پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۳۸۹ - ۰۸:۴۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: پیکر دکتر ابوالقاسم قلم سیاه استاد فیزیک هسته‌ای و چهره ماندگار علمی کشور که در 90 سالگی دارفانی را وداع گفت امروز با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی تشییع شد

ghaamsiah

به گزارش خبر'گزاری‌ها، در این مراسم جمع زیادی از استادان فیزیک و دانشمندان هسته‌ای کشور و همچنین دانشجویان و مسئولان دانشگاهی حضور داشتند.

پیکر دکتر ابوالقاسم قلم‌سیاه، استاد برجسته دانشگاه تهران و پیشکسوت دانش هسته‌ای کشور که روز سه‌شنبه در سن 90 سالگی درگذشت، صبح پنجشنبه 11 آذر ماه با حضور دکتر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی، دکتر قناد،‌ رییس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای این سازمان ، جمعی از استادان دانشگاه و دانشجویان وی تشییع شد.

پیکر استاد قلم‌سیاه ساعت 8:30 صبح امروز پس از تشییع از مقابل منزلش در تهران، به بهشت زهرا (س) منتقل و در قطعه «نام‌آوران» به خاک سپرده شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه این مراسم دکتر قلم سیاه را یکی از پیشکسوتان اصلی علم فیزیک هسته‌ای کشور دانست و گفت: وی بیش از نیم قرن خدمت ارزنده به فیزیک هسته ای کشور داشت.

علی اکبر صالحی افزود: نام دکتر قلم سیاه در جای جای سازمان انرژی اتمی ایران و دانشگاه های کشور مشهود و نمایان است زیرا آثار وی در این مراکز تدریس می شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه نسل های زیادی از فیزیکدانان کشور را استاد قلم سیاه تربیت کرد، گفت: دانشمندانی که هم اکنون در فناوری هسته ای کشور اشتغال دارند از تربیت یافتگان استاد قلم سیاه هستند.

صالحی افزود: دکتر قلم سیاه تا چند ماه پیش یکی از مشاوران اصلی و فعال سازمان انرژی اتمی کشور بود و مقالات علمی سازمان را ویراستاری می کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه تألیف کتاب در علم فیزیک هسته ای ، آسان نیست ، گفت: استاد قلم سیاه بیش از 10 کتاب مهم در زمینه علم هسته ای تألیف کرده و دهها مقاله علمی در این زمینه نگاشته است.

وی گفت : ایشان حتی تالیف کتب فیزیک مدارس کشور را نیز بر عهده داشت.

فرزند استاد ابوالقاسم قلم سیاه نیز پدر فقید خود را مردی عاشق خدمت ، انقلاب ، ایران و اسلام دانست و گفت: استاد قلم سیاه تواضع بسیاری داشت و تا آخرین لحظه برای پیشرفت علم هسته‌ای کشور تلاش می کرد.

وی افزود: استاد تا پاسی از شب در منزل مشغول مطالعات علمی و تألیف و نوشتن بود.

فرزند مرحوم ابوالقاسم قلم سیاه افزود: پدرم همواره بر این عقیده بود که ایران باید به قله های رفیع علم دست یابد و این موضوع را همیشه برای دانشجویان ، فرزندان و نزدیکان خود بیان می کرد.

استاد دکتر ابوالقاسم قلم سیاه چهار فرزند دارد که در 90 سالگی به علت کهولت سن و بیماری قلبی دارفانی را وداع گفت

کد خبر 122115

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز