.

  • شنیدیم که خیلی از دست نادریان و عبداللهی عصبانی شدی و با آنان برخوردکردی؟

طبیعی بود که از دست آنان عصبانی باشم ولی یادگرفته‌ام که هرگز بعد از مسابقه ورزشکار را شماتت نکنم و این موضوع را به فرصت مناسب‌تر دیگری موکول کنم. من همواره نکات لازم را قبل از مبارزه به شاگردانم می‌گویم و در حین مبارزه هرگز سعی نمی‌کنم تمرکزشان را به‌هم بریزم. عادت ندارم که مثل خیلی از مربیان حین مبارزه شاگردانم بالا و پایین بپرم و دادوفریاد کنم.

  • قبل از مبارزه چه نکاتی را به نادریان و عبداللهی در مورد حریفانشان گفته بودی؟

به آنان گفته بودم حریفانتان را به‌دلیل اینکه کره‌ای نیستند دست کم نگیرید و هوشمندانه به‌دنبال کسب برد باشید ولی آنها با وجود چشم گفتن کار خودشان را کردند و با رفتن در پیله غرور چوب آن را خوردند.

  • پس اینکه گفته می‌شد با وجود به‌کارگیری هوگوهای الکترونیکی مشکلات داوری به حداقل می‌رسد هم چندان کارساز نبوده است؟

هنوز بسیاری از ضربات به‌خصوص ضربات از جلو یا ضربه روی بینی روی سنسورثبت نمی‌شود و دست داوران در سلیقه‌ای رأی دادن باز است. البته اروپایی‌ها به‌دنبال راهکاری برای حل این مشکل هستند که امیدوارم جواب دهد.

  • پس حق کشی داوران باعث شد که تیم ایران در بخش مردان قهرمان نشود

تیم ایران در بخش مردان قهرمان شد ولی در مجموع مبارزات مردان و زنان در جای سوم ایستاد و ما مثل همیشه چوب نگرفتن مدال طلا از سوی زنان را خوردیم! البته این را به شوخی گفتم، خوشبختانه بانوان ایران در این دوره عملکرد خوبی داشتند.

  • قبول داری که درصورت قوی ظاهرشدن قهرمانان، داوران نمی‌توانند کاری صورت دهند؟

همینطور است به‌عنوان مثال اگر سوریان و علی اکبری در کشتی‌فرنگی حریفان خود را همانند یزدانی دو بار سالتو می‌زدند و بارانداز می‌کردند مطمئن باشید داوران کاری نمی‌توانستند بکنند و همین مسئله در مورد تکواندوکاران هم صدق پیدا می‌کند.

  • درمیان 3 طلای کسب شده از سوی تکواندو کدام طلا برایت دلچسب‌تر و شیرین‌تر بود؟

معمولا مدال طلای آخر باید دلچسب‌تر و شیرین‌تر باشد که با طلای باقری معتمد آن هم در برابر حریف کره‌ای قهرمانی ما قطعی شد اما باید اعتراف کنم که نصرآزادانی با توجه به پیمودن راه سخت‌تر و اینکه در رویارویی با حریفان قدرتمندتر از کره گرفته تا چین و بعد تایلند شروع کرد و به حریف قزاق در فینال رسید مدال طلایش که نخستین مدال طلای تکواندوبود حلاوت دیگری داشت.

  • ولی هیچکدام از طلایی‌های تکواندو مثل باقری معتمد در پایان دیدار نهایی شادی‌‌اش را با شما تقسیم نکرد و در آغوش نکشید.

معتمد ورزشکاری احساساتی است و او قبلا هم به همین شیوه در مسابقات جام جهانی و قهرمانی آسیا خود را پس از کسب عنوان قهرمانی به آغوشم انداخت و به نوعی خواست جواب زحماتم را بدهد.

  • مهم‌ترین رویدادهای پیش‌روی تکواندو بعد از بازی‌های آسیایی کدام رویداد است؟

مسابقات قهرمانی جهان که اواخر اردیبهشت‌ماه به میزبانی کره‌جنوبی برگزار خواهد شد و بعد هم مسابقات انتخابی المپیک لندن. البته هفته آینده هم حسین تاجیک با دعوت شدن به مسابقات ستارگان بزرگ روسیه به این کشور خواهد رفت که در این سفر من نیز به‌عنوان مربی ایشان را همراهی خواهم کرد.

  • آیا حضور طلایی‌های تکواندو در مسابقات قهرمانی جهان در کره قطعی است؟

حضور هیچ کدام از ملی‌پوشان تکواندو حاضر در گوانجو قطعی نیست. گارانتی هر ملی‌پوشی بعد از پایان یک تورنمنت خاتمه می‌یابد. مرحله اول رقابت‌های انتخابی تیم ملی سی‌ام آذرماه با حضور تمامی مدعیان به صورت آزاد برگزار می‌شود.
مرحله دوم با حضور دو نفر برتر اوزان هشت‌گانه مرحله اول به همراه اعضای تیم‌های منتخب نیروهای مسلح، دانشجویان و لیگ برتر در تاریخ 15دی‌ماه انجام می‌شود. مرحله سوم نیز قبل از تشکیل اردو با حضور نفرات برتر مرحله دوم و اعضای تیم ملی اعزامی به مسابقات بازی‌های آسیایی و جام جهانی برگزار می‌شود.

  • برویم سراغ مهم‌ترین رویدادهای پیش روی تکواندو که به‌نظر می‌رسد پس از مسابقات قهرمانی جهان در کره‌جنوبی، پیکارهای انتخابی المپیک لندن است، با توجه به 2 سهمیه ایران در این بازی‌ها، کدامیک از قهرمانان فعلی شانس بیشتری برای پوشیدن هوگوی تیم ملی در این رویداد بزرگ را دارند؟

هنوز در این زمینه به تصمیم‌گیری نهایی نرسیده‌ایم و منتظریم تا پس از مسابقات قهرمانی جهان و با بررسی وضعیت قهرمانان در اوزان مختلف در چند سال اخیر نسبت به گزینش اوزان مربوطه اقدام کنیم.

  • فکر نمی‌کنی که حضور کشورهایی مثل ایران و کره هرکدام با 2 سهمیه در بخش مردان و یک سهمیه در بخش بانوان در المپیک نوعی بی‌عدالتی است؟

این سیاست شاید به ظاهر نوعی بی‌عدالتی در حق ایران و کره باشد که با سهمیه بیشتر می‌توانند به مدال زیادتری دست پیدا کنند ولی قبول کنید که تقسیم بیشتر مدال‌های این رشته بین کشورهای بیشتر به توسعه این رشته در جهان می‌انجامد. البته فعلا که جای پای تکواندو در بازی‌های المپیک محکم نشده فکر می‌کنم این سیاست درستی است که فدراسیون جهانی تکواندو با هماهنگی کمیته بین‌المللی المپیک به اجرا گذاشته است.

کد خبر 122199

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز