همشهری آنلاین: متخصصان علوم پزشکی در آمریکا هشدار دادند: اسکنرهای کامل بدن که امروزه در فرودگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند به اندازه بمب‌های تروریستی برای انسان خطرناک و کشنده هستند.

airport scanner

مدتی است که نگرانی از تهدیدهای تروریستی موجب شده تا در برخی فرودگاه‌های بزرگ دنیا دستگاه‌های اسکنر برای بازرسی کامل مسافران نصب شود. نصب این اسکنرها همواره با مخالفت‌هایی روبرو بوده است. در تازه‌ترین این موارد گروهی از محققان در مورد خطرات ناشی از تشعشات رادیواکتیو اسکنرها هشدار داده‌اند.
به گزارش ایسنا، پیتر ریز، استاد دانشگاه آریزونا در این باره می‌گوید: اسکنرها دستگاه‌های بی‌فایده و اضافی هستند که فقط خطر ابتلا به سرطان را در مردم افزایش می‌دهند.
این استاد دانشگاه آمریکایی با ارائه یک بررسی آماری می‌گوید: احتمال مرگ ناشی از این تشعشعات و کشته شدن در یک حمله تروریستی که برای پیشگیری از آن دستگاه‌های اسکنر به کار گرفته می‌شوند به یک اندازه و حدود یک در 30 میلیون است.
«نگرانی ما بیشتر از نقص عملکرد این دستگاه‌ها است، چون در این صورت، مقدار پخش تشعشعات آن بیشتر از حد استاندارد خواهد شد و احتمال سرطان زایی آن تشدید می‌شود.»
البته این تنها استاد دانشگاه آریزونا نیست که چنین عقیده‌ای دارد، گروهی دیگر از متخصصان دانشگاه کالیفرنیا نیز با او هم‌عقیده‌اند و تایید می‌کنند که بخش عمده انرژی حاصل از این اسکنرها جذب پوست و بافت‌های زیر آن می‌شود و این امر برای سلامت انسان بسیار خطرناک است.

اسکنر در خدمت سلامت
اما با وجود تمام اتهاماتی که به اسکنرهای مجهز به پرتوهای رادیواکتیو در مورد خطراتشان برای سلامت وارد است، دسته دیگری از اسکنر در فرودگاه‌ها وجود دارند که از قضا فقط برای حفظ سلامت عمومی استفاده می‌شوند: محققان گزارش دادند دو اسکنر تجاری که در فرودگاه و اماکن عمومی دیگر امریکا کار گذاشته شده‌اند، می‌توانند به راحتی به تشخیص افراد مبتلا به تب بپردازند و در همه گیری‌های بیماری مورد استفاده قرار گیرند.
این اسکنرها به خوبی می‌توانند دمای بدن افرادی که از کنارشان می‌گذرند را اندازه‌گیری کنند و به این ترتیب افراد مبتلا به تب را شناسایی کنند.
به کشف افراد مبتلا به درد که اغلب این حالت را انکار می‌کنند، می‌پردازند.
این ردیاب‌های حرارتی در مواردی چون همه‌گیری بیماری آنفولانزا کاربرد دارند که می‌توانند برای شناسایی افرادی که احتمال ابتلا به بیماری را دارند استفاده شوند.
محققان می‌گویند در مواردی که فراگیری بیماری سریع اتفاق می‌افتد، استفاده از این اسکنرها می‌تواند در کنترل بیماری بسیار موثر باشد.

 

کد خبر 121356

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز