مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۹ - ۰۸:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: نگاهی به منظومه شمسی نام صفحه‌ای اینترنتی است که در زمان واقعی برای شما محیط سه بعدی منظومه شمسی را ایجاد می‌نماید و به خصوص این که می‌توانید به دنبال هر سفینه فضایی روبوتیک در منظومه شمسی بروید.

solar system

 

نسخه آزمایشی "نگاهی به منظومه شمسی" که توسط آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا و کالتک ایجاد شده، مسیر واقعی دنبال نمودن مأموریت‌های فضایی توسط یک تعداد از سفینه‌ها را برای شما میسر می سازد. به طور مثال چند روز قبل سفینه فضایی اپوکسی از کنار دنباله‌دار هارتلی 2 گذشت، شما حالا می‌توانید همان اتفاق فضایی را در این صفحه ببینید و در واقع شبیه سازی کنید.


به گزارش آسمان پارس، این صفحه اینترنتی علاوه بر ایجاد محیط سه بعدی منظومه شمسی، توسط اطلاعات به دست آمده از مأموریت‌های فضایی ناسا به روز و تازه هم می‌شود.


برای فعال ساختن آن فقط بر روی لینک ناسا کلیک کنید که بعد از شما خواسته می‌شود تا وصل کننده (plug-in) یک پلیر اینترنتی را روی سیستم خود نصب نمائید. این روش خیلی سریع و قوی عمل می‌کند. در ضمن یک سلسله آموزش‌های آنلاین هم در این سایت وجود دارد که به صورت خلاصه می‌باشد.


به هر صورت اگر خواستید برنامه را دنبال کنید، دکمه چپ موس خود را فشار داده و به هر گوشه منظومه شمسی گردش کنید . یعنی در همین حالت موس را روی چرخش حرکت دهید.


وقتی برای اولین بار وارد این سایت شوید و به طور مثال به دنبال سیارک هارتلی 2 بروید ، احساس می‌کنید یکی از سرنشینان سفینه بدون سرنشین اپوکسی هستید که به سوی این دنباله‌دار حرکت می‌کنید. در ضمن می‌توانید به سوی سیارات و هر سفینه فضایی که به دور سیارات منظومه شمسی در حرکتند بروید.


ناگفته نماند که سرعت اولیه در سایت طبق زمان واقعی می‌باشد و اگر بخواهید صبر کنید که یک سفینه با سرعت خودش به یک دنباله دار یا سیاره نزدیک شود، در آن صورت شما هرگز به مقصدتان نمی‌رسید. بنابراین با استفاده از ابزارهای سرعت می‌توانید سرعت زمانی را بسیار سریع بسازید.

این نسخه آزمایشی از دیگر برنامه‌های کامپیوتری ناسا کمی متفاوت است. از آنجائی که این برنامه در واقع دنبال نمودن مأموریت‌های فضایی ناسا می‌باشد، محیط زمانی آن فقط دوره بین سال‌های 1950 تا 2050 میلادی را دربر می‌گیرد و شما گزینه دیگری برای اضافه نمودن یک سفینه خیالی ندارید.


برای آموزش بیشتر کاربران، یک گزینه آموزشی- سرگرمی در نظر گرفته شده که با کلیک راست می‌توانید فاصله بین اجرام را سنجش نموده و ببینید که چگونه اجرام دور با گذشت زمان؛ یعنی با حرکت تغییر می‌کنند.

ناگفته نماند که گزینه سرگرمی یا تفریح هم در این سایت گنجانیده شده است. شما می‌توانید یک سفینه فضایی را با هر جسم دیگر مقایسه کنید: مثلأ با یک موتور پورشه و یا یک میدان فوتبال. مثلأ سفینه فضایی ویجر 1 به اندازه یک موتور پورشه است.

 

کد خبر 120794
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز