روز سرنوشت برای ذوب‌آهن از راه رسید.

فوتبال بازی آسیایی

مردان ابراهیم‌زاده پس از طی مسیری طولانی و البته دشوار ظهر شنبه (ساعت 13:30)در توکیو برای قهرمانی قاره با سئونگنام می‌جنگند؛ فرصتی که برای نخستین بار برای این تیم پیش آمده و ممکن است تا سال‌ها دیگر پیش نیاید.

آخرین تیم فینالیست ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا سپاهان بود که در سال 2007 در آخرین گام مغلوب اوراوا‌ردز ژاپن شد. ذوب آهن امروز نه تنها فرصت دارد موفقیت تیم همشهری‌اش را تکمیل کند بلکه می‌تواند جام قهرمانی را پس از 5 سال به غرب آسیا بیاورد.

این در حالی است که سئونگنام آرزو دارد سومین تیم کره‌ای قهرمان آسیا در5 سال اخیر باشد. این تیم 7 بار قهرمان ‌لیگ کره شده و در سال 1996 هم توانسته قهرمان قاره شود. ذوب آهن بی‌تردید شگفتی این فصل لیگ قهرمانان است. این تیم بی‌ادعا که کمتر کسی روی صعودش از سخت‌ترین گروه مقدماتی غرب آسیا حساب می‌کرد، توانست در راه فینال حریفان مهمی را حذف کند.

بنیادکار با اسکولاری و ریوالدو، الاتحاد عربستان، پوهانگ کره، مدافع عنوان قهرمانی و الهلال عربستان که با اریک گرتس مدعی شماره یک قهرمانی بود، همه قربانی بازی هماهنگ و بابرنامه ذوب‌آهن شدند. نایب قهرمان لیگ نهم این موفقیت را بیش از هر چیز مدیون ساختار دفاعی بی‌نقصی است که در آن هر 11 بازیکن وظایف دفاعی مشخصی دارند.

بدین‌ترتیب ذوب در 10 بازی‌اش تنها 5 گل دریافت کرده و در 7 بازی توانسته دروازه‌اش را بسته نگه دارد. حضور مهاجمان سریع و فرصت‌طلبی مثل خلعتبری و ایگور کاسترو دلیلی است تا ذوب آهن حتی در دقایقی که در وضعیت دفاعی است هم خطرناک باشد و این در بازی برگشت مقابل الهلال در ریاض بیش از هر زمانی به چشم آمد.

کاسترو درباره این ویژگی‌ها می‌گوید: «ما در خط میانی و حمله بازیکنان سریعی داریم و در ضدحمله خبره هستیم. قدرت اصلی ما در سازماندهی و نظم تیمی است. ما گل‌های زیادی نمی‌زنیم ولی باید به روش بازی که ما را به فینال رسانده وفادار بمانیم. در تیم ما همه دفاع می‌کنند.»

سئونگنام اما به اندازه ذوب‌آهن دفاع مستحکمی ندارد و بیشتر روی مهاجمان خطرناکش حساب می‌کند. مائوریسیو مولینای کلمبیایی خطرناک‌ترین مهاجم این تیم است که 7 گل زده و چند گل هم ساخته است. ساسا اگننوفسکی، کاپیتان و مدافع استرالیایی و ژنان رادونچیچ مونته‌نگرویی دیگر بازیکنان خارجی مؤثر سئونگنام هستند. این مهاجم بلندقامت اما برای فینال محروم است و با حسرت می‌گوید: « گاهی یک کارت زرد بی‌دلیل می‌گیرید و همه عمر خودتان را سرزنش می‌کنید.»

کنفدراسیون فوتبال آسیا از سال 2009 مجموع جوایز این تورنمنت را به 20 میلیون دلار افزایش داده که برنده بازی امروز تنها بابت این پیروزی1.5  میلیون دلاردریافت می‌کند. مهم‌تر از آن اما شاید فرصت بازی در جام باشگاه‌های جهان در کنار تیم بزرگی مثل اینتر باشد.

سئونگنام زیرک و باهوش است

ابراهیم‌زاده در کنفرانس مطبوعاتی قبل از فینال درباره سئونگنام گفت:« ما 4 بازی آخر آنها در لیگ قهرمانان را آنالیز کرده‌ایم. تنها جمله کوتاهی که می‌توانم بگویم این است که آنها زیرک، باهوش و با قدرت هستند که در تمام مناطق زمین با هدف بازی می‌کنند. برای این دیدار و تمام دقایقش برنامه داریم تا بتوانیم به‌خوبی آن را پشت سر بگذاریم؛ کاری که با پوهانگ انجام دادیم.» او اضافه کرد: «بازیکن کلمبیایی شماره 11 این تیم، بازیکن بسیار خوبی است. شماره 10 این تیم که در این بازی، بازی نمی‌کند هم بازیکن خوبی بود. بازیکن‌های شماره 6 و 9 این تیم هم در بازی‌های قبل بسیار خوب نشان داده‌اند.»

این در حالی است که شین تائه‌یونگ، سرمربی سئونگنام گفت تیمش100 درصد برنده فینال خواهد بود؛‌« بازی بسیار سختی است. تلاش می‌کنیم که به هر نحو ممکن پیروز باشیم اما می‌دانم که صددرصد قهرمان می‌شویم.» او درباره برنامه تیمش صحبت نکرد و خلعتبری را خطرناک‌ترین بازیکن ذوب‌آهن نامید.

کد خبر 120534

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز