گروه بین‌الملل: تظاهرات مردم هائیتی در اعتراض به حضور صلحبانان سازمان ملل و علمکرد این سازمان در مقابله با گسترش وبا روز گذشته در پایتخت این کشور به خشونت کشیده شد تا دولت هائیتی علاوه بر گسترش وبا با مشکل جدی دیگری روبه‌رو شود.

هائیتی

درحالی‌که بیش از 4 روز است که ناآرامی، شهرهای مختلف هائیتی را فراگرفته است روز گذشته پلیس هائیتی و نیروهای سازمان ملل اقدام به شلیک گاز اشک‌آور در یک اردوگاه اسکان افراد بی‌سرپناه در پورتوپرنس، پایتخت این کشور کردند.
شیوع وبا در هائیتی تاکنون کشته شدن بیش از 1100 نفر را به‌دنبال داشته و باعث خشم مردم این کشور شده است. گروهی از مردم، صلحبانان نپالی سازمان‌ملل را مسئول گسترش وبا در این کشور می‌دانند و اعلام کرده‌اند که این بیماری توسط آنها به کشورشان منتقل شده است.

هرچند پیش از این شهرهای مختلف هائیتی شاهد تظاهرات مردم خشمگین بود اما اکنون پایتخت این کشور تبدیل به یک میدان جنگ میان نیروهای امنیتی و معترضان شده است. عده زیادی از جوانان با آتش‌زدن لاستیک خودروها مسیرهای عبور و مرور را بسته و با پرتاب سنگ، خودروهای حامل نیروهای سازمان ملل را متوقف می‌کنند.

در پایتخت هائیتی روز گذشته بارها صدای شلیک گلوله شنیده شد. گفته می‌شود نیرو‌های سازمان ملل با آتش گشودن به سوی جمعیت معترضان حداقل 2 شهروند این کشور را در پایتخت کشته‌اند. روز دوشنبه هم اقدام به تیراندازی نیروهای صلحبان سازمان ملل با تیر جنگی به سوی معترضان در شمال هائیتی کشته شدن حداقل 2 نفر و زخمی شدن چندین نفر دیگر را به‌دنبال داشت. در ناآرامی‌های اخیر، مردم خشمگین در شهرهای مهم این کشور اقدام به پرتاب سنگ به سوی دفاتر سازمان ملل کردند و خواستار خروج نیروهای صلحبان‌ این سازمان شدند.

ناآرامی‌ها در هائیتی روز گذشته در حالی پورتوپرنس را فراگرفت که روز سه‌شنبه رنه‌پروال، رئیس‌جمهوری این کشور در یک سخنرانی تلویزیونی خواستار حفظ آرامش از سوی مردم کشورش شد. وی با اشاره به اینکه ناآرامی و خشونت نمی‌تواند راه حلی برای مشکلات این کشور باشد، گفت: تیراندازی، پرتاب سنگ، آتش‌زدن لاستیک خودرو و بستن خیابان‌ها به دولت کمکی برای مقابله با شیوع وبا نمی‌کند؛ این کارها در مقابل باعث می‌شود که رسیدن کمک‌های امدادی به بیماران بسیار سخت شود.
معترضان روز گذشته با شعارهایی مانند «سازمان ملل عامل شیوع وبا » و «سازمان ملل به خانه‌ات برگرد» خواستار خروج سریع نیروهای سازمان ملل از این کشور شدند.

هنوز مشخص نیست که بیماری وبا چگونه به هائیتی رسیده است اما برخی گروه‌ها در هائیتی تانکرهای آب مستقر در اردوگاه نیروهای صلحبان نپالی سازمان ملل را عامل شیوع این بیماری معرفی می‌کنند. پس از زلزله هائیتی هزاران نفر از مردم این کشور مجبور به زندگی در اردوگاه‌هایی شدند که غذا و آب آشامیدنی در آنها توسط سازمان ملل تامین می‌شد.

سازمان ملل نقش داشتن در شیوع وبا در هائیتی را رد کرده است و می‌گوید گروه‌های مدعی این مسئله مدرک مستدلی در این رابطه ندارند. این در حالی است که گزارش‌ها حاکی است با تیراندازی نیروهای سازمان ملل به سوی مردم و شلیک گاز اشک آور به سوی اردوگاه افراد بی‌سر‌پناه خشونت‌ها در این کشور بدون شک افزایش خواهد یافت. با شلیک گسترده گاز اشک‌آور در اردوگاه‌ها، خبرنگاران روز گذشته شاهد رنج کشیدن تعداد زیادی زن و کودک و فرار آنها بودند.

درحالی‌که احساسات ضد‌سازمان ملل در هائیتی به‌شدت افزایش یافته، نیروهای صلحبان این سازمان شرکت داشتن در تیراندازی علیه مردم را رد می‌کنند. نیروهای صلحبان سازمان ملل از سال 2004 و پس از کودتای نیروهای پلیس هائیتی در این کشور حضور دارند. در این کودتا ژان برتراند آریستید، رئیس‌جمهوری وقت هائیتی که از محبوبیت خوبی برخوردار بود از قدرت خلع شد و به همین خاطر مردم هائیتی نیروهای سازمان ملل را اشغالگران خاک خود می‌دانند. بسیاری از شهروندان هائیتی اعتقاد دارند که حضور نیروهای سازمان ملل برای حمایت از کودتا در این کشور و مجبور کردن مردم برای قبول این مسئله صورت گرفته است.

این در حالی است که مسئولان سازمان ملل و دولت هائیتی ناآرامی‌های اخیر را که در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور رخ داده، به دلایل سیاسی می‌دانند. ادموند مولت رئیس هیات سازمان ملل در هائیتی با تاکید بر اینکه آشوبگران سیاسی عامل حملات علیه نیروهای سازمان ملل هستند اعلام کرد: آنها می‌خواهند در انتخابات ریاست‌جمهوری و قانونگذاری 28 نوامبر این کشور اختلال ایجاد کنند.

فعالیت گروه‌های امداد در هائیتی هم به خاطر ناآرامی‌های اخیر با مشکل مواجه شده است. درحالی‌که بیش از 18 هزار نفر برای درمان در بیمارستان‌های این کشور بستری هستند نیروهای سازمان‌های امدادی می‌گویند که به خاطر بسته‌شدن خیابان‌ها نمی‌توانند فعالیت‌های خود را به موقع انجام دهند. به گفته کارشناسان درصورت مقابله نشدن با این مسئله، وبا می‌تواند باعث مرگ 10 هزار نفر و مبتلا شدن 20هزار نفر در سال آتی شود.

کد خبر 121058

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز