دوشنبه ۸ آذر ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۱
۰ نفر

گروه اجتماعی: تاخیرهای 10 تا 24 ساعته در پروازهای شرکت سعودی که حجاج ایرانی را از فرودگاه جده به ایران منتقل می‌کند موجب سرگردانی و بلاتکلیفی حجاج و بروز مشکلاتی برای خانواده‌های آنان شده و خیلی از ولیمه‌ها بدون حضور حجاج برگزار شده‌است.

حج

تاکنون هیچ مقام مسئولی در باره این تاخیرها توضیحی ارائه نکرده‌است، افزون بر این تاخیرها چمدان‌های خیلی از حجاج نیز تحویل داده نشده و بخش بار هواپیمایی تنها وعده یک هفته دیگر را داده‌است. طبق عرف بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی، تاخیر پروازی تا نیم ساعت ایرادی ندارد اما درصورت تاخیر بیش از نیم ساعت، ایر‌لاین‌ مربوطه باید جوابگوی مسافران باشد و براساس کنوانسیون‌های بین‌المللی باید به مسافران خسارت بپردازد و رضایت آنان را جلب کند.

متأسفانه این اصل مهم در پروازهای حجاج نادیده گرفته می‌شود و حقوق حجاج رعایت نمی‌شود و نظارتی هم بر کار شرکت سعودی نیست. البته ستاد جده نیز با حجاج ایرانی همکاری نمی‌کند و حتی از اطلاع‌رسانی در باره تاخیر پروازها و پیگیری امور پروازها دریغ می‌ورزد. آنچه بر مشکلات می‌افزاید حضور نداشتن نماینده شرکت سعودی در فرودگاه جده است. البته پرواز نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی نیز با 10 ساعت تاخیر انجام شد.

رئیس سازمان حج و زیارت تابستان گذشته و در واکنش به تاخیر پروازهای عمره از پرداخت خسارت تاخیر پروازهای حج عمره خبر داد. علی لیالی گفت: براساس قرارداد جدید، شرکت‌های هواپیمایی سعودی و داخلی موظف هستند خسارت تاخیرهای بالای 6‌ساعت را در مسیر رفت در فرودگاه عربستان و در مسیر برگشت در فرودگاه ایران پرداخت کنند.

وی، مبلغ خسارت به زائرانی که با تاخیر بالای 6‌ساعت سوار هواپیما شدند را 150 ریال سعودی همراه با پذیرایی و اسکان در هتل اعلام کرد و افزود: این قرارداد شامل شرکت‌های ایرانی هم می‌شود اما در مورد حج تمتع تاکنون خبری از پرداخت خسارت و پاسخگویی نیست

کد خبر 121918

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز